Forumdelen sponsras av

Någon som har Bahnhof och en Huawei DG8245W2-10 router? [Löst]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Någon som har Bahnhof och en Huawei DG8245W2-10 router? [Löst]

Jag försöker göra en portforward på min Huawei men det funkar inte. Ska sätta upp en sFTP i nätet, men routern säger att port 22 är upptagen. Det ser dessutom väldigt konstigt ut i routern, det finns t ex 5 olika WAN att välja på. 1-3 heter något med VOIP, 4 IPTV och 5 Internet. När jag ska göra portforward finns bara de tre första valen att välja på, vilket för mig låter märkligt.

Har pratat med Bahnhofs support och där anser man att portforward är en för avancerad inställning för dem. De råder mig att kontakta tillverkaren istället. Ringde då Huaweis support, de kunde inte heller svara på min fråga utan hänvisade till deras enterprise support och där hittar jag inget supportnummer.

Någon som känner sig manad att hjälpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag har exakt samma problem med exakt samma router och jag ser att du markerat din titel som löst. Hur löste du det?

LS-120 Superdisk drive köpes!

i7 3770K, 750 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM.
Nvidia Geforce 970 GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

@stoffe_83: Han var senast aktiv i juli, lägger till ett omnämnande så kanske han får en mailavisering

@RealDexter Ping!

Lian Li PC-O11 Dynamic | Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | MX100 512GB & Samsung QVO 1TB | RM750x v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

Det går

@RealDexter: Jag har löst det. Blev också väldigt negativt förvånad när jag upptäckte detta strulet. Om jag hade vetat om detta så hade jag ej köpt denna router. Men hursomhelst: Lösningen är att ladda ner konfig-filen, editera den för hand och sen ladda upp den igen. Ändra enligt följande:

-<X_HW_WebServerConfig ListenMode="0" ListenInnerPort="80" ListenOuterPort="80" HttpsListenInnerPort="443" HttpsListenOuterPort="443"/>
+<X_HW_WebServerConfig ListenMode="0" ListenInnerPort="81" ListenOuterPort="81" HttpsListenInnerPort="443" HttpsListenOuterPort="443"/>

-<AclServices HTTPLanEnable="1" HTTPWanEnable="0" FTPLanEnable="1" FTPWanEnable="0" TELNETLanEnable="0" TELNETWanEnable="0" SSHLanEnable="0" SSHWanEnable="0" HTTPPORT="80" FTPPORT="21" TELNETPORT="23" SSHPORT="22" HTTPWifiEnable="1" TELNETWifiEnable="0">
-<AccessControl AccessControlListEnable="1" AccessControlListNumberOfEntries="7">
+<AclServices HTTPLanEnable="1" HTTPWanEnable="0" FTPLanEnable="1" FTPWanEnable="0" TELNETLanEnable="0" TELNETWanEnable="0" SSHLanEnable="0" SSHWanEnable="0" HTTPPORT="80" FTPPORT="21" TELNETPORT="23" SSHPORT="26" HTTPWifiEnable="1" TELNETWifiEnable="0">
+<AccessControl AccessControlListEnable="0" AccessControlListNumberOfEntries="7">

Sen ladda du upp konfen. Därefter kan man lägga upp port-forwards i gränssnittet. Det kanske finns ett bättre eller mer minimalt sätt, men detta har funkat för mig.

Fast nu har Wifi börjat krångla. Skräp-router...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

@astrandpeter: Jaha, problemet verkar vara att routern inte stödjer fler än 32 Wifi-enheter. Vilket skräp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Oj vilket krångel, jag ska försöka fixa med det där snarast. Jag har endast denna router för att få tillgång till ip telefoni. Men det kanske finns ett bättre alternativ? Enligt Bahnhof så står de för kostnaderna i fall man blir hackad om man använder deras router. Är det något att vara oroad för? Skulle gärna ersatt den med något som det inte står Huawei på.

Jag har kort Wifi räckvidd på Ac 5 ghz läget oxå. På bara 5 meter från routern så får jag inte ut mer än 30 mbit. Två innerväggar av trä i mellan.

LS-120 Superdisk drive köpes!

i7 3770K, 750 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM.
Nvidia Geforce 970 GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

@astrandpeter: Det stora krånglet berodde visst på att en annan enhet i nätverket också ville vara DHCP-server. Så nu fungerar det iaf stabilt igen. Verkar också som att gränsen på 32 enheter är per frekvensband, så med hälften på 2.4 Ghz och hälften på 5 Ghz så blir det i bästa fall 64 enheter.