Moms på begagnad gitarr köpt via England?

Permalänk
Medlem

Moms på begagnad gitarr köpt via England?

Hej!
Jag har precis lyckats hitta min drömgitarr som jag nu vill köpa via en annons på hemsidan Reverb.com (liknar funktionsmässigt blocket, fast internationellt och endast avseendes musikutrustning), och säljaren befinner sig i England.
Eftersom gitarren redan kostar ca 13k SEK och jag redan sträckt budgeten längre än jag önskat, så undrar jag nu om jag behöver oroa mig för eventuell tilläggsmoms och tullavgifter om jag lägger en beställning på gitarren?

På checkoutsidan står det att 0% VAT är tillagt i priset, men om jag har förstått det korrekt ska säljaren/säljmedlaren (i detta fall Reverb antar jag?) ta ut moms redan vid checkoutsidan såvida köpet görs inom EU? Jag är därför lite rädd att jag kommer få en efterfaktura från Tullen på momsen då det verkar som att moms inte tas ut vid köpet. Ser reglerna annorlunda ut om köpet görs på en begagnad vara kontra en ny vara?

Likväl så lyckas jag inte hitta mycket information via tullverket heller, där de på vissa sidor skriver att tullavgifter ej tas ut vid köp inom EU, och på någon annan plats skrev de att tullavgift tas ut även inom EU men vid ett värde över någon viss förutbestämd summa (ca 1500?).

Hur ser reglerna ut? Bör jag oroa mig?
Förstår att detta inte är 100% teknikrelaterat, men förhoppningsvis kanske min frågeställning hjälper andra här som är i en liknande situation.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Sushoz:

Vill minnas att de inte ska vara några extra avgifter vid köp inom EU. Kikade på tullverkets web, har svårt att tro att en gitarr skulle falla under några speciella regeler. Men du kan ju alltid ringa och fråga dom på telefon, av egen erfarenhet så brukar myndigheter vara hjälpsamma.

Citat:

När du tar in en vara till Sverige från ett land inom EU, räknas det som så kallad införsel. Varor som du tar med från annat EU-land omfattas huvudsakligen av principen om fri rörlighet för varor inom EU:s inre marknad. Det betyder att du inte behöver betala någon tull, moms eller annan skatt eller avgift för varan. Det finns vissa undantag från denna princip. Undantag gäller för varor med särskilda regler som förbud eller restriktioner.
Källa: tullverket.se

Permalänk
Medlem

Är det köp mellan privatpersoner behöver du inte oroa dig, speciellt när det rör en begagnad vara.

Om det är ett köp från en musikaffär så är det lite annorlunda. Normalt sett ska butiken lägga på moms och då får du inga extraavgifter men om butiken väljer att sälja varan momsfritt så ska du betala moms då gitarren kommer in i Sverige.

Det är väldigt ovanligt att varor säljs utan momspåslag inom EU dock, så du bör inte behöva betala något vid införsel till Sverige.

Jag är nyfiken, kan du berätta vad det är för gitarr?

Permalänk
Medlem

Det finns undantag, fordon som bil och MC är bra exempel på sådant om man köper det nytt eller att det kan anses vara nyskick (ska ha passerat vissa mil och ålder), då ska man skatta för inköpet.
Du betalar ju VAT i det landet där du köper varan (dvs UK). Sen är det upp till bolaget i det landet som sålt produkten/tjänsten att redovisa moms till lokala skattemyndigheter (om man köper från en firma).

Det bör inte vara några problem om det inte är så att en unik one of a kind gitarr går som något udda som t.ex. konst eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Är det köp mellan privatpersoner behöver du inte oroa dig, speciellt när det rör en begagnad vara.

Om det är ett köp från en musikaffär så är det lite annorlunda. Normalt sett ska butiken lägga på moms och då får du inga extraavgifter men om butiken väljer att sälja varan momsfritt så ska du betala moms då gitarren kommer in i Sverige.

Det är väldigt ovanligt att varor säljs utan momspåslag inom EU dock, så du bör inte behöva betala något vid införsel till Sverige.

Jag är nyfiken, kan du berätta vad det är för gitarr?

Han ska bara betala moms om han driver firma och uppgav sitt momsnummer. Förutsatt att säljaren drev firma då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han ska bara betala moms om han driver firma och uppgav sitt momsnummer. Förutsatt att säljaren drev firma då.

Sant.
Det är längesen jag läste på om momsreglerna så jag var tvungen att dubbelkolla. Så det jag skrev avseende att en säljaren inte lägger på moms stämmer inte. Köparen har inget som helst ansvar utan det är upp till säljaren (butiken) att se till att göra rätt för sig (så inget momspåslag vid import inom EU).

Det är inte relevant i detta fallet, men vid import av bilar, båtar, motorcyklar och flygplan så ska köparen betala moms vid införseln av fordonet. Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Det är inte relevant i detta fallet, men vid import av bilar, båtar, motorcyklar och flygplan så ska köparen betala moms vid införseln av fordonet. Källa

Fast viktigt att notera att det bara gäller "nya" fordon, inte begagnade.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimpo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jag är nyfiken, kan du berätta vad det är för gitarr?

Är en limiterad upplaga av en American Standard-Stratocaster Sienna Sunburst med lite lyxigare trä och pickups

Vill förövrigt tacka alla för svar! Det blir nog ett köp isådanafall

Permalänk
Medlem

Inom EU så ska det säljande företaget ta ut sitt eget lands moms om det säljer under ett visst värde till ett land (156453kr eller nåt liknande ej jämt nummer därikring om jag minns rätt rätta summan finns att hitta här på swec om man söker).
Säljer dom mer än det värdet till ett land under ett år så ska dom ta ut det landets moms.

Görs ej detta rätt så är det det säljande företaget som gjort fel/har ansvaret, kunden har inget med det att göra alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!