AMD:s kvartalsrapport visar svagare Q2 – ökad försäljning väntas under resten av 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD:s kvartalsrapport visar svagare Q2 – ökad försäljning väntas under resten av 2019

Under första hälften av 2019 presenterade AMD få nya produkter och intäkter samt vinst är lägre än i fjol. Bolaget tror dock på rekordvinst för hela 2019, genom nya Ryzen, Radeon och Epyc.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inte så konstigt då folk har väntat på zen 2 och navi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Zen 2 flyger ju av butikshyllorna i samma takt som AMD/TSMC lyckas producera dem, så omsättningen lär nog gå upp ganska så radikalt till nästa kvartal.

Permalänk
Inaktiv

Verkligen intressant att se resultatet för tredje kvartalet i år framöver. Nu ska vi inte överdriva här men känns som Zen 2-baserade processorer kan ha sålt bättre än glass i sommar.

Nu har jag inte följt ryktena alltför noga men de snabbare Navi-korten som det ryktas om kan bli rätt intressanta med.

Permalänk
Medlem

Kanske lite aktier inför väntan på 3900X och eventuella nya modeller...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt i sin ordning. Nån mer som tror på ny threadripper i oktober och stor navi i dec?

När kan man räkna med recensioner av Rome föresten?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Tycker AMDs kvartalsrapport var väldigt intressant. Satt även uppe och lyssnade på deras Earnings Call inatt.
- Rome släpps den 7:e augusti
- Big Navi och Ryzen APU är på G och håller tidsplanen. Lisa gick inte in på vad tidsplanen vad dock.
- Aktien backade lite idag pga att prognosen för kvartal 3 och 4 sänktes från vad de sa för 90 dagar sedan.
- AMD har tappat mer än förväntat i försäljningskategorin för PS och Xbox. De hade räknat med ca 20% minskad försäljning mot förra året, ser mer ut att bli 35%.
- Annan försäljning verkar vara upp ca 20% mot föregående år om jag minns rätt.

Det finns lite problem med att marginalerna i prognosen inte stämmer riktigt överens med vad AMD säger ska hända. De säljer mindre PS och Xbox chip, och släpper Rome men bruttomarginalen går bara upp 3%. Personligen tror jag att det kan ha att göra med att de bygger någon form av lager inför fler produktlanseringar i höst. Detta borde vara en kostnad som sänker den genomsnittliga bruttomarginalen. Bara min spekulation dock.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Tycker AMDs kvartalsrapport var väldigt intressant. Satt även uppe och lyssnade på deras Earnings Call inatt.
- Rome släpps den 7:e augusti
- Big Navi och Ryzen APU är på G och håller tidsplanen. Lisa gick inte in på vad tidsplanen vad dock.
- Aktien backade lite idag pga att prognosen för kvartal 3 och 4 sänktes från vad de sa för 90 dagar sedan.
- AMD har tappat mer än förväntat i försäljningskategorin för PS och Xbox. De hade räknat med ca 20% minskad försäljning mot förra året, ser mer ut att bli 35%.
- Annan försäljning verkar vara upp ca 20% mot föregående år om jag minns rätt.

Det finns lite problem med att marginalerna i prognosen inte stämmer riktigt överens med vad AMD säger ska hända. De säljer mindre PS och Xbox chip, och släpper Rome men bruttomarginalen går bara upp 3%. Personligen tror jag att det kan ha att göra med att de bygger någon form av lager inför fler produktlanseringar i höst. Detta borde vara en kostnad som sänker den genomsnittliga bruttomarginalen. Bara min spekulation dock.

Backade lite?! Backat över 8% när du skrev det!

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att Google vill ha Rome, det kan alltså bli en bristvara för mindre aktörer. Eftersom det är samma chiplet som i vanliga Ryzen kan det innebära fortsatt brist på Ryzen. TSMC annonserade dessutom nyss efter 3000 nya tillverknings ingenjörer, så kapaciteten just nu verkar för liten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Zen 2 flyger ju av butikshyllorna i samma takt som AMD/TSMC lyckas producera dem, så omsättningen lär nog gå upp ganska så radikalt till nästa kvartal.

Fast den enda som är slutsåld är ju 3900x och den kom ju inte i lika många ex som de andra vilket det finns gott om.
Så att de säljer slut lika fort som de lyckas producera dom är ju lite fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Backade lite?! Backat över 8% när du skrev det!

