Permalänk

i5 9600k överklockning, hjälp.

Tjo!
vill som sagt få till en bra överklockning med min i5:a.
Tidigare har jag låtit bios själv klocka den via dess "5ghz profil".
Det är väl med delade känslor. Den höll sig stabil på 5ghz och ingen kärna eller package överskred 80 grader. Låg mellan 75-80 som max vid spel. kanske ett par grader plus vid väldigt varmt i rummet. DOCK. så såg jag att volten på samtliga kärnor låg på 1.5v

Vad jag läst och hört är det ett big no-no och att det ger onödigt hög temp och kan skada prollen tillslut.
Jag provade då en guide via youtube(som alla andra noobs) för att manuellt överklocka.

Detta sket sig. jag provade dock endast med 1.3 och 1.35v på 5ghz. vid stresstest blev de bluescreen. testade dock inte att spela.
Efter det orkade jag inte då det bara kändes som att jag gjorde fel.

Det är inget måste att ha 5.0ghz men då den klarade det tidigare vore det ju gött, dock med 1.5v.
Vore de endast så enkelt att man kunde testa sig fram med Hz och V tills dess att det är stabilt hade jag kunnat testa mig fram men de var ju 1000 andra inställningar oxå som jag fattade nada av.

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja ta sig lite tid och hjälpa mig få till en schysst OC med en mer bekväm volt?

i5 9600k
ASUS prime z390m plus
16gb corsair 3200mhz
rtx 2070 gigabyte
seasonic 750W
Corsair h100x 240mm

Permalänk
Medlem

Kolla in https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

Den är väldigt gammal men där kan du lära dig lite mer tillvägagångssättet hur man skall tänka vid överklockning. Stegvis öka spänning och multiplier osv.
Har själv inte överklockat någon nyare CPU så jag vet inte hur mycket som har förändrats. Någon annan kanske har något att tillägga.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD