Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

TS skriver ju att han inte ska hålla på med redigering etc. Det är som att gå in i en tråd där någon efterfrågar prestanda när man streamar eller redigerar filmer och någon skulle rekommendera en 9700k före en 3800x för att den presterar bättre i spel. Ser du inte hur skevt det är?

Jo, du har rätt, jag läste dåligt hur han skulle använda sin dator, jag blev psykad av ett annat inlägg i tråden.

För strikt spelande skulle jag nog ärligt talat köpa en 9700K eller 9900K också, om jag var en seriös gamer som inte prioriterar streaming, redigering, programmering och liknande. Åtminstone i dagens läge, sedan har jag ingen aning om hur snabba speltillverkarna blir att nyttja flera kärnor etc (i så fall kan ju Ryzen ligger jäkligt bra till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

sedan har jag ingen aning om hur snabba speltillverkarna blir att nyttja flera kärnor etc (i så fall kan ju Ryzen ligger jäkligt bra till).

Folk här sa samma sak om Phenom II X6 och Bulldozer också. Det blev inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Fast pratar vi spel är skillnaden som sagts upprepade gånger inte speciellt stor, Ryzen 3000 är faktiskt snabbare än Intel även i spel om det är vid samma frekvens. Det enda Intel har är en högre frekvens, det absolut enda. Exakt allt annat är Ryzen bättre på. Särskilt prestanda/krona som man kan lägga på grafikkort istället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast pratar vi spel är skillnaden som sagts upprepade gånger inte speciellt stor, Ryzen 3000 är faktiskt snabbare än Intel även i spel om det är vid samma frekvens. Det enda Intel har är en högre frekvens, det absolut enda. Exakt allt annat är Ryzen bättre på. Särskilt prestanda/krona som man kan lägga på grafikkort istället.

Sluta sprida felaktigheter, 9600k är upp till 20% snabbare än Ryzen 3600 i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast pratar vi spel är skillnaden som sagts upprepade gånger inte speciellt stor, Ryzen 3000 är faktiskt snabbare än Intel även i spel om det är vid samma frekvens. Det enda Intel har är en högre frekvens, det absolut enda. Exakt allt annat är Ryzen bättre på. Särskilt prestanda/krona som man kan lägga på grafikkort istället.

"Det enda Intel har" nu får du väl ändå sluta, att ha högre frekvens är ju något man måste ta med i beräkningen eftersom att det gör att dom ligger före. "AMD är lika snabb som Intel i spel om man underklockar Intel"..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sluta sprida felaktigheter, 9600k är upp till 20% snabbare än Ryzen 3600 i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta sprida felaktigheter
9600K är inte 20% snabbare än 3600 i spel under vettiga förhållanden och att sitta och med cherry picking är ju värdelöst om inte TS just ska spela det spelet i 1024x768 på en CRT skärm med ett grafikkort för 15k eller mer.
Visst kanske du kan hitta en titel där det stämmer i en upplösning ingen spelar och med ett grafikkort nästan ingen som har en 9600k har.
Ska du ändå ha ett RTX2080TI sitter man inte på en 9600K det vore bara dumsnålt då köper man antagligen 9900k eller 3900X.

Vid 1080P så pratar vi en skillnad på 4-5% normalt mellan en 9900K och en 3700X och den skillnaden minskar mer när du går upp till 1440P

Jag favoriserar inte något av lagen har ungefär lika stora delar aktier hos dem båda så vad du än köper blir jag lite rikare men skillnaden är knappast 20% som du vill få det att tro.
Den stora skillnaden är snarare om du tror att flera trådar gynnar dig i nya spel eller om möjligheten att uppgradera cpu utan att byta mobo är en fördel eller inte. Du lär inte bli besviken vilken du än väljer. Sedan är frågan om AMD kan gå upp något i prestanda med nya AGESA

EDIT: Med din typ av retorik kan man faktiskt hävda att 3600X är upp till 18% snabbare än 9600K i spel då det faktiskt ser ut så i CS i låga upplösningar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Den stora skillnaden är snarare om du tror att flera trådar gynnar dig i nya spel eller om möjligheten att uppgradera cpu utan att byta mobo är en fördel eller inte. Du lär inte bli besviken vilken du än väljer. Sedan är frågan om AMD kan gå upp något i prestanda med nya AGESA

Hänger inte med här? vilket av lagen är det där man inte kan uppgradera till en bättre processor?

Har jag en intel så kan jag gå ifrån en i5 9600k till en i9 9900k med samma moderkort,
och har jag en ryzen 3600 kan jag gå till en 3900x med samma moderkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hänger inte med här? vilket av lagen är det där man inte kan uppgradera till en bättre processor?

