Revolut och andra liknande banker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Vad är fördelen med dessa banker? Jag har hört att många (på reddit bl.a.) blir utelåsta från kontot i månader genom krångliga AML-processer där begär verifikat om allt från ens släkt inkomster till ens lön för 10 år sen, och som de knappt verkar ha tid och resurser för. Det känns ju smidigt när man reser och så, samt GPay, men om man riskerar bli utelåst så vet jag inte..

När man läser något sådant på reddit så ska man nog fråga sig själv om personen antingen har ett motiv att smutskasta Revolut, eller att det kanske finns en anledning att Revolut kräver den informationen av personen. Det finns ju inget ekonomiskt incitament för Revolut att vara "krångliga" och sparka ut kunder.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

När man läser något sådant på reddit så ska man nog fråga sig själv om personen antingen har ett motiv att smutskasta Revolut, eller att det kanske finns en anledning att Revolut kräver den informationen av personen. Det finns ju inget ekonomiskt incitament för Revolut att vara "krångliga" och sparka ut kunder.

Absolut att jag försöker läsa dem med ett kritiskt öga, samtidigt som det är lite för många för att se som helt irrelevanta. Jag tror man måste tänka på att Revolut inte gör några mer genomgående AML-kontroller vid registrering, samt att de är en ny fintech-bank som gör saker lite annorlunda och därmed måste "bevisa" sig själva till kontrollinstanser och myndigheter att de tar pengatvätt och liknande på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Absolut att jag försöker läsa dem med ett kritiskt öga, samtidigt som det är lite för många för att se som helt irrelevanta. Jag tror man måste tänka på att Revolut inte gör några mer genomgående AML-kontroller vid registrering, samt att de är en ny fintech-bank som gör saker lite annorlunda och därmed måste "bevisa" sig själva till kontrollinstanser och myndigheter att de tar pengatvätt och liknande på allvar.

Jo men det kan jag absolut köpa att dom kanske tycker att dom har ett extra öga på sig och måste ha lite strängare kontroller i vissa fall. Personligen så har jag flyttat en hel del pengar via Revolut och det har varit mycket smidigare och billigare än att ha med de Svenska bankerna att göra med.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jo men det kan jag absolut köpa att dom kanske tycker att dom har ett extra öga på sig och måste ha lite strängare kontroller i vissa fall. Personligen så har jag flyttat en hel del pengar via Revolut och det har varit mycket smidigare och billigare än att ha med de Svenska bankerna att göra med.

Har prövat handla lite nu och det har fungerat ok men kommer köra med min ursprungliga plan att ha mindre summor där och fylla på när det är nödvändigt. Även beställt kortet nu. Så är det ingen större förlust ifall man stängs av Tycker fortfarande det nästan är svart magi att kunna ha kortet i telefonen med Google Pay haha.

Permalänk
Medlem

British Fintech Revolut Granted Crypto License in Cyprus..
https://news.bitcoin.com/british-fintech-revolut-granted-cryp...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Väcker liv i en gammal tråd då jag inte hittade någon mer aktuell så stäng gärna om jag är ute och cyklar... men är det någon som har Revolut idag och kan ge lite feedback, fördelar/nackdelar? Tycker man sett rätt mycket reklam ute på stan för deras tjänster men känns som att den typ av bank fortfarande är i en lite gråzon kontra de vanliga stora aktörerna...

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Väcker liv i en gammal tråd då jag inte hittade någon mer aktuell så stäng gärna om jag är ute och cyklar... men är det någon som har Revolut idag och kan ge lite feedback, fördelar/nackdelar? Tycker man sett rätt mycket reklam ute på stan för deras tjänster men känns som att den typ av bank fortfarande är i en lite gråzon kontra de vanliga stora aktörerna...

Fungerar super, har dumpat SEK i 2 år, tjänar ränta, SEPA, SWIFT, etc.
Ingen BANKID eller dyl och dom har höjt avgifter men går fortfarande gratis.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Fungerar super, har dumpat SEK i 2 år, tjänar ränta, SEPA, SWIFT, etc.
Ingen BANKID eller dyl och dom har höjt avgifter men går fortfarande gratis.

Kul! Har du kvar ett "vanligt" konto hos någon annan bank och har ett separat hos Revolut då? Och krypto och liknande är det inget hinder med heller? Tänkte på att det var lite andra banker som verkade påpeka osv

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Kul! Har du kvar ett "vanligt" konto hos någon annan bank och har ett separat hos Revolut då? Och krypto och liknande är det inget hinder med heller? Tänkte på att det var lite andra banker som verkade påpeka osv

Givetvis, de har inget svenskt förutom valutan.