AMD Ryzen 5 3600X och 5 3600

Permalänk
Medlem

@Xverminator: Då är frågan om du tycker att 3-5 fps är värt prisskillnaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var inte riktigt det jag undrade. Ibland är 3200 Mhz CL14 snabbare än 3600 Mhz CL16 och tvärt om. Ibland finns det fördelar och nackdelar ang stabilitet.

Sen undrar jag även vad som är bäst, att köra Dual Channel eller Quad Channel. Dual Channel är "default".

Det är en djungel att hålla reda på alla parametrar när det gäller att köpa minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

fel tråd

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite sen men jag stod i en butik och vägde mellan just 3600 och 3600x.
Just nu på mellandagsrean skiljde det 200kr.
Jag tänkte ta 3600:an först men just den fanns inte i butiken jag var i, den fanns dock på inet som ligger precis runt hörnet från Webhallen jag var på.
Meen efter en del velande körde jag på 3600x:en då jag inte orkade åka till ännu en butik.
Kör inte med orginalkylaren oavsett då jag kör på en U12A till.

Inte helt övertygad om att det var vart 200kr som så men äsch, det är 2 pizzor, den brukar ju ändå vara rätt mycket dyrare, så 2490 var ändå rätt bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Nu är jag lite sen men jag stod i en butik och vägde mellan just 3600 och 3600x.
Just nu på mellandagsrean skiljde det 200kr.
Jag tänkte ta 3600:an först men just den fanns inte i butiken jag var i, den fanns dock på inet som ligger precis runt hörnet från Webhallen jag var på.
Meen efter en del velande körde jag på 3600x:en då jag inte orkade åka till ännu en butik.
Kör inte med orginalkylaren oavsett då jag kör på en U12A till.

Inte helt övertygad om att det var vart 200kr som så men äsch, det är 2 pizzor, den brukar ju ändå vara rätt mycket dyrare, så 2490 var ändå rätt bra pris

Det är ju ett riktigt bra pris. Jag kollade lite efter den men verkade vara slut på dom flesta ställena när jag kollade så fick bli en 3600 för 2290kr på netonnet för mig, men satan vilken skillnad. Gick från en i5-8500 och det blev en bra skillnad faktiskt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Det är ju ett riktigt bra pris. Jag kollade lite efter den men verkade vara slut på dom flesta ställena när jag kollade så fick bli en 3600 för 2290kr på netonnet för mig, men satan vilken skillnad. Gick från en i5-8500 och det blev en bra skillnad faktiskt

Vad gör du där en 3600 gör sån skillnad från en i5 8500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad gör du där en 3600 gör sån skillnad från en i5 8500?

Spelar mest CS och bara där märkte man en skillnad, men sedan labbar jag även en del i VMs ibland och då man är för lat för att gå ut i garaget och starta Hostarna så blir ju även dessa att hamna på den den vanliga datorn och då är ju fler trådar rätt så trevligt att ha. Men främst spel och där gav det mig ju bättre prestanda

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Spelar mest CS och bara där märkte man en skillnad, men sedan labbar jag även en del i VMs ibland och då man är för lat för att gå ut i garaget och starta Hostarna så blir ju även dessa att hamna på den den vanliga datorn och då är ju fler trådar rätt så trevligt att ha. Men främst spel och där gav det mig ju bättre prestanda

Konstigt eftersom Intel är allmänt bättre i spel. I VMs och sådant kan jag förstå det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Konstigt eftersom Intel är allmänt bättre i spel. I VMs och sådant kan jag förstå det dock.

Fast nja, du tänker nog bara på peak fps.
Resten av systemet är något man märker stor skillnad på.
Just multitasking eller om windows får för sig att göra massa annan skit när man spelar så märker man inte av det övh med 3600/x.

Som jag skrev tidigare, när jag hade en youtube-video igång på skärm 2 och startade cod märktes det tydligt för allt annat stannade upp när spelet laddade. Det är inte så längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Konstigt eftersom Intel är allmänt bättre i spel. I VMs och sådant kan jag förstå det dock.

Vist är dom det, om man kollar på dom nya men AMD kom ju ifatt rätt så bra när man kollar på just 3000 serien och i CS kom dom ifatt riktigt ordentligt. Sen så har ju en 8500 en max boost på 4.1GHz på någon kärna, så 3600an blir ju snabbare även där då den boostar högre. Sen hade jag absolut ingen lust att lägga ca 4500 på en 9700k för att få flera trådar. Kollar man även Swecs test för 3600/3600x och kollar tester vid samma Klockfrekvens så är det ingen direkt skillnad på dom och då min 3600 går högre i boost så får jag mer prestanda, vilket blir rätt så logiskt. Sen är Intel som du säger allmänt bättre i spel, men att ge dubbla priset är inget jag var intresserad utav.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celphish:

Fast nja, du tänker nog bara på peak fps.
Resten av systemet är något man märker stor skillnad på.
Just multitasking eller om windows får för sig att göra massa annan skit när man spelar så märker man inte av det övh med 3600/x.

Som jag skrev tidigare, när jag hade en youtube-video igång på skärm 2 och startade cod märktes det tydligt för allt annat stannade upp när spelet laddade. Det är inte så längre.

Nej, jag tänker medel-FPS.
Jag märker inte av nånting med min 8600k heller (även om det är ett ångrat köp )

Permalänk

@anon42512: Fast det är ändå lite skillnad på 8500 och 8600k i frekvens

Kan tänka mig att en 3600 är markant snabbare i t.ex csgo än en 8500. Iaf så som jag testat mig fram med coffelake och zen 2

Intels cpuer är egentligen inte så himla snabba i spel vid ca 4 ghz jämfört med amds zen 2 i samma frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, jag tänker medel-FPS.
Jag märker inte av nånting med min 8600k heller (även om det är ett ångrat köp )

FPS överlag är inget bra mätvärde tyvärr.. Medel fps kan vara bra men dipparna kan vara låga å peakarna höga, då blir det knas.

Ett extremt exempel är när man kollar på hur i5:or klarar hav streaming (för att visa multitasking då, även om streaming är väldigt krävande).

Gamers Nexus har ett par bra videos som visar just att i5:an är rätt undermålig ändå även om det på pappret ser bra ut.

JAg märkte enorm skillnad på allt i datorn när jag bytte, vet inte om jag fick så mycket mer fps dock men spelen segade inte ner allt annat på datorn (jag multitaskar rätt friskt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celphish:

FPS överlag är inget bra mätvärde tyvärr.. Medel fps kan vara bra men dipparna kan vara låga å peakarna höga, då blir det knas.

Ett extremt exempel är när man kollar på hur i5:or klarar hav streaming (för att visa multitasking då, även om streaming är väldigt krävande).

Gamers Nexus har ett par bra videos som visar just att i5:an är rätt undermålig ändå även om det på pappret ser bra ut.

JAg märkte enorm skillnad på allt i datorn när jag bytte, vet inte om jag fick så mycket mer fps dock men spelen segade inte ner allt annat på datorn (jag multitaskar rätt friskt).

"klarar hav streaming"? Va?

Nåja, jag kan bara gå efter min egen upplevelse och upplever inget som segar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

"klarar hav streaming"? Va?

Nåja, jag kan bara gå efter min egen upplevelse och upplever inget som segar.

klarar AV streaming.....

Det viktigaste är att man är nöjd.
Min poäng var dock att det finns många scenarios där i5:or inte räcker till längre, inte ens de som är 6-kärniga av någon konstig anledning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celphish:

klarar AV streaming.....

Det viktigaste är att man är nöjd.
Min poäng var dock att det finns många scenarios där i5:or inte räcker till längre, inte ens de som är 6-kärniga av någon konstig anledning.

