Windows byter språk hela tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Windows byter språk hela tiden

Hej!

Jag har haft ett ständigt problem under senaste tiden att windows installerar engelskt tangentbord hela tiden och sätter det som mitt val av tangentbordslayout. Ibland så bara slår den över från svenska. Har provat att ta bort engelska tangentbordet men det finns inte ens med i listan (Se bild). Går det på något sätt via CMD eller vad tusan som helst att bara stänga av skiten, jag vill bara ha svenska..

I7 6700K | 1TB HDD | RM750X | GTX 960 G1 | 16 GB 2666 MHz | MSI KRAIT GAMING 3X | Be Quiet Pure Rock |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Har du möjligtvis engelsk språkinställning i steam eller någon annan app?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013

Det är inte så att du råkar trycka alt+shift ? Dvs swappa mellan eng o swe tangentbord? =D

Acer Nitro N50-600 DG.E0HEQ.046

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Bosse78:

Det är inte så att du råkar trycka alt+shift ? Dvs swappa mellan eng o swe tangentbord? =D

Win+mellanslag är kortkommandot för att byta språk.

WS: R7 2700x | GTX 970 | Corsair AX860W | Corsair Obsidian 750D | 3x Dell U2414H
HTPC1: Pentium G2020 | GT520 | Seasonic X-400 Fanless | FD Node 605 | Noctua NH-L9i
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Server1: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av whisky:

Nope. alt+shift är det.

Eller kan det vara så att bägge fungerar?

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Har du en engelsk version från början?

Windows 10 är fantastiskt idiotiskt på denna punkt.
Jag har nordiska språk samt kinesiskt integrerat i imagen men i Windows kan jag inte välja något, jag måste först lägga till språken som "Preferred language". Also väljer jag engelska i början av OOBE får jag brittiskt tangentbord mitt i allt trots att jag väljer Engelska (USA) i början.

På det för jag English (Sweden) i språklistan ovan. Båda får engelska som tangentbord av nån dum anledning trots att bara Svenska finns.

I "Language Settings" > "Spelling, typing & keyboard settings" > "Advanced keyboard settings" kan du välja språk för tangentbord som standard nästa gång du startar om datorn, annars går den tillbaka till engelska.

Also, språkväljaren som du/vi har i hörnet heter "input indicator" och är en systemikon :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
twitch.tv/zidichy
Registrerad
Jun 2002

Det går faktiskt och få bort
Men för att göra det utan tredje part programvara, så går det tyvärr inte.
När du inaktiverar ett snabb kommando som t.ex. winkey + spacebar så inaktiverar du alla som windows har inbyggt :/
Störde mig själv på winkey + spacebar och ville ha bort de, men gick ej utan extra programvara =(

De finns dock programvaror som du kan ställa in till ditt tangentbord så du slipper vissa kommands
Dom tredje part programvaror som klarar av detta är,
SharpKeys
Hot Key
Simple Disable Key

Jag valde dock att inte testa dessa programvaror.
Utan lärde mig och klicka på winkey + spacebar istället 😒
Hade varit fint om MS kunde låta oss användare bestämma vilka snabb knappar som skall vara standard och tvinga på oss sånt som dom tycker vi ska ha.

Guide för att få gratis domän, ssl, cdn, rp, http auth, via windows, med nginx!
Säkrare nginx guide för windows lär du inte hitta på nätet 😋😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av whisky:

Hm, visste inte om att det fungerade! Kör alltid på alt+shift.

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: Sapphire RX Vega 64 8GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Daniel.Lil: Jag har alltid haft precis samma problem, även om man avinstallerar engelska så installerar Windows det automatiskt efter några veckor igen. Jag har börjat tro att det är en sak som inte går att lösa. Det har varit så i många år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Troligen har något i Windows börjat bugga, ge konstiga fel osv.

I värsta fall får ni testa att göra en riktigt ren installation via USB/DVD. Ta bort partitionerna på disken samtidigt. Anledningen är att vissa fel har blivit kvar eller kommit tillbaka när de försökte återställa, reparera på olika sätt.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om det var länge sedan ni skapade Win 10 DVD/USB så kan det löna sig att skapa ny. Man får med många uppdateringar som också kan lösa fel som gamla versionen inte löste. Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter er välja mellan DVD, USB mm som in startar datorn från.