Har jag en intel så kan jag gå ifrån en i5 9600k till en i9 9900k med samma moderkort,
och har jag en ryzen 3600 kan jag gå till en 3900x med samma moderkort.

Visst är det så men med amd kommer du att kunna köpa nästa generation cpu och stoppa i samma moderkort vilket inte går med Intel.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Visst är det så men med amd kommer du att kunna köpa nästa generation cpu och stoppa i samma moderkort vilket inte går med Intel.

Jag hoppas verkligen det, därav jag köpte ett moderkort som förhoppningsvis klarar nästa generation strömtörstiga cpuer, men AMD har väl inte officiellt sagt att de kommer stödja AM4 även på Zen3?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag hoppas verkligen det, därav jag köpte ett moderkort som förhoppningsvis klarar nästa generation strömtörstiga cpuer, men AMD har väl inte officiellt sagt att de kommer stödja AM4 även på Zen3?

Nej det har dem inte, men allt talar för att Zen 3 blir samma plattform.
DDR5 blor förmodligen mainstream slutet på 2020 eller 2021 och amd sbör ju släppa en refresh om ca 1 år vilket inte innefattar ddr5 som det ser ut just nu.
Och att byta socket som Intel gör "bara för att" är högst osannolikt eftersom AMD fortfarande vill kapa marknadsandelar och gör detta genom att använda samma plattform. Tittar man dessutom på mängden X570 plankor som lanserades nu är det nästan fler i antalet än vad både x370 och x470 är tillsammans
En annan stark indikator är att budget plankorna för 5serien är inte släppta än och det vore mer eller mindre idioti att släppa dem 6 månader innan launch för en ny produkt där du byter plattform.

EDIT: Har TS köpt en dator eller är denna tråd irrelevant?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

TS skriver ju att han inte ska hålla på med redigering etc. Det är som att gå in i en tråd där någon efterfrågar prestanda när man streamar eller redigerar filmer och någon skulle rekommendera en 9700k före en 3800x för att den presterar bättre i spel. Ser du inte hur skevt det är?

Du kan spela och redigera i båda fallen, det kan vara så att TS är villig att betala mer för mindre/äldre teknik, förutom några % i spel, eller i orealistiska scenarion där han sitter på övrig hårdvara kör i lägre upplösningar. Men det vet man ju inte om man inte frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hänger inte med här? vilket av lagen är det där man inte kan uppgradera till en bättre processor?

Har jag en intel så kan jag gå ifrån en i5 9600k till en i9 9900k med samma moderkort,
och har jag en ryzen 3600 kan jag gå till en 3900x med samma moderkort.

AMD har historiskt suttit på samma socket väldigt länge i och med AM4 gick dom ner till 7nm, hade du gått in väldigt tidigt hade du kunnat hoppa från early gen 4kärnor till late gen 12 eller fler kärnor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tick%E2%80%93tock_model
Intel har historiskt bytt socket ofta, senaste jag har läst är att dom går ner till 7nm 2021 men jag tror att dom byter socket vartannat år som tidigare trots det, men kanske inte? I alla fall dom flesta byter inte processor varje år och då har det åtminstone tidigare blivit samtidigt byte av moderkort.

Skrivet av CubaCola:

Jag hoppas verkligen det, därav jag köpte ett moderkort som förhoppningsvis klarar nästa generation strömtörstiga cpuer, men AMD har väl inte officiellt sagt att de kommer stödja AM4 även på Zen3?

Enligt roadmap ska zen3/7nm+ släppas mitten av 2020
Enligt tidigare info lever AM4 socket 2016 tom 2020 , känns rimligt att anta att zen3 kommer att stödja AM4 socketen men det finns ju inga garantier.

Trodde att 7nm redan var rätt energieffektiva och i och med zen3 så skulle dom bli ytterligare ett snäpp vassare men energieffektivitet behöver ju inte nödvändigtvis hänga ihop med strömförbrukning vid last.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Jo visst är 7nm energieffektiva, men om det är 16 kärnor och 32threads så drar det ström ändå

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Nej jag har inte köpt mina delar än ;D Är fortfarande osäker på vad som blir bäst för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

@lasseTM: Nej jag har inte köpt mina delar än ;D Är fortfarande osäker på vad som blir bäst för mig

Tycker du ska vänta till Blackfriday xD!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker du ska vänta till Blackfriday xD!

Precis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker du ska vänta till Blackfriday xD!

Vi ska inte överskatta reor, det är så sjukt enkelt att köpa diverse skit man inte behöver på reor, vi människor är svaga. Oftast är det betydligt vettigare samt mer ekonomiskt att köpa det man behöver när man behöver det. Ryzen 3 series tror jag säljer lite för bra fortfarande för att reas ut så mycket men visst kan man tjäna någon hundralapp eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Sluta sprida felaktigheter
9600K är inte 20% snabbare än 3600 i spel under vettiga förhållanden och att sitta och med cherry picking är ju värdelöst om inte TS just ska spela det spelet i 1024x768 på en CRT skärm med ett grafikkort för 15k eller mer.
Visst kanske du kan hitta en titel där det stämmer i en upplösning ingen spelar och med ett grafikkort nästan ingen som har en 9600k har.
Ska du ändå ha ett RTX2080TI sitter man inte på en 9600K det vore bara dumsnålt då köper man antagligen 9900k eller 3900X.

Vid 1080P så pratar vi en skillnad på 4-5% normalt mellan en 9900K och en 3700X och den skillnaden minskar mer när du går upp till 1440P

Jag favoriserar inte något av lagen har ungefär lika stora delar aktier hos dem båda så vad du än köper blir jag lite rikare men skillnaden är knappast 20% som du vill få det att tro.
Den stora skillnaden är snarare om du tror att flera trådar gynnar dig i nya spel eller om möjligheten att uppgradera cpu utan att byta mobo är en fördel eller inte. Du lär inte bli besviken vilken du än väljer. Sedan är frågan om AMD kan gå upp något i prestanda med nya AGESA

EDIT: Med din typ av retorik kan man faktiskt hävda att 3600X är upp till 18% snabbare än 9600K i spel då det faktiskt ser ut så i CS i låga upplösningar.

97/900K parat med ett 2080Ti, är ex up till 60% snabbare i 1080p än 3700/3900x i flera spel. Hänvisar till DigitalFoundry.

Skrivet av makatech:

Vi ska inte överskatta reor, det är så sjukt enkelt att köpa diverse skit man inte behöver på reor, vi människor är svaga. Oftast är det betydligt vettigare samt mer ekonomiskt att köpa det man behöver när man behöver det. Ryzen 3 series tror jag säljer lite för bra fortfarande för att reas ut så mycket men visst kan man tjäna någon hundralapp eller två.

Reor i Sverige känns faktiskt meningslösa att vänta på
Förra årets Black Friday samt SinglesDay var rena besvikelserna, jämfört med 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

97/900K parat med ett 2080Ti, är ex up till 60% snabbare i 1080p än 3700/3900x i flera spel. Hänvisar till DigitalFoundry.

Reor i Sverige känns faktiskt meningslösa att vänta på
Förra årets Black Friday samt SinglesDay var rena besvikelserna, jämfört med 2017.

Du får gärna visa källa på dessa "flera" spel som är upp till 60% snabbare för jag är genuint intresserad av att se det.
Och handlar det om average eller 1 screen där du ser denna 60% förbättring? Alla testar jag har sett skiljer det normalt någon % i prestanda men upp till runt 15% åt BÅDA hållen men i väldigt sällsynta fall.

Du hittar spel där en 3700X är snabbare än 9700K men så länge TS inte tänker spela 1 enbart spel utan flertalet spel är cherry picking värdelöst och åter igen med ett grafikkort som TS inte har eller kommer att ha närmaste 3-4åren om TS inte tänker spendera 8000:- på ett begagnat 2080TI om 1-2år eller ett nytt idag för 13-15k.

Sedan är frågan man ska ställa som är om spel blir bättre på att hantera flera trådar om 1-3år samt om AMD kan trolla fram lite mera prestanda med framtida AGESA.
Om din spåkula säger att så inte är fallet köp Intel men att slänga ur sig upp till 60% snabbare utan att hänvisa till fakta bidrar inte till diskussionen.
Kan vi inte hålla en diskussion som denna utan någon slags fanboy-ism och faktiskt titta på validerad data?

Tittar vi däremot på pris/prestanda idag så kollar man på prisjakt vad en 3700x går på med ett Asus ROG Strix X470-F Gaming
kontra 9700K med ett Asus ROG Strix Z390-F Gaming som jag antar är likvärdiga moderkort skiljer det 11,5% i pris så kan inte 9700K garantera en ökning med 11,5% i fps i spel om det är måttstocken så är det ett sämre val ur pris/prestanda perspektiv.
Dagens pris på prisjakt på amd paketet var 5822:- och intel var 6496:-.
Jag tog dessa två moderkort eftersom båda verkar vara helt "ok" moderkort i mellansegmentet där det dessutom fanns en motsvarighet hos det andra lägret, nu skiljer det dessutom bara 100:- mellan dem.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Du får gärna visa källa på dessa "flera" spel som är upp till 60% snabbare för jag är genuint intresserad av att se det.
Och handlar det om average eller 1 screen där du ser denna 60% förbättring? Alla testar jag har sett skiljer det normalt någon % i prestanda men upp till runt 15% åt BÅDA hållen men i väldigt sällsynta fall.

Du hittar spel där en 3700X är snabbare än 9700K men så länge TS inte tänker spela 1 enbart spel utan flertalet spel är cherry picking värdelöst och åter igen med ett grafikkort som TS inte har eller kommer att ha närmaste 3-4åren om TS inte tänker spendera 8000:- på ett begagnat 2080TI om 1-2år eller ett nytt idag för 13-15k.

Sedan är frågan man ska ställa som är om spel blir bättre på att hantera flera trådar om 1-3år samt om AMD kan trolla fram lite mera prestanda med framtida AGESA.
Om din spåkula säger att så inte är fallet köp Intel men att slänga ur sig upp till 60% snabbare utan att hänvisa till fakta bidrar inte till diskussionen.
Kan vi inte hålla en diskussion som denna utan någon slags fanboy-ism och faktiskt titta på validerad data?

Tittar vi däremot på pris/prestanda idag så kollar man på prisjakt vad en 3700x går på med ett Asus ROG Strix X470-F Gaming
kontra 9700K med ett Asus ROG Strix Z390-F Gaming som jag antar är likvärdiga moderkort skiljer det 11,5% i pris så kan inte 9700K garantera en ökning med 11,5% i fps i spel om det är måttstocken så är det ett sämre val ur pris/prestanda perspektiv.
Dagens pris på prisjakt på amd paketet var 5822:- och intel var 6496:-.
Jag tog dessa två moderkort eftersom båda verkar vara helt "ok" moderkort i mellansegmentet där det dessutom fanns en motsvarighet hos det andra lägret, nu skiljer det dessutom bara 100:- mellan dem.

En del microstutter i Witcher 3 bl.a. på Ryzen

Går även att läsa i deras artikel på eurogamer.

Kan inte hitta en enda artikel eller video där en 3700X är snabbare än Intel i spel.

Känns dessutom ovärt att nämna ett X470 moderkort då de inte tar samma minnen som X570 och troligen inte orkar 3600+ mhz i CL16 parat med Ryzen 3x.

Om spel hanterar trådar bättre om 1-3 år spelar väl ingen roll idag? Och om spel blir bättre på det så kommer även Intel gynnas av det. Dessutom är ju intels IPC högre pga en högre klock än AMD.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lasseTM:

Sluta sprida felaktigheter
9600K är inte 20% snabbare än 3600 i spel under vettiga förhållanden och att sitta och med cherry picking är ju värdelöst om inte TS just ska spela det spelet i 1024x768 på en CRT skärm med ett grafikkort för 15k eller mer.
Visst kanske du kan hitta en titel där det stämmer i en upplösning ingen spelar och med ett grafikkort nästan ingen som har en 9600k har.
Ska du ändå ha ett RTX2080TI sitter man inte på en 9600K det vore bara dumsnålt då köper man antagligen 9900k eller 3900X.

Vid 1080P så pratar vi en skillnad på 4-5% normalt mellan en 9900K och en 3700X och den skillnaden minskar mer när du går upp till 1440P

Jag favoriserar inte något av lagen har ungefär lika stora delar aktier hos dem båda så vad du än köper blir jag lite rikare men skillnaden är knappast 20% som du vill få det att tro.
Den stora skillnaden är snarare om du tror att flera trådar gynnar dig i nya spel eller om möjligheten att uppgradera cpu utan att byta mobo är en fördel eller inte. Du lär inte bli besviken vilken du än väljer. Sedan är frågan om AMD kan gå upp något i prestanda med nya AGESA

EDIT: Med din typ av retorik kan man faktiskt hävda att 3600X är upp till 18% snabbare än 9600K i spel då det faktiskt ser ut så i CS i låga upplösningar.

Om man tar SweClockers spelresultat i 1920x1080 (brukar bli gnäll om man använder 1280x720) från deras 3600/3600X test. Vidare är lägsta FPS ofta viktigare, brukar ju också heta "Ryzen ligger kanske lite efter i genomsnittlig men den klarar sig bättre i det viktigare lägsta FPS".

  • 9600K är i genomsnitt 12 % snabbare än 3600, som mest är fördelen faktiskt hela 27 % (Far Cry), men det värdet sticker ut.

  • 9600K och 3700X är i genomsnitt exakt lika snabba

  • 9700K är i genomsnitt 27 % snabbare än 3600

  • 9700K är i genomsnitt 13 % snabbare än 3700X, vilket är så nära man kommer att svara TS då 3800X inte är med i testet

Så håller inte med om att 9600K generellt skulle vara 20 % snabbare än 3600, men sådana exempel finns definitivt.

Här får man också tänka på att testerna är gjorda i "ultra" som ofta innehåller inställningar som gör spel löjligt GPU-bundna, vissa föredrar högre FPS mot något snäpp längre inställningar. Detta gör att resultat i "ultra" på ett 2080Ti blir jämförbara med betydligt enklare GPUer i "high" eller "medium", alt. så får man titta på 1280x720 för att se vad som händer när GPU mer tas ur ekvationen.

Slutligen får man också komma ihåg att spel skalar rätt bra med minneshastighet. I SweClockers tester har Intels CPUer nackdelen av att köras med DDR4-2666 MT/s medan Ryzen-3000 kör med DDR4-3200 MT/s.

Ryzen 3000 är en lysande produkt, men zoomar man in specifikt på spel råder inget tvivel om att Intel fortfarande sitter med ledartröjan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

@lasseTM: Nej jag har inte köpt mina delar än ;D Är fortfarande osäker på vad som blir bäst för mig

Du kommer att bli garanterat nöjd oavsett vilken av dessa alternativ som väljs. Utan att ha kontrollerat de senaste priserna hade jag nog hellre köpt 3700X än 3800X dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

https://youtu.be/gGARjN5M158

En del microstutter i Witcher 3 bl.a. på Ryzen

Går även att läsa i deras artikel på eurogamer.

Kan inte hitta en enda artikel eller video där en 3700X är snabbare än Intel i spel.

Känns dessutom ovärt att nämna ett X470 moderkort då de inte tar samma minnen som X570 och troligen inte orkar 3600+ mhz i CL16 parat med Ryzen 3x.

Om spel hanterar trådar bättre om 1-3 år spelar väl ingen roll idag? Och om spel blir bättre på det så kommer även Intel gynnas av det. Dessutom är ju intels IPC högre pga en högre klock än AMD.

Nu talar vi i osanningar igen, kan vi inte hålla oss till fakta istället?
AMD har en högre IPC än Intel idag men eftersom de har en lägre klockhastighet så ser det ganska jämt ut.
Här ser vi ett lysande exempel på att AMD IPC är högre än Intel.

Att säga att X470 moderkort inte klarar 3600MHz+ är också bara skitsnack, problemen med låga minneshastigheter har legat i AMD minneskontroller men med 3XXX serien så har det blivit riktigt lätt att nå höga hastigheter.
Sedan beror det ju på vilket moderkort du har men ett X470 i mellansegmentet ska du ha extemt otur om du inte når 3800MHz med vettiga b-die.
Jag har inga problem att nå 3800+MHz i min ena burk med ett Asus X470-I gaming med följande timings 14-14-14-28 etc.
Tittar man i AMD tråden så är det få som har bra minnen som det tar stopp innan 3800MHz de flesta slutar runt 3800-3900 om man ska köra 1:1 på fClk:uClk:mClk.
Skiter man i 1:1 så når du förmodligen ännu högre.

Du kan inte förvänta dig att jag ska sitta och titta igenom 38minuter på youtube för att hitta dina cherry pics säg tid istället då dessa uppenbarar sig eller vilket spel han testar eller ekat vilken frame du hittar 60% skillnad i.

I Sweclockers test i CS 1080P slår 3700X 9700K, inte med mycket men 3700X är snabbare.
Jag orkar inte leta efter flera spel men allt under 3% är i stort sett inom felmarginal.

Och visst är det så att även Intel gynnas av att spel klarar att hantera flera trådar MEN en 9700K har bara 8 trådar och kommer att slå i taket, en 3700X har 16 trådar.
Självklart kommer det inte att ge 100% bättre prestanda om spel klarar att hantera 16 trådar på ett bra sätt men när man tittar på spel som tar i taket vid säg 2 till 4 trådar brukar det ge mellan 20-30% bättre prestanda att slå på HT tex för en Intel cpu kontra att köra med "riktiga" trådar som tex 9700K.

Precis som jag skrev innan dock är att om 9700K inte slår tex en 3700X med minst 11,5% i prestanda så tar du ett irrationell beslut.
Eftersom du då betalar mer för en liten prestandaökning och prestanda per krona sjunker.
Människor är inte alltid irrationella men släpper man prestigen och bara tittar på siffror så bör man jämföra vad man får och betalar för.

Och ska vi ta bort pengar ur ekvationen så kan man lika gärna köpa en manuellt binnad 9900K eller 3900X av tex Caseking.

Som sagt jag har aktier hos båda lagen och skiter i vad folk tycker och tänker jag får min utdelning ändå så länge folk konsumerar processorer men att sitta och ljuga på forum där folk vill ha hjälp att ta ett beslut och komma med fanboy mumbo jumbo är ju bara förargligt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lasseTM:

Nu talar vi i osanningar igen, kan vi inte hålla oss till fakta istället?
AMD har en högre IPC än Intel idag men eftersom de har en lägre klockhastighet så ser det ganska jämt ut.
Här ser vi ett lysande exempel på att AMD IPC är högre än Intel.

IPC jämförelser är kraftigt beroende på vad man faktiskt kör. Råder inga som helst tvivel om att Zen2 slår Skylake på fingrarna i laster som rendering

Men det betyder inte automatiskt att man kan dra slutsatsen att samma sak gäller för spel, faktum är att samma test (SweClockers 3700X/3900X) visar att det är extremt jämt vid samma frekvens. Fast åter igen, detta är när Intels 9000-serie kör med DDR4-2666 MT/s medans AMD 3000-serien kör med 3200 MT/s, så med samma minneshastighet har Intel högre "spel IPC".

Skrivet av lasseTM:

Du kan inte förvänta dig att jag ska sitta och titta igenom 38minuter på youtube för att hitta dina cherry pics säg tid istället då dessa uppenbarar sig eller vilket spel han testar eller ekat vilken frame du hittar 60% skillnad i.

I Sweclockers test i CS 1080P slår 3700X 9700K, inte med mycket men 3700X är snabbare.
Jag orkar inte leta efter flera spel men allt under 3% är i stort sett inom felmarginal.

En sak du skulle sett om du släpat dig igenom 38 minuter av rätt intressant information om primärt Ryzen 3700X/3900X är att SweClockers resultat i CS kommer just av att de utrustat 9000-serien med 2666 MT/s RAM medan 3000-serien kör med 3200 MT/s.

I den videon testas bl.a. CS, fast då med alla system körades DDR4-3600. I det läget är Intel snabbast, den enorma cachen i 3900X räcker då helt enkelt inte till för att mota Intel vid grind

Skrivet av lasseTM:

Precis som jag skrev innan dock är att om 9700K inte slår tex en 3700X med minst 11,5% i prestanda så tar du ett irrationell beslut.
Eftersom du då betalar mer för en liten prestandaökning, människor är inte alltid irrationella men släpper man prestigen och bara tittar på siffror så bör man jämföra vad man får och betalar för.

Fast är det verkligen så att man ska ha tunnelseende och enbart titta på prislappen för CPU?

Vad som egentligen jämförs i spel är systemprestanda, om man räknar prisvärdhet borde man väl ändå rimligen jämföra systemprestanda/systemkostnad? På ett helt system kommer priset på ett 9700K vs 3700X vara inom felmarginalen.

Vill man ändå titta på decimalerna så hade ju 9700K trots allt 13 % högre lägsta FPS i 1920x1080 över de spel som SweClocker testade i sina Ryzen 3000 tester.

Sitter själv på en 3900X och är supernöjd. Men då används den inte precis som en "gaming CPU", utan den används mer som en prisvärd server/arbetsstation. 3900X är inte ett prisvärt val för gamers, det är inte heller det bästa-valet-kosta-vad-det-kosta-vill. Ryzen 3000 är inte på något sätt ett dålig val för spel (tvärtom har AMD aldrig varit så här nära Intel i spelprestanda sedan Athlontiden), men om frågan är "vilken CPU är bäst för spel" så är svaret fortfarande Intels modeller. Har man tunnelseende på just spel är Intel till och med det prisvärda alternativet (högsta 1%-FPS / krona).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min ryzen 3800x med x470 mobo har då inga problem att köra minnen i 3600mhz cas 16. Bara att klicka i xmp/d.o.c.p profilen i bios och gejma på 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Vad gäller för 1440P och 4K när det kommer till 3700X eller 9700K, spelar det någon roll?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Folk här sa samma sak om Phenom II X6 och Bulldozer också. Det blev inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm, det blev de ju...9600K tappar ju mot 9700K vid samma frekvens i spel, så flerkärniga har spelen allt blivit!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

IPC jämförelser är kraftigt beroende på vad man faktiskt kör. Råder inga som helst tvivel om att Zen2 slår Skylake på fingrarna i laster som rendering
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17647?key=5eadb31b8e1cef7a560cbbcbd99d8279
Men det betyder inte automatiskt att man kan dra slutsatsen att samma sak gäller för spel, faktum är att samma test (SweClockers 3700X/3900X) visar att det är extremt jämt vid samma frekvens. Fast åter igen, detta är när Intels 9000-serie kör med DDR4-2666 MT/s medans AMD 3000-serien kör med 3200 MT/s, så med samma minneshastighet har Intel högre "spel IPC".
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17648?key=016f60e5f8f1b1221c7696c66d5d0b6e
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17649?key=86a74b27634f4a726ea2ef25d72b6167

En sak du skulle sett om du släpat dig igenom 38 minuter av rätt intressant information om primärt Ryzen 3700X/3900X är att SweClockers resultat i CS kommer just av att de utrustat 9000-serien med 2666 MT/s RAM medan 3000-serien kör med 3200 MT/s.

I den videon testas bl.a. CS, fast då med alla system körades DDR4-3600. I det läget är Intel snabbast, den enorma cachen i 3900X räcker då helt enkelt inte till för att mota Intel vid grind

Fast är det verkligen så att man ska ha tunnelseende och enbart titta på prislappen för CPU?

Vad som egentligen jämförs i spel är systemprestanda, om man räknar prisvärdhet borde man väl ändå rimligen jämföra systemprestanda/systemkostnad? På ett helt system kommer priset på ett 9700K vs 3700X vara inom felmarginalen.

Vill man ändå titta på decimalerna så hade ju 9700K trots allt 13 % högre lägsta FPS i 1920x1080 över de spel som SweClocker testade i sina Ryzen 3000 tester.

Sitter själv på en 3900X och är supernöjd. Men då används den inte precis som en "gaming CPU", utan den används mer som en prisvärd server/arbetsstation. 3900X är inte ett prisvärt val för gamers, det är inte heller det bästa-valet-kosta-vad-det-kosta-vill. Ryzen 3000 är inte på något sätt ett dålig val för spel (tvärtom har AMD aldrig varit så här nära Intel i spelprestanda sedan Athlontiden), men om frågan är "vilken CPU är bäst för spel" så är svaret fortfarande Intels modeller. Har man tunnelseende på just spel är Intel till och med det prisvärda alternativet (högsta 1%-FPS / krona).

Ang IPC tittar jag enbart på 1 tråds applikationer eftersom vi inte vet hur bra programmet skalar över flera trådar och pratar man bara IPC så bör det rimligtvis vara måttstocken. Visst kan det vara tråkigt att bara köra 1 kärna i spel idag men ska du mäta IPC är det rimligtvis det du bör göra.

Visst bör man se till hela systemet när man bygger en dator men min uppfattning om TS bygge är att han då enbart är ute efter cpu och moderkort och då är det som bör tas i beaktande.

Orkar inte sitta och titta på 38minuter film för att hitta denna 60%-iga övertag och innan någon har visat mig det så tror jag helt ärligt inte på det, av alla tester jag läst innan har ingen varit i närheten av 60% prestandaskillnad i spel mellan 3700X-9700K eller 3900X-9900K.
Jag påstår inte att TS ska välja AMD eller Intel för den delen heller jag försöker bara ge TS ett beslutsunderlag som inte går ut på en fanboy som skriker.
Jag är ju ganska tydlig med att om 9700K ger mer än 11,5% mer prestanda idag i den upplösning du ska spela och med det grafikkortet du äger så köp 9700K annars är beslutet inte motiverat.
Självklart finns det andra faktorer som spelar roll, hade processor X bara klarat av att leverera säg 40 fps så förstår jag att man kan ta en dubblering av kostnaden för att få 50% högre fps dvs 60 som får vara någon slags mini standard för "flyt" i spel.
Men att betala 21% mer för att få en ökning på någon %(oftast inom felmarginal) som det skiljer mellan 9700K och 9900K i spel när du ändå ligger på kanske 160fps i ett spel är svårt att motivera.
9900K är en bra cpu för mycket annat men idag utan att titta i en spåkula är det ut omotiverat köp för spel tex.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lasseTM:

Ang IPC tittar jag enbart på 1 tråds applikationer eftersom vi inte vet hur bra programmet skalar över flera trådar och pratar man bara IPC så bör det rimligtvis vara måttstocken. Visst kan det vara tråkigt att bara köra 1 kärna i spel idag men ska du mäta IPC är det rimligtvis det du bör göra.

Det är absolut ett annat problem med att jämföra "IPC" hos just 3700X (8C/16T) och 9700K (8C/8T). Men just den komponenten kan man eliminera genom att jämföra modeller med samma antal kärnor och trådar.

Håller vi oss till just enkeltrådprestanda belyser SweClockers tester rätt bra en för diskussionen viktig skillnad i IPC.

Zen2 har ett klart övertag i IPC för flyttal (specifikt icke vektoriserade flyttal, i hårt AVX/FMA optimerade fall tar Intel tillbaka ledartröjan)

Men Skylake har faktiskt något högre IPC när man specifikt kikar på heltal. För spel och i ännu större utsträckning de flesta "vanliga" applikationer så är heltalsprestanda långt viktigare än flyttalsprestanda

För spel och egentligen alla program som inte är triviala att köra över många kärnor, d.v.s. där det krävs en hel del synkronisering mellan CPU-kärnor (mängden synkronisering mellan kärnor i t.ex. Cinebench är i praktiken noll) tillkommer en till dimension: kostnad för sådan synkronisering.

Att denna komponenten är allt annat än försumbar ser man direkt när man jämför Intels X-serien (HEDT) med deras S-serie ("vanlig" desktop). Även vid samma frekvens har S-serien ett klart övertag i spel, det trots att det är exakt samma beräkningsenheter.

Det enda relevanta som skiljer är att X-serien (likt Zen) är primärt optimerad för typiska server-laster där typfallet är att man har många enkeltrådade fall som körs samtidigt (t.ex. hanterar många klienter parallellt).

S-serien offrar viss skalning med CPU-kärnor mot att ha lägre kostnad för typiska multitrådade desktop-laster, d.v.s. de fall som skalar med kärnor, men inte perfekt då det behövs viss mått av synkronisering. Spel är ett typexempel på ett sådan fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Nu talar vi i osanningar igen, kan vi inte hålla oss till fakta istället?
AMD har en högre IPC än Intel idag men eftersom de har en lägre klockhastighet så ser det ganska jämt ut.
Här ser vi ett lysande exempel på att AMD IPC är högre än Intel.

Att säga att X470 moderkort inte klarar 3600MHz+ är också bara skitsnack, problemen med låga minneshastigheter har legat i AMD minneskontroller men med 3XXX serien så har det blivit riktigt lätt att nå höga hastigheter.
Sedan beror det ju på vilket moderkort du har men ett X470 i mellansegmentet ska du ha extemt otur om du inte når 3800MHz med vettiga b-die.
Jag har inga problem att nå 3800+MHz i min ena burk med ett Asus X470-I gaming med följande timings 14-14-14-28 etc.
Tittar man i AMD tråden så är det få som har bra minnen som det tar stopp innan 3800MHz de flesta slutar runt 3800-3900 om man ska köra 1:1 på fClk:uClk:mClk.
Skiter man i 1:1 så når du förmodligen ännu högre.

Du kan inte förvänta dig att jag ska sitta och titta igenom 38minuter på youtube för att hitta dina cherry pics säg tid istället då dessa uppenbarar sig eller vilket spel han testar eller ekat vilken frame du hittar 60% skillnad i.

I Sweclockers test i CS 1080P slår 3700X 9700K, inte med mycket men 3700X är snabbare.
Jag orkar inte leta efter flera spel men allt under 3% är i stort sett inom felmarginal.

Och visst är det så att även Intel gynnas av att spel klarar att hantera flera trådar MEN en 9700K har bara 8 trådar och kommer att slå i taket, en 3700X har 16 trådar.
Självklart kommer det inte att ge 100% bättre prestanda om spel klarar att hantera 16 trådar på ett bra sätt men när man tittar på spel som tar i taket vid säg 2 till 4 trådar brukar det ge mellan 20-30% bättre prestanda att slå på HT tex för en Intel cpu kontra att köra med "riktiga" trådar som tex 9700K.

Precis som jag skrev innan dock är att om 9700K inte slår tex en 3700X med minst 11,5% i prestanda så tar du ett irrationell beslut.
Eftersom du då betalar mer för en liten prestandaökning och prestanda per krona sjunker.
Människor är inte alltid irrationella men släpper man prestigen och bara tittar på siffror så bör man jämföra vad man får och betalar för.

Och ska vi ta bort pengar ur ekvationen så kan man lika gärna köpa en manuellt binnad 9900K eller 3900X av tex Caseking.

Som sagt jag har aktier hos båda lagen och skiter i vad folk tycker och tänker jag får min utdelning ändå så länge folk konsumerar processorer men att sitta och ljuga på forum där folk vill ha hjälp att ta ett beslut och komma med fanboy mumbo jumbo är ju bara förargligt.

Vad pratar du om?
Klart de har högre IPC. Om man kör alla CPUer i samma hastighet. Men det är inte verkligheten. Läste du ens det jag skrev?
"Dessutom är ju intels IPC högre pga en högre klock än AMD."

Det är dessutom helt ovärt att använda Sweclockers som en källa när de bara testade 5 eller 6 spel, vilket inget av dem är CPU bundet som t.ex. Far Cry 5.

Skillnaden i genomsnitt i 1080p i dessa speltitlar Siege, Far Cry 5, New Dawn, Witcher 3 och ett till jag inte kommer på just nu, finns dessutom flera som inte riktigt testats av just Benchmarks, men Elder Scrolls Online, SWTOR och WoW, mellan AMD och intel är 25 - 60%. I 1440p krymper detta i spelen ovan från 60% som högsta till runt 25-30%.

HT gör dessutom väldigt lite i spel, i många fall får man sämre prestanda av det. SMT verkar ju ge sämre prestanda för de flesta Ryzen 3 CPUerna i spel.