Är denna sida bluff eller inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swe
Registrerad
Jun 2008

Är denna sida bluff eller inte?

Tja!

Det är så mycket som stämmer med denna sida men det är nåt i bakhuvudet som larmar om bluff iaf. Jag har hittills inte gått på en nit med bluffsidor tack vare min magkänsla men denna gången skulle jag behöva lite hjälp. Det är en sida som säljer enbart Nikeskor.

http://www.air-max.se

Kan inte någon vänlig själ som använder sej av mer än magkänsla ta sej en titt?

/David

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Fortsätt du gå på din magkänsla, tycker också den ser rejält fake ut.

Den otroligt fina google translate svenskan under frakt & returer gör ju inte saken bättre...

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Mmm, jag skulle hålla mig borta. De tycks utge sig för att vara Nike, men det känns jäkligt tveksamt. Ingen annan info om bolaget ges.

Jag är ingen expert på webbhosting eller nåt, men det hör väl dessutom till ovanligheten att man kan komma åt filerna på webbhotellet ála FTP? 😅
http://www.air-max.se/includes/templates/

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SKÖVDE
Registrerad
Jul 2001

Står loing när man ombeds logga in när man skall betala.
Det säger allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2017

sidan har inge certifikat så hålla sig borta från

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Skriker bluff rakt ut - undvik!
Väldigt dålig stavning, ingen adress, inga kontaktuppgifter till företaget. Inga certifikat, erbjuder inte köp på faktura. Det finns verkligen inte ett enda rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Om inte annat så det är en olaglig sida då den inte presenterar organisationsnummer, om en sida inte har detta och påstår sig vara ett företag är det bara undvika. Det finns grundläggande lagar om vad som ska finnas och finns inte det så bara skita i.

Skickades från m.sweclockers.com

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swe
Registrerad
Jun 2008

En tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Nu var ju den här uppenbart fake, men är man osäker kan ett annat tips vara att kolla ägaren till .se-domänen. Vilket går att göra på https://internetstiftelsen.se/sok-doman/

Finns det inga ägaruppgifter är det en privatperson alt. enskild firma, vilket bör vara ovanligt för seriösa återförsäljare.