Ryzen 3000 krångel med MSI B450 moderkort? Skaffa X570 istället?

Permalänk

Ryzen 3000 krångel med MSI B450 moderkort? Skaffa X570 istället?

Jag har hört från en del olika ställen att vissa har problem med att använda 3rd gen på 400 serien moderkort. Specifikt Gaming pro carbon. Jag har läst att många inte kan få någon post med det moderkortet tillsammans med 3700X och måste fippla mycket för att få det att fungera. Pga detta så tänker jag att jag kanske ska skaffa X570 istället. Då jag inte är en erfaren PC byggare och är inte särkilt kunnig.

Mina två frågor:
Finns det någon på forumet som har en B450 gaming pro carbon med en 3700X? Skriv gärna i så fall, Är det att rekommendera eller borde jag skaffa en x570 istället?

Vilket moderkort skulle ni rekommendera att para ihop med en 3700X mellan B450 Gaming pro carbon eller X570 gaming edge wifi?

Permalänk

Har ett msi b450 carbon gaming pro ac med min ryzen 3600. I likhet med alla andra på nätet har jag haft problem med att få systemet att ens starta. Har en workaround med att flasha en äldre bios först, sen flasha om moderkortet igen med den nyaste biosen. Då startar systemet men om man stänger av datorn så måste man flasha om bios igen.

Sammanfattat:
Köp inte något msi b450 moderkort just nu innan de har släppt en fullt fungerande bios-uppdatering. Har läst rapporter om problem med alla i b450-serien. Antagligen är det för att det nya b450 MAX-moderkorten får kompatiblitetsprioritet innan den äldre får det.

Otroligt dåligt kommunicerat av msi. Bra VRAM har det på sina b450-kort men kommunikationen kring hela ryzen 3000-serien är nästintll kriminellt dåöig och vilseledande.

Jag väntar fortfarande på en uppdatering.

Permalänk

angående x570 anser jag att det inte behövs för ryzen 3000-serien i typ 9 av 10 fall om du köper ett 3700X och inte ska överklocka det något extremet så klarar man sig absolut med ett b450 mobo.

Men, om budgeten räcker så kör på ett x570 då det är mer framtidssäkrat. Själv skulle jag vänta ett år med x570-serien då teknologin hinner ikapp prisvärdheten och då köra det med den nya ryzen 4000-serien istället.

Permalänk
Medlem

Det jag är mest nyfiken på är, varför hoppar du över x470 som val?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Skrivet av incandenza icers:

Har ett msi b450 carbon gaming pro ac med min ryzen 3600. I likhet med alla andra på nätet har jag haft problem med att få systemet att ens starta. Har en workaround med att flasha en äldre bios först, sen flasha om moderkortet igen med den nyaste biosen. Då startar systemet men om man stänger av datorn så måste man flasha om bios igen.

Sammanfattat:
Köp inte något msi b450 moderkort just nu innan de har släppt en fullt fungerande bios-uppdatering. Har läst rapporter om problem med alla i b450-serien. Antagligen är det för att det nya b450 MAX-moderkorten får kompatiblitetsprioritet innan den äldre får det.

Otroligt dåligt kommunicerat av msi. Bra VRAM har det på sina b450-kort men kommunikationen kring hela ryzen 3000-serien är nästintll kriminellt dåöig och vilseledande.

Jag väntar fortfarande på en uppdatering.

Skrivet av incandenza icers:

angående x570 anser jag att det inte behövs för ryzen 3000-serien i typ 9 av 10 fall om du köper ett 3700X och inte ska överklocka det något extremet så klarar man sig absolut med ett b450 mobo.

Men, om budgeten räcker så kör på ett x570 då det är mer framtidssäkrat. Själv skulle jag vänta ett år med x570-serien då teknologin hinner ikapp prisvärdheten och då köra det med den nya ryzen 4000-serien istället.

Är det bara jag eller motsäger du dig själv lite här? Först säger du att man inte ska skaffa ett msi b450 moderkort pga dålig bios och inte kan få en boot. Men sen säger du att "x570 anser jag att det inte behövs för ryzen 3000-serien i typ 9 av 10 fall" Är det bara jag som missförstår eller vad är det du tycker är det bästa alternativet?

Permalänk

@Oneirogen: För att ett absolut måste för mig är att jag behöver Wifi och bluetooth, och alla X470 kort som har wifi kostar nästan lika mycket som en X570 Gaming edge wifi. Så känns lite dumt att köpa ett X470 när man kan få en X570 för nästan samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Oneirogen: För att ett absolut måste för mig är att jag behöver Wifi och bluetooth, och alla X470 kort som har wifi kostar nästan lika mycket som en X570 Gaming edge wifi. Så känns lite dumt att köpa ett X470 när man kan få en X570 för nästan samma pris

Ok då, då förstår jag typ, men ändå inte, Du kan få gigabyte Aorus x470 gaming 7 för 2799:- på inet. Bland de top 3 bästa x470, istället för bottom of the barell x570, för endast 260:- mera.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI 450 gaming pro carbon som jag köpte nytt med en ryzen 3600 och har fungerade klockrent med bios flashback sedan start bios 7B85v17. igår kom annars en ny bios Version testat den också utan problem. Har corsair lpx 3200mhz minnen.
7B85v18
Release Date
2019-07-30
File Size
9.07 MB
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PRO-CARBO...

Visa signatur

A64 2800+ |9x250=2250mhz 1.500v|
KV8 Pro-3rd Eye | 2x512mb Crucial Ballistix 2.5-2-2-10 2.8v| 160gb SATA | Levicom 500W | SB Audigy 2 ZS | MSI 6800GT 256MB 400/1100| Hercules prophetview 17"tft |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonic_1:

Jag har ett MSI 450 gaming pro carbon som jag köpte nytt med en ryzen 3600 och har fungerade klockrent med bios flashback sedan start bios 7B85v17. igår kom annars en ny bios Version testat den också utan problem. Har corsair lpx 3200mhz minnen.
7B85v18
Release Date
2019-07-30
File Size
9.07 MB
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PRO-CARBO...

Ang nya:
https://www.anandtech.com/show/14688/amd-releases-new-chipset...

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/ck05tp/anandtech_a...

Citat:

So, am I reading this wrong or did they basically just release an update to make the chip perform worse so people would get less scared about voltage spikes?

Citat:

Yup, basically. The Ryzen 3000 voltages + temperature values were perfectly normal, and these CPUs were already running almost perfectly as designed. But it turns out that a massive population of users misunderstood how Zen 2 is supposed to work, so when they see scary-looking numbers in their monitoring programs, they tell AMD "this is unacceptable, pls fix".

I guess the pushback was so massive that AMD actually gave into the community and decided to nerf their chips. Good job Reddit, we did it!

--------

Citat:

Fuck this is dumb. The CPU now takes 18x longer to boost because people were getting freaked out by a CPU operating within its constraints (and their monitoring software only showing transitory highs).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Ok då, då förstår jag typ, men ändå inte, Du kan få gigabyte Aorus x470 gaming 7 för 2799:- på inet. Bland de top 3 bästa x470, istället för bottom of the barell x570, för endast 260:- mera.

Ett X470 kort så som jag förstår det är inte garanterat att det kommer fungera med de nya 3000 korten. Med tanke på de dåliga BIOSen men X570 dock är 100% garanterat att det fungerar. Så har nog hällre den garantin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sonic_1:

Jag har ett MSI 450 gaming pro carbon som jag köpte nytt med en ryzen 3600 och har fungerade klockrent med bios flashback sedan start bios 7B85v17. igår kom annars en ny bios Version testat den också utan problem. Har corsair lpx 3200mhz minnen.
7B85v18
Release Date
2019-07-30
File Size
9.07 MB
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PRO-CARBO...

Så jag antar att du rekommenderar att skaffa en gaming pro carbon? Är bara lite orolig när det gäller bios

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mr_Mattson: Kan uppfattas som motsägelsefullt. Så för att förtydliga så anser jag att ett MSI b450 är fullt tillräckligt för en ryzen 3600 ända upp till ett 3700X. Ett x570 moderkort i budgetutförande går på över 2000 kr och är ett slöseri eller overkill för 9 av 10 system idag. Ungefär som att köpa en 8K-TV idag istället för en 4K.

Men.
Eftersom MSI har haft problem med bios till nya ryzen 3000-serien under hela juli kan det vara klokare att köpa ett x570 om prisskillnaden inte är för stor.

Hoppas det klargjorde mitt resonemang något.

Permalänk

@Mr_Mattson: Ska testa mitt msi b450 gaming pro carbon ac med nya biosen (v18) nu idag. Rapporterar tillbaka senare.

Permalänk

@Mr_Mattson: Har nu uppdaterat bios till v18 och starterna verkar fungera mycket bättre.

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: https://www.youtube.com/watch?v=zuyuS04lD4o här är en bra video om olika chipset och nya ryzen. jag köpte gaming pro carbon då det har bra vrm kylning och bra vrm/kräm till cpu. skulle bara nämna att det fungerat perfekt för mig men som sagt tydligen strulat för vissa, oklart om det är handhavande fel eller har med kortet att göra det avgörande var bios flashback funktionen som msi korten oftast har.

Visa signatur

A64 2800+ |9x250=2250mhz 1.500v|
KV8 Pro-3rd Eye | 2x512mb Crucial Ballistix 2.5-2-2-10 2.8v| 160gb SATA | Levicom 500W | SB Audigy 2 ZS | MSI 6800GT 256MB 400/1100| Hercules prophetview 17"tft |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Så jag antar att du rekommenderar att skaffa en gaming pro carbon? Är bara lite orolig när det gäller bios

Skickades från m.sweclockers.com

@Mr_Mattson: https://www.youtube.com/watch?v=zuyuS04lD4o här är en bra video om olika chipset och nya ryzen. jag köpte gaming pro carbon då det har bra vrm kylning och bra vrm/kräm till cpu. skulle bara nämna att det fungerat perfekt för mig men som sagt tydligen strulat för vissa, oklart om det är handhavande fel eller har med kortet att göra det avgörande var bios flashback funktionen som msi korten oftast har.

Visa signatur

A64 2800+ |9x250=2250mhz 1.500v|
KV8 Pro-3rd Eye | 2x512mb Crucial Ballistix 2.5-2-2-10 2.8v| 160gb SATA | Levicom 500W | SB Audigy 2 ZS | MSI 6800GT 256MB 400/1100| Hercules prophetview 17"tft |

Permalänk
Skrivet av incandenza icers:

@Mr_Mattson: Kan uppfattas som motsägelsefullt. Så för att förtydliga så anser jag att ett MSI b450 är fullt tillräckligt för en ryzen 3600 ända upp till ett 3700X. Ett x570 moderkort i budgetutförande går på över 2000 kr och är ett slöseri eller overkill för 9 av 10 system idag. Ungefär som att köpa en 8K-TV idag istället för en 4K.

Men.
Eftersom MSI har haft problem med bios till nya ryzen 3000-serien under hela juli kan det vara klokare att köpa ett x570 om prisskillnaden inte är för stor.

Hoppas det klargjorde mitt resonemang något.

Jahaa ok. Då förstår jag. Prisskillnaden mellan gaming pro carbon och X570 gaming edge wifi är 900 kr. Är den prisskillnaden för stor tror du? jag har råd för X570 versionen så det är bara om det är värt att spara in 900 kr

Permalänk
Skrivet av incandenza icers:

@Mr_Mattson: Har nu uppdaterat bios till v18 och starterna verkar fungera mycket bättre.

Skrivet av sonic_1:

@Mr_Mattson: https://www.youtube.com/watch?v=zuyuS04lD4o här är en bra video om olika chipset och nya ryzen. jag köpte gaming pro carbon då det har bra vrm kylning och bra vrm/kräm till cpu. skulle bara nämna att det fungerat perfekt för mig men som sagt tydligen strulat för vissa, oklart om det är handhavande fel eller har med kortet att göra det avgörande var bios flashback funktionen som msi korten oftast har.

Sååå här är min plan för nu. Jag skaffar en gaming pro carbon och testar om det funkar. Om biosen krånglar allt för mycket så skickar jag tillbaka den och köper en X570 istället. Vad tror ni?