HWID-ban och andrahandsmarknaden

Permalänk
Avstängd

HWID-ban och andrahandsmarknaden

Jag älskar att spela och jag brukar uppdatera min hårdvara på andrahandsmarknaden.

Men hur fungerar det nu för tiden med HWID-ban?

Kan jag köpa ett begagnat grafikkort av någon som är bannad i mitt favoritspel eller är jag rökt då?

Är det någon som vet mer detaljerat hur HWID-ban fungerar i spel?

Jag har sökt och sökt i flera timmar på nätet i det här ämnet men jag hittar inget vettigt, bara en massa barn som sitter och gissar och trollar.

Många borde ju vara intresserade av det här.

Jag tycker att detta är mer spelrelaterat än hårdvarurelaterat men om mod tycker annorlunda så får hen flytta tråden.

Permalänk
Avstängd

Detta är antagligen en sån där fråga som ingen har en aning om, jag ska försöka hitta och stoppa i ett grafikkort från någon dator som jag vet är bannad i ett specifikt spel, i en gammal dator med 4g uppkoppling och en gammal skärm.

Jag meddelar er vad som hände eller inte hände sen.

Permalänk
Medlem

Jag tippar mer på att det är moderkortet som är bannlyst då det är en så central hårdvara.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta vart du får en sådan ban av. Aldrig ens hört talas om!

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

HWID ban om det är implementerat går troligen på Microsoft hashen av enhetens delar, det id som genererades vi installation då det är samma som Windows använder för att stoppa stora förändringar på OEM datorer etc.

Ett grafikkortsid i sig är onödigt komplicerat och lätt för användaren att spoofa, vanligare är ju saker som account ban, ip men ovanligare nu och macid på nätverkskort men även det är ganska ovanligt då det är lätt att gå runt och bara gör det komplicerat.

Gissningsvis använder de flesta bara account Ban och sedan har de ju smarta knep typ kolla om två konton kommer från samma källa (där kan HWID Användas) eller har kopplingar, då bannas det andra direkt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Såvitt jag vet så är väl hårdvarubanning iaf till största del ett fenomen för spelkonsoller och väldigt ovanligt att det används på pc spel.

Kan dock ha fel i detta men känns som kontoban är mest vanligt för pc spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Enbart Moderkort har HWID identifiers som används till licenser etc, bans vettefasen du. Bluehole (Fortnite/PUBG) sparar identifierande registernycklar/dolda filer som inte raderas när man avinstallerar spelet etc. IP bans är inte allt för vanliga då många har dynamisk IP adress. Det är så nya konton direkt blir identifierade som fuskarens konto. Mer oroligt är att ens Windows 10 licens är bundet till ens moderkorts HWID, hur avregisterar man det när man säljer datorn? Jadu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

HWID ban om det är implementerat går troligen på Microsoft hashen av enhetens delar, det id som genererades vi installation då det är samma som Windows använder för att stoppa stora förändringar på OEM datorer etc.

Ett grafikkortsid i sig är onödigt komplicerat och lätt för användaren att spoofa, vanligare är ju saker som account ban, ip men ovanligare nu och macid på nätverkskort men även det är ganska ovanligt då det är lätt att gå runt och bara gör det komplicerat.

Gissningsvis använder de flesta bara account Ban och sedan har de ju smarta knep typ kolla om två konton kommer från samma källa (där kan HWID Användas) eller har kopplingar, då bannas det andra direkt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Trådens bästa svar!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Såvitt jag vet så är väl hårdvarubanning iaf till största del ett fenomen för spelkonsoller och väldigt ovanligt att det används på pc spel.

Kan dock ha fel i detta men känns som kontoban är mest vanligt för pc spel.

Jag tycker att det känns som att du sitter och gissar, inget fel i det men det kanske inte tillför så mycket?

Permalänk
Avstängd

Nu har jag i alla fall hittat en kompis som är bannad i ett känt spel, som implementerar HWID-ban som en del av sitt anti-cheat.
Han har provat byta ut delar i sin dator utan framgång, moderkort, grafikkort, processor, mm, han blir alltid autobannad inom ett par timmar.

Jag lånade hans grafikkort och stoppade i en gammal dator här hemma, skapade ett konto och laddade ner spelet och har nu spelat i över 20 timmar utan problem.

Enligt min extremt anektodiska forskning, borde det alltså vara riskfritt att köpa ett grafikkort på andrahandsmarknaden, även om den föregående ägaren är HWID-bannad.

Vilket också tråden handlar om, huruvida man törs köpa hårdvara på andrahandsmarknaden, i och med spelutvecklarnas implementering av HWID-ban.

Jag vet att det är svårt men försök hålla er till ämnet, och börja inte svamla om en massa orelaterade saker, anklagelser om att jag har fuskat eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danomax:

Nu har jag i alla fall hittat en kompis som är bannad i ett känt spel, som implementerar HWID-ban som en del av sitt anti-cheat.
Han har provat byta ut delar i sin dator utan framgång, moderkort, grafikkort, processor, mm, han blir alltid autobannad inom ett par timmar.

Jag lånade hans grafikkort och stoppade i en gammal dator här hemma, skapade ett konto och laddade ner spelet och har nu spelat i över 20 timmar utan problem.

Enligt min extremt anektodiska forskning, borde det alltså vara riskfritt att köpa ett grafikkort på andrahandsmarknaden, även om den föregående ägaren är HWID-bannad.

Vilket också tråden handlar om, huruvida man törs köpa hårdvara på andrahandsmarknaden, i och med spelutvecklarnas implementering av HWID-ban.

Jag vet att det är svårt men försök hålla er till ämnet, och börja inte svamla om en massa orelaterade saker, anklagelser om att jag har fuskat eller liknande.

HWID-ban är inget anti-cheat utan bara ett sätt att identifiera någon. Liten tråd om just fortnite, vilket jag tror är spelet du pratar om: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/89jorb/what_pa...

Finns inget officiellt "HWID" utan det är helt upp till varje implementör hur de gör detta. Tveksamt att de använder hårdvara som GPU eller instickskort överlag då detta är väldigt enkelt att spoofa eller komma runt. I tråden ovanför så nämner någon att Fortnite använde MAC adressen på routern.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

HWID-ban är inget anti-cheat utan bara ett sätt att identifiera någon. Liten tråd om just fortnite, vilket jag tror är spelet du pratar om: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/89jorb/what_pa...

Finns inget officiellt "HWID" utan det är helt upp till varje implementör hur de gör detta. Tveksamt att de använder hårdvara som GPU eller instickskort överlag då detta är väldigt enkelt att spoofa eller komma runt. I tråden ovanför så nämner någon att Fortnite använde MAC adressen på routern.

Bra svar, spontant känns det som att det vore en smart grej att använda sig av, då dom flesta förmodligen inte tänker på att byta ut sin router.

Nej, det är inte spelet jag pratar om, det finns flera spel som använder sig av HWID för att blockera problematiska spelare.

Sänder tangentbord, musar och skärmar, också ut HWID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danomax:

Bra svar, spontant känns det som att det vore en smart grej att använda sig av, då dom flesta förmodligen inte tänker på att byta ut sin router.

Sänder tangentbord, musar och skärmar, också ut HWID?

Allt på datorn har ett eller flera ID. Om du läser i tråden så bytte någon CPU, Moderkort, RAM och det räckte men utan att veta vad exakt de använder eller hur de genererar ID't kan man bara spekulera.

De kan göra allt från att köra en kombination på hårdvara + när operativet var installerat och använda det som en "seed" för att generera en unik nyckel för just den installationen. Sedan så lär de inte köra för hårt på detta då en fuskare som blivit tagen är möjlig "ny kund" igen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vill man veta mer om HWID bans så kan man läsa på diverse forum som säljer fusk då där faktiskt finns folk som testat hwid spoofing, byta olika delar, mac etc etc etc.

Snackades en hel del om HWID bans och hur man kringgår det i Apex Legends ex när de implementerade det (på reddit med massa screencaps ifrån olika fusk forum där folk blivit hwid bannade osv)

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur många som är intresserade av det här ämnet men jag kan spela fortfarande.

Permalänk
Medlem

Väldigt negativ inställning mot folk som försöker hjälpa men som många sagt så är HWID inget specifkt utan kan bestå av flera ID eller en specifik hårdvaras ID...

Sen att du själv inte vill avslöja någonting men dissar varannat svar är konstigt beteende för någon som frågar om hjälp med något.

Hade du bara sagt vilket spel så hade du säkert fått bättre svar då det eventuellt blir lättare att veta vilket/vilka ID den utvecklaren kontrollera mot.

Då det blir autoban igen så får vi väl gissa att det är Apex Legends det handlar om, då kan det fungerar en okänd tid tills du blir bannad igen, helt random och helt rätt

Permalänk
Medlem

Om man köper begagnad hårdvara (och kan visa kvitto på det om det begärs i senare dialog med spelutgivaren) - köper spel och betala med kreditkort och om det inte fungerar (för att HW visade sig vara HWID-bannad) och det inte går att diskutera detta med spelutgivaren för att häva det - så anmäler du en 'fraud' till kreditkortsföretaget du betalade spelet med för att anledningen du inte får den köpta varan/spelet du köpt att fungera med din hårdvara inom angivna tekniska specarna och får tillbaka pengarna direkt av kreditkortsföretaget - kreditbolaget kommer i sin tur att kräva pengarna tillbaka från spelföretaget och det kostar mycket för spelbolaget både i minskad likviditet, i hanterandet av det och även naggar på sitt kreditbetyg mot kreditföretaget.

Efter det blir förhoppningsvis dialogen bättre med spelföretaget/utgivaren ifråga då att gå via kreditkortsbolagen är spark på den riktigt onda stället för företagen och är företaget något så när sunt arbetande så vill dom snart veta varför och se om problemet går att lösa.

Ibland är detta det enda sättet att få en dialog med en människa av kött och blod på sagda spelbolaget eller spelutgivaren och där kanske lösa problemet - bevisbördan är ju också på spelutgivarens sida varför det bannade - inte kunden och har kunden köpt hårdvaran (bevisad med en transaktion/kvitto) så kan banningen inte längre anses relaterad till HW och hur det användes innan av förra ägaren.

Är det för många som gör så, och det inte kan lösas mellan kund och spelföretag tillfredsställande, och klagomålen fortsätter, kan de förlora kreditföretagen som betalnings-väg och de andra kreditkortsföretagen kommer då att strax följa efter och då är det kört för dem!!

Låter kanske lite hårt att gå den vägen - men är företagen oresonliga i att lösa det på annat sätt eller dumpas i support-cirklar som inte ger resultat - så är det pengaströmmarna man får gå på som konsument och nyttja att relationen med kreditkortsföretagen är så enorm viktigt för i stort sett alla internationella företag och om det börja blir fnurror på tråden där så får det uppmärksamhet på helt annat sätt!!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad och låst*

Tyvärr spårade tonen ur helt. TS kan återkomma till oss via www.sweclockers.com/kontakt vid frågor

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord