Genshin Impact - Tankar?

Permalänk
Medlem

Genshin Impact - Tankar?

Tjena!

Ett nytt Open-world RPG vid namn "Genshin Impact" blev annonserat på E3 och fick sin första Gameplay Trailer nu 1.a Augusti på ChinaJoy. Det finns tydlig inspiration från Zelda: Breath of the Wild, men personligen tycker jag att combat ser bra mycket mer intressant ut och karaktärerna verkar ha väldigt mycket...ja, karaktär. Världen är enligt mig väldigt vacker också, cell-shading har använts bra och animationer samt partiklar är toppklass.

Länkar trailern och diskuterar gärna med er!
https://youtu.be/S1WmmsEXtyE (gameplay startar vid 0.37)

Deras hemsida (i skrivande stund är beta-sign upp fortfarande möjligt):
https://genshin.mihoyo.com/en
Vad jag vet är spelet konfirmerat för PS4, men fyller man i formuläret för betan så kommer det en massa frågor om både PC och mobil - Typ vilken hårdvara man sitter på o.s.v. Så det är fullt möjligt att spelet kommer till dessa plattformer också!

BONUS:
Tydligen var någon så "arg" över hur 'likt' det såg ut Zelda:BotW att dom smashade sitt PS4.a på ChinaJoy-eventet
https://kotaku.com/zelda-fans-protest-smash-ps4-over-very-sim...

Vad tror ni, kan spelet bli något vettigt?

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en PS4 så skulle det helt klart ligga på min radar!

Sen att folk får psyk på att det är likt Botw...
Åh neeeeeej ett spel som använder ett sjukt bra concept!....

Hade folk varit så här butthurt på DOOMS tid så skulle vi ju kunna kyssa FPS hejdå

Permalänk
Medlem

Någon som spelar det här?

Jag började igår och diggar det skarpt! Man behöver absolut inte betala något för att spela, man får en hel del karaktärer ändå. Det är dock väldigt lockande att betala, för det är kul att få saker! hahaha

Permalänk
Medlem

Jag spelade några timmar igår, dock på den nordamerikanska servern (fail). Tyckte combaten kunde varit roligare, mer luftcombos men överlag verkar det ganska kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag spelade några timmar igår, dock på den nordamerikanska servern (fail). Tyckte combaten kunde varit roligare, mer luftcombos men överlag verkar det ganska kul!

Jag kör på europa servern och har inte haft något problem, runt 23 i ping.

Ja, skulle också vilja kunna hoppa och göra någon attack. Man kan ju om man hoppar ner från en höjd eller flyger dock. Tycker ändå combat är kul med elemental combos osv. Lär spela det ett tag till iaf, sen vet jag inte om det kommer bli ett main game för mig. Just nu är det väl det kanske, har inget annat roligt att spela direkt.

Permalänk
Medlem

Spelade spelet på PC under ett antal timmar under tre dagar, tog mig upp till AR14 och gjorde 4-5 10-pulls (gachasystemet för vapen och karaktärer) under tiden i spelet.
Mina tankar är som följer:

Positivt:
-Gratis att spela.
-Stor öppen värld.
-Design av både värld och karaktärer känns välgjord.
-Bra japanskt röstskådespeleri.
-Ok story så långt som jag spelade.
-Musik känns påkostad.

Negativt:

-Staminasystemet. Är helt med på att ha det vid klättring/hängglidning/dodging och i strid, men att vara tvungen att gå i snigelfart ett antal sekunder med jämna mellanrum i en stor öppen värld där du dessutom saknar tillgång till en mount gör det rent smärtsamt att förflytta sig mellan punkt A och B.
-Stridssystemet. Detta var som bäst ok, men framförallt kameran gav mig bekymmer här. Så fort ett träd eller annat större objekt var bakom karaktären ifråga så såg man inte alls vad som hände, önskar dessutom större FOV eller åtminstone möjlighet att zooma ut längre.
-Kontrollsupport. Här var mitt problem att jag måste gå in och växla till kontroll varje ny session, dessutom är A avbryt och B acceptera, detta ledde till stort antal feltryck och frustration. Att det även saknas möjlighet att mappa om gör det inte bättre.
-Lip-sync. Total avsaknad av detta tog mig ur den lilla inlevelse jag lyckades få varje cutscene då munnarna slutade röra sig långt innan karaktären pratat klart. Har spelat lågbudget RPG-titlar som gjort ett bättre jobb på denna front.
-Ljudet då karaktärerna rör sig. Kändes alltid lite "fel", misstänker att det inte ändrades tillräckligt efter underlag för att kännas helt rätt.
-Karaktärerna känns aldrig riktigt förankrade i världen. De känns som att de svävar/glider över eller inuti terrängen oavsett om de går, springer eller klättrar.

Så varför valde jag då att sluta spela? Jo, började redan känna att RNG kommer att avgöra lite väl mycket hur jag kan ta mig vidare i längden, dvs även om jag grindar dagligen och spar resurser i månader så finns ingen garanti att jag får den karaktär jag jobbat mot hela den tiden som f2p. Spelet respekterar helt enkelt inte nedlagt tid tillräckligt mycket för att f2p ska vara värt det i mina ögon.
Tänkte sedan att jag skulle lägga pengar på de pass som finns, men kostnaden här blir nästan samma som Xbox Gamepass till PC per månad, och då kändes det med den jämförelsen långt ifrån prisvärt att spendera den summan på Genshin Impact.
Ok, men en engångssumma då? Just nu skulle jag säga att spelet (om man bortser helt från gachadelen) skulle vara värt ca 300:-, det är i klass med vissa AA-spel i mina ögon (långt ifrån ett AAA som vissa här och var tycks hävda). Problemet här är att för den summan finns inga garantier att jag får något som gör min tid i spelet mer givande än om jag fortsätter utan att spendera pengar.

Slutsats:
Ett helt ok spel som f2p, det är upp till dig att avgöra om du tycker spelet respekterar den tid du lägger ned i tillräckligt stor utsträckning (och det kostar ju inget annat än lite tid att prova det några timmar). Har dock väldigt svårt att motivera att någon ska lägga ned pengar på det då alternativen du kan lägga samma summor på ger mer för pengarna i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Är extremt beroende