Android TV och bluetooth funkar inte!? Året är 2019?

Permalänk
Medlem

Android TV och bluetooth funkar inte!? Året är 2019?

Hej. Min nya tv med Android som OS har bluetooth-najs. men de går ju inte att koppla något till den!

köpte ett par JBL hörlurar med bluetooth.....funkar till mobil hur bra som helst men inte till tvn....fattar noll....

läste på lite. och de verkar som android tv bara stödjer typ mest tangentbord eller nått sånt med viss bluetooth....värdelöst!

de är ju hörlurar som gemene svensson kan mest dra nytta av med bluetooth på tvn så man inte stör grannarna.

jag har en usb bluetooth "reciever" men funkar inte med tvn.

vad ska jag göra för att få trådlösa hörlurar att funka!? jag vill inte ha några RF lurar för de verkar vara så brusigt i bakgrunded hos de flesta...om man inte betalar upp mot 2k...och de tycker jag inte man ska behöva göra 2019 för trådlösa hörlurar.

jag snackar om basic stuff runt 500 kr (pris för lurarna och ev reciver-de nya jbl lurarna som va schyssta kosta så mkt och mer vill jag typ inte lägga ner)

jag kan nog vara rätt lost över hela grejen. men hur fan kan de vara så att bluetooth lurar inte funkar med tv (android tv)!?

de är är ju typ grejer som borde funnits för 10 år sen som standard på en TV! skit lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Hej. Min nya tv med Android som OS har bluetooth-najs. men de går ju inte att koppla något till den!

köpte ett par JBL hörlurar med bluetooth.....funkar till mobil hur bra som helst men inte till tvn....fattar noll....

läste på lite. och de verkar som android tv bara stödjer typ mest tangentbord eller nått sånt med viss bluetooth....värdelöst!

de är ju hörlurar som gemene svensson kan mest dra nytta av med bluetooth på tvn så man inte stör grannarna.

jag har en usb bluetooth "reciever" men funkar inte med tvn.

vad ska jag göra för att få trådlösa hörlurar att funka!? jag vill inte ha några RF lurar för de verkar vara så brusigt i bakgrunded hos de flesta...om man inte betalar upp mot 2k...och de tycker jag inte man ska behöva göra 2019 för trådlösa hörlurar.

jag snackar om basic stuff runt 500 kr (pris för lurarna och ev reciver-de nya jbl lurarna som va schyssta kosta så mkt och mer vill jag typ inte lägga ner)

jag kan nog vara rätt lost över hela grejen. men hur fan kan de vara så att bluetooth lurar inte funkar med tv (android tv)!?

de är är ju typ grejer som borde funnits för 10 år sen som standard på en TV! skit lurendrejeri.

Bluetooth är uppenbarligen fortfarande inte standard. Testade mina Sony trådlösa lurar som jag alltid kört mot min stärkare Yamaha RX-A1070 och det har funkat utan problem. Men när jag testade med min TV LG OLED 65" OLED var det faktiskt noll träff, TV:n sökte som attan efter enheter men hittade noll så det verkar vara tur eller inte tur som avgör...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@M00rtin:

Förmodligen har du köpet en enklare modell som inte stödjer det. Sony har text modeller från 2017 och senare som stödjer hörlurar och soundbars via Bluetooth:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/00159290

Däremot har Philips modeller från 2018 och senare inte alls stöd för det men vissa tidigare har:

http://philips-tvconsumercare.kxondemand.com/portal/en/Faq/Al...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@M00rtin:

Förmodligen har du köpet en enklare modell som inte stödjer det. Sony har text modeller från 2017 och senare som stödjer hörlurar och soundbars via Bluetooth:

https://www.sony.com/electronics/support/articles/00159290

Däremot har Philips modeller från 2018 och senare inte alls stöd för det men vissa tidigare har:

http://philips-tvconsumercare.kxondemand.com/portal/en/Faq/Al...

jag har https://www.webhallen.com/se/product/286552-Philips-55-LED-TV...

den har alltså bluetooth för joysiticks,tangentbord och möss men inte för hörlurar/externa högtalare....blä

att de finns två typer (eller fler) av bluetooth är ju minsann intressant.....

okej, så jag måste då troligtvis köpa någon påkostad reciver för att bluetooth ska funka.....

den här kanske är ett alternativ då? https://www.24.se/mobiltillbehor/bluetooth-ovrigt/bluetooth-l...

visst bör detta funka med ett par bluetooth hörlurar?

Permalänk
Medlem

@M00rtin:

Svårt att säga men utifrån beskrivningen så ska det funka ja.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@M00rtin:

Svårt att säga men utifrån beskrivningen så ska det funka ja.

ok jag har testat en del nu under dagarna. har testat två sändare en från netonnet (märket nedis) och en från kjell och company (märket könig).

den från kjell verkar vara bättre då den tydligen är klassad som "low latency" och jag märkte ganska tydligt att de var latency på den från netonnet.

de går att justera audiofördröjning i inställningarna på tvn och fick nog till det till en acceptabel nivå. men königs har varit bättre än den från nedis. hade flera problem att få ordentlig anslutning med nedis och kanske så att de där low latency gör stor skillnad (inte för att jag vet hur man ser sådant i specs förutom i produktbeskrivningen där de skriver ut sådant)

dock slog det mig att jag har ju en xbox kontroll som jag faktiskt KAN ansluta till tvns begränsade bluetooth. (har testat och de gick!) jag har headset till xboxet som jag kanske kan använda istället? då är de ändå i praktiken trådlöst?

Men jag fick inget ljud via 3.5 jacket med xbox kontrollen ansluten....troligtvis för att de inte stödjer audio singnaler genom kontrollen med den typen av bluetooth anslutning eller ja...?

de här är den bluetooth transmittern/sändaren jag tycker ändå funkar nu (königs på kjell).

börjar ändå bli tveksam på hela alltet då allt är så jävla påkostat för trådlöst och ljudkvalitén är inte lika bra än de trådade hörlurar jag har.....kan ju köpa en förlängningssladd för mina nuvarande trådade hörlurar för under 100 kr.....

får ändå tacka för feedback. /mvh reko

Permalänk
Medlem

haha.....lösning på hela problemet-laddade ner vlc app på android tv (ska kolla LOST från min externa hdd)

verkar som den interna mediaspelaren var inte lika kompatibel med de videofiler jag tänkte köra som orsakade audio sync problem.

de var de videofilerna (de är mkv filer) som jag såg några egentliga audio sync problem annars funkar ju den nuvarande bluetooth sändaren och lurarna bra. men som sagt-funderar ändå på sladdad lösning pga mer ekonomiskt vänligt.

Permalänk
Medlem

Jag har då inga problem ansluta till bluetooth på min TCL Android TV modeller, så det har knappast med Android TV och göra snarare att din tillverkare av din TV modell eller box har släppt en ofungerade uppgradering eller saknar bluetooth i enheten.