Permalänk
Medlem

Bygga VW bubbla motor

Sitter och funderar på min stackars lilla Bubbla som i dagsläget har en 1500cc motor.
1500cc original är ungefär lika spännande som att se färg torka, så jag råkade köpa på mig en komplett motor till som jag tänkte leka lite med... Vart vänder man sig då? Jo Sweclockers!

Vad vill jag uppnå?
100hp, utan överladdning. Hyfsat driftsäker.
Steg 2 som kanske inte kommer hända är överladdning om ca 1 bar med målet 200hp.

Hur tänkte jag då göra detta?
1500cc är inte en tillräckligt utan vi måste upp kring 2000cc men här är jag lite kluven.
Ska jag bara köra på större borrning eller vara lite vuxencrazy med längre slaglängd?
Fördelarna med att bara ha större borrning är att längre slaglängd kräver att man masserar motorblocket lite för att vevaxeln ska få plats.
Fördelarna med längre slaglängd är att man dessutom borde få ut lite mer vridmoment och känslan av att man inte gjorde något halvdant!
De kitten jag funderar på är antingen 94x69mm som ger 1915cc (bore x stroke) eller 94x82mm som ger 2276cc (djävulshornen växer ut av bara tanken!)

Några toppar med större ventiler ska jag väl oxå försöka hitta men inte riktigt där än.

Sedan så kommer allt jag tycker är grekiska, kamaxlar, ventilfjädrar.
En lite aggressivare kamaxel vill jag ha men som sagt den ska ju vara något så när driftsäker. Så hi-lift och allt vad det heter är väl inte att tänka på?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ett tag sedan jag skruvade med mina gamla leksaker och just nu är de original men jag har 3 motorer liggande. Jag kollade på att bygga en egen motor "för att" men tyckte samtidigt att en standardmotor från en transporter blev mer och mer attraktivt, 110 hk och insprutning och ganska lite strul när man väl fått in kylaren, det är bara att hitta nånstans att placera kylaren som är det värsta jobbet, resten passar i princip rakt på och man har en modernare motor med mer ork och den går att trimma vidare på om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ett tag sedan jag skruvade med mina gamla leksaker och just nu är de original men jag har 3 motorer liggande. Jag kollade på att bygga en egen motor "för att" men tyckte samtidigt att en standardmotor från en transporter blev mer och mer attraktivt, 110 hk och insprutning och ganska lite strul när man väl fått in kylaren, det är bara att hitta nånstans att placera kylaren som är det värsta jobbet, resten passar i princip rakt på och man har en modernare motor med mer ork och den går att trimma vidare på om man vill.

Tanken har slagit mig men det känns som lite fusk, en bubbla är luftkyld med alla problem det innebär!
Värmen är ju det stora problemet när man ska plocka ur effekt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

Tanken har slagit mig men det känns som lite fusk, en bubbla är luftkyld med alla problem det innebär!
Värmen är ju det stora problemet när man ska plocka ur effekt!

Det duger med att det är en boxer ..

Permalänk
Medlem

Du hade världens chans att få hjälp och köpa grejer nu i helgen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/luftkyld-biltraff-s... http://bugrun.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det duger med att det är en boxer ..

Nästan så ja, skulle bara behöva bli av med min Ford Torino (som jag visat i bilbildtråden) så är mitt hem 100% boxer. Har en Subaru med pannkakssexa i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Du hade världens chans att få hjälp och köpa grejer nu i helgen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/luftkyld-biltraff-s... http://bugrun.com/

Det kommer fler år

Permalänk
Medlem

Annars så går det ju att klämma in en EJ20 där... Boxer som boxer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Annars så går det ju att klämma in en EJ20 där... Boxer som boxer

Då borde Subarus h6 oxå gå in, den är inte mycket större

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Då borde Subarus h6 oxå gå in, den är inte mycket större

även om vi pratar teoretiskt nu så är den motorn "EZ30" väldigt olämplig tyvärr, idiotisk att använda i jämförelse men en EJ2*
oljetråget går inte bygga om på EZ motorn vilket ger en markfrigång som är iprincip obefintlig under tråget. motorn är lite längre än EJ och även jätte klumpig och bred på den sidan som är bakåt så man måste kapa bort riktigt ordenligt med plåt.

Permalänk
Rekordmedlem

Fuskboxer.

Pauter wv-boxer, kanske inte helt original men luftkyld 4 som kan ge tämligen mycket effekt om man vill det typ 1000 hk om man inte pinar den och det dubbla om man piskar den hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

även om vi pratar teoretiskt nu så är den motorn "EZ30" väldigt olämplig tyvärr, idiotisk att använda i jämförelse men en EJ2*
oljetråget går inte bygga om på EZ motorn vilket ger en markfrigång som är iprincip obefintlig under tråget. motorn är lite längre än EJ och även jätte klumpig och bred på den sidan som är bakåt så man måste kapa bort riktigt ordenligt med plåt.

Absolut, större motor så den är såklart klumpigare. Sedan är den ez30 exakt lika otänkbar för mig som en ej2* motor:D

Permalänk
Medlem

Finns det inte typ oändligt med trimdelar till gamla VW? Jag tänker mig nya cylindrar till den med större borr, stroka den (förläng slaglängd, lämna in på bearbetning om det behövs) skaffa vassare kam byt till bättre insug och en ny större förgasare så lär den ju iallafall flytta på sig en del! Alltid roligare att trimma en motor än att bara byta. Blir mindre sport att bara byta 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MCM gör det ju helrätt IMO

Permalänk
Medlem

På 70-talet var det poppis att stoppa in motorn från Porsche 356.

Men trimmar du så är en oljekylare inte fel. Och ett riktigt oljefilter.

Sedan är vägegenskaperna på en bubbla ungefär som att kasta en dart-pil baklänges, så det gäller att vara försiktig.