Dator som fryser/kraschar. Men bara ibland?

Permalänk

Dator som fryser/kraschar. Men bara ibland?

Hej,

Har under en längre tid haft ett väldigt frustrerande problem som jag på grund av en kombination av lathet och uppgivenhet inte orkat ta tag i. Problemet är väldigt märkligt så jag kommer att bombardera er med så mycket detaljer jag kan.

Jag använder en PC med två skärmar(En ASUS VG278HV som primär skärm och en Samsung SyncMaster P2350 som sekundär). Datorn har senaste tiden kraschat eller låst sig. Om jag använder den till att jobba med enkla program som word, slösurfa eller kolla på Youtube kan den fungera fint i allt från 10 minuter till 10 timmar. Om jag däremot försöker spela något spel så är det bara en tidsfråga innan den kraschar. Det som sker är antingen att skärmarna blir svarta och datorn börjar starta om sig själv. Alternativt fryser skärmarna, ett loopande ljud hörs i några sekunder och sedan släcker den ner och startar om. Ibland kan också skärmarna frysa, allt ljud fortsätter som vanligt och det verkar som att datorn fortfarande är igång och reagerar på kommandon, men skärmarna är omöjliga att få igång igen. När detta händer så hörs också ljudet när man ansluter eller kopplar bort en enhet så det verkar som att skärmarna blir bortkopplade. Jag ska också poängtera att när datorn "startar om" efter en krasch så blir jag nöjd om den faktiskt gör det, oftast hamnar den i limbo där datorn, skärmarna, tangentbord och mus får ström men något Windows startar inte upp, vilket innebär att jag måste hålla in startknappen och stänga av datorn helt och sedan starta den igen.

Till råga på allt så är datorn svår att starta överhuvudtaget. I fyra fall av fem så hamnar den i det limboliknande tillståndet jag beskrev ovan, vilket innebär att det bara är att stänga ner och försöka igen. Detta gäller även om jag startar datorn med endast en skärm i kopplad. Vilken av dem spelar ingen roll.

Men nu till det verkligt märkliga i balunsen. Jag trodde länge att problemen uppstod på grund av att datorn blev överhettad (Jag har rengjort den så det är inte dammiga fläktar). Jag kan dock få datorn att fungera som den ska, utan kraschar, om jag startar upp den på ett väldigt specifikt sätt. Om jag startar datorn med enbart en skärm i kopplad och väntar tills den är igång och sedan återansluter den andra skärmen så sker följande: Antingen så fryser datorn, den första skärmen blir helt vit, grå, ljusblå eller ljusgrön och jag behöver stänga ner den (I detta läge så behöver jag inte ens hålla in startknappen utan datorn stänger ner så fort jag trycker in den). Men, om stjärnorna står rätt på himlavalvet och den andra skärmen ansluts som normalt så är datorn good to go. Den fryser inte, startar inte om sig själv och jag kan spela spel helt utan problem. Notera alltså att om jag försöker starta datorn på normalt vis med båda skärmarna igång så är den mer eller mindre än tickande kraschbomb. Men om jag kör igång den med en skärm för att sedan återansluta den andra så har den inga problem alls (förutom de gånger den kraschar när jag ansluter den andra skärmen förstås...)

Jag har förlikat mig med att det med stor sannolikhet rör sig om ett hårdvarufel men jag tycker det är märkligt att detta hårdvarufel helt upphör att manifestera beroende på hur jag startar datorn. Om någon har någon idé vad tusan det är som pågår så mottager jag all hjälp med stor tacksamhet. Är inte jättekunnig om sånt här så ni får gärna ge support i "noobspråk" så att säga.

Mvh

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7-2600K
Moderkort: ASUS P8Z68-v pro
Minne: Corsair pc3-10700h (667 MHz)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX TITAN Black
Nätaggregat:Corsair RM 1000

Permalänk

snabb tips, kolla om datorn använder all ram som är installerad. En gissning är att felet ligger i drivrutinen för grafikkortet, testa att installera senaste från Nvidias sida.
Men när började problemet, kan den ha börjat när du uppgraderade till windows 10 så är det nog hårdvaran som inte är kompatibel med windows 10.

Permalänk

@robinalyesil:

Tack för tipset!

Jag tittade under minnesfliken i aktivitetshanteraren medan jag hade ett spel igång och hittade följande:

Är inte så insatt i detta som sagt så vet inte riktigt vad det innebär men som jag förstår det så används inte allt ram? Jag installerade de senaste drivrutinerna från Nvidia nu så får se om det blir någon skillnad. Datorn har fungerat utan problem med Windows 10 tidigare så tror inte det ska vara några kompatibilitetsproblem.

Fixat bildlänk /@Kent, forumledare
Permalänk

Att uppdatera drivrutinerna hjälpte dessvärre inte utan datorn fortsätter att frysa/krascha. Kom att tänka på att jag en tid sedan var tvungen att uppgradera datorns SSD diskar. Kan detta innebära att nätagget inte kan producera den ström som behövs?

Permalänk

Det låter spontant som problem med nätagget men samtidigt har du ett bra nätagg. Kanske dubbelkolla så du har att alla kablar sitter bra (tryck bara inte sönder något). Har du kopplat två PCIE från samma kabel (och därmed samma kontakt på nätagget) till ditt grafikkort? Isf skulle jag koppla in en kabel till och se till dina kontakter på grafikkortet har sin egen kabel från sin egen kontakt på nätagget.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk

Hej, länkade bilden fel ser jag nu.

https://imgur.com/a/Q7IPALh

Är inte helt hundra på hur kopplingen ser ut då jag köpte datorn av en vän som installerade allt. Datorn fungerade bra en längre med den installationen så antar att den är korrekt. Men ska titta efter så att kablarna sitter bra och att jag inte kopplade galet när jag installerade de nya SSD diskarna.

Stort tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att köra memtest86 eller liknande program startad från en USB-sticka - RAM-fel kan ge de mest märkliga effekterna så det är bland det första att prova och se om man kan utesluta det. det skall inte ge ett enda fel under testet - ett enda RAM-fel är ett för mycket!!

Permalänk

sorry att jag var borta ett tag. Det ända jag kan säga och komma på just nu är att det inte ser ut som att det är ram problem.

Permalänk

asså måste säga att det här låter komplicerat. Känns tyvärr som att tiden kommit för datorn, kanske cpu eller moderkort. Men du får ingen blå skärm?

Om du i framtiden ominstallerar windows och problemet återstår så skulle det kunna vara hårdvarufel.

Permalänk

Jag körde memtest 86 men det hittade inga fel överhuvudtaget så antar att jag kan utesluta RAM-fel. Blå skärm får jag inte utan datorn låser sig tills jag startar om den, alternativt låser sig i någon sekund innan den startar om automatiskt.

Som jag förstår det så är moderkortet den äldsta komponenten i datorn så jag antar att det skulle kunna vara något fel där. Hade ju helst undvika att byta ut det dock då jag fått för mig att det är en rätt komplicerad historia.

Just det, jag får också upp det här meddelandet när jag startar upp datorn:

http://windowsbulletin.com/wp-content/uploads/2019/07/CX_FREE...

Vad jag kunnat läsa mig till så verkar det vara ett tecken på ett Windows fel men har inte direkt hittat någon lösning på det. Någon som känner till om det är ett välkänt problem?

Återigen stort tack för all hjälp och ursäkta min bristande kunskap i ämnet.