Finns det säkert, men inget jag märkt av.
(Jag streamar inte)

Permalänk
Medlem

Finns det någon i denna tråd som har provat klocka sin 3600? Jag provade igår och landade på 4350MHz och 1.406 Vcore. Vet att volten är hög men tempsen ligger bra och den verkar prestera otroligt bra i denna klock. Är detta snittet för dessa CPUer, eller hade jag tur i lotteriet med denna? Vet att min gamla 1600 och klockade speciellt högt alls.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

3600. Kör med Auto OC +200 samt PBO genom Ryzen Master. Två kärnor boostar till 4400mhz övriga 4350mhz vid lätta laster. Vid 35-40% last får jag 4300mhz i spel.

Har inte gett mig in på manuell OC, vad jag förstått är gränsen 1.325v för dessa 7nm vid relativt höga laster, jämf mot 1.4v för tidigare gen. Här kan jag ha fel, men 1.4v är lite vågat

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Finns det någon i denna tråd som har provat klocka sin 3600? Jag provade igår och landade på 4350MHz och 1.406 Vcore. Vet att volten är hög men tempsen ligger bra och den verkar prestera otroligt bra i denna klock. Är detta snittet för dessa CPUer, eller hade jag tur i lotteriet med denna? Vet att min gamla 1600 och klockade speciellt högt alls.

Läs här angående spänningen
#18235099

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Läs här angående spänningen
#18235099

Jag tackar så hemskt mycket. Blir att läsa igenom den och se vad jag kan hamna på Har inte pillat direkt med VOlten ännu så misstänker att jag bör kunna gå ner i volten faktiskt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@BM-Mods:

3600. Kör med Auto OC +200 samt PBO genom Ryzen Master. Två kärnor boostar till 4400mhz övriga 4350mhz vid lätta laster. Vid 35-40% last får jag 4300mhz i spel.

Har inte gett mig in på manuell OC, vad jag förstått är en gränsen 1.325v för dessa 7nm vid relativt höga laster, jämf mot 1.4v för tidigare gen. Här kan jag ha fel, men 1.4v är lite vågat

Jag skall absolut kolla över min volt. Har inte kört så länge med den, typ 2H max, så har ännu tid på mig att justera denna Lite lustigt att den verkar ligga högre än så stock. körde jag stresstest så visade CPU-Z högre volt under load, än vad jag kör med nu :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:
Vet att det är ett tag sen, men...

Precis fipplat lite mer med min 3600 och verkar landa på 4,45GHz på ena klustret och 4,5GHz på det andra stabilt vid 1,35V.
Kollade som skrivits ovan om max volt som är säkert och när jag testa att köra med allt uppdraget och se vad den landar på för volt så verkade den ligga på 1,36-1,37V för mig. Så antar att 1,35V är "safe"... hoppas jag.
Ligger på 70-75 grader som max men tror min AIO inte presterar på topp längre.

Vet inte om det brukar vara så här men cinebench var kinkigast att få processorn att gå stabilt i. Till exempel i prime så kan jag köra högre frekvens men i cinebench kurkar det ur. Lyckades klämma fram över 4000 i R20 till slut med 4066 poäng. Stock fick jag 3582.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

@BM-Mods:
Vet att det är ett tag sen, men...

Precis fipplat lite mer med min 3600 och verkar landa på 4,45GHz på ena klustret och 4,5GHz på det andra stabilt vid 1,35V.
Kollade som skrivits ovan om max volt som är säkert och när jag testa att köra med allt uppdraget och se vad den landar på för volt så verkade den ligga på 1,36-1,37V för mig. Så antar att 1,35V är "safe"... hoppas jag.
Ligger på 70-75 grader som max men tror min AIO inte presterar på topp längre.

Vet inte om det brukar vara så här men cinebench var kinkigast att få processorn att gå stabilt i. Till exempel i prime så kan jag köra högre frekvens men i cinebench kurkar det ur. Lyckades klämma fram över 4000 i R20 till slut med 4066 poäng. Stock fick jag 3582.

Ser ju riktigt bra ut. Jag har legat på lat-sidan med min CPU nu ett bra