Men samtidigt höjs eller behålls riktkursen av flera analytiker. AMD svänger mycket och ofta, inget nytt under solen. Dippar det till $28 kanske jag köper lite fler aktier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Skrivet av Strepto:

Men samtidigt höjs eller behålls riktkursen av flera analytiker. AMD svänger mycket och ofta, inget nytt under solen. Dippar det till $28 kanske jag köper lite fler aktier.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ville bara poängtera att uttalandet om att aktien backade lite bör anses som missvisande, en uppgång eller nedgång på 8% (över 10% nedgång nu vid stängning) bör inte ses som lite i min värld.

Och ja, för att det är SweClockers, bara så det är kristallklart - jag är varken intel eller amd-fanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Men samtidigt höjs eller behålls riktkursen av flera analytiker. AMD svänger mycket och ofta, inget nytt under solen. Dippar det till $28 kanske jag köper lite fler aktier.

Skickades från m.sweclockers.com

Man skulle köpt några tusen aktier när den var nere på $1.60 för 4 år sedan, men hade tyvärr inte den ekonomin för det.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk

AMD:s kvartalsrapport visar svagare Q2 – ökad försäljning väntas under resten av 2019
Denna rubrik kunde man ha skrivit redan för 3 månader sen.

Vad aktiägarna uppfattar från rapporten.

AMD träffade prognoserna 8c/aktie i vinst. Sämre ordrar och omsättningprognoser sänkte aktien.
Q2 var svagare men ungefär som väntat. Ökad försäljning Q3-Q4 var väntad men i högre volymer.

Skrivet av _Merc_:

Inte så konstigt då folk har väntat på zen 2 och navi

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Som väntat. Själv blev jag otroligt positivt överraskad att deras Grossmargin är fortfarande 41%

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

- Aktien backade lite idag pga att prognosen för kvartal 3 och 4 sänktes från vad de sa för 90 dagar sedan.

Det finns lite problem med att marginalerna i prognosen inte stämmer riktigt överens med vad AMD säger ska hända. De säljer mindre PS och Xbox chip, och släpper Rome men bruttomarginalen går bara upp 3%. Personligen tror jag att det kan ha att göra med att de bygger någon form av lager inför fler produktlanseringar i höst. Detta borde vara en kostnad som sänker den genomsnittliga bruttomarginalen. Bara min spekulation dock.

Lite??? 10%???

5% slakt redan men -10%???? total kapitulation. Inte ofta man ser över 10%. Men alla index föll ju hårt igår. Över 30$ ändå....så det finns tydligen köpare att hitta ännu.

Bara 3%??? Det är ju mycket. Vad förväntade du dig? Själv förväntar jag mig mycket lägre bruttomarginalen p.g.a ökade kostnader med 7nm. Första kvartalen borde ju vara lägst....för att sen öka med ökade volymer.

något positivt så är AMD-aktien noterad i USD. Och USD har ökat sitt värde mycket i år.

Så både AMD och Dollar är på plus sedan början av året. En fin julklapp om man fick AMD-aktier i julklapp

Permalänk
Medlem

Säger som. Jim Cramer igår: "Stock took a unjust battering. Maybe it is going down to 28-29. Then you buy." min anskaffningskurs på 19 dollars känns trygg iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenderMonkey:

Backade lite?! Backat över 8% när du skrev det!

Skrivet av Dual-Tjur:

Lite??? 10%???
5% slakt redan men -10%???? total kapitulation. Inte ofta man ser över 10%. Men alla index föll ju hårt igår. Över 30$ ändå....så det finns tydligen köpare att hitta ännu.

Bara 3%??? Det är ju mycket. Vad förväntade du dig? Själv förväntar jag mig mycket lägre bruttomarginalen p.g.a ökade kostnader med 7nm. Första kvartalen borde ju vara lägst....för att sen öka med ökade volymer.

8-10% är ju absolut inte lite. Men AMD har varit sjukt volatil förr och för 2 år sedan hade den fallit 30-35% på något liknande. Antar jag helt enkelt är van

Ang Bruttomarginalen. I K3 så börjar de sälja Rome (höga marginaler) och säljer mindre Semi-Custom (låga marginaler) så analytiker under Earnings Rapporten tyckte att 3% var för lite påverkan på brottomarginalen för att de siffror som AMD lämnat ska stämma. Jag håller med om det. Tycker nog 5%+ procent hade varit mer rimligt, men får väl se hur utfallet blir

Permalänk
Medlem

Stiger nog snart igen. Jag hade tänkt sälja av tidigare i veckan för att finansiera en ny Ryzen. Får avvakta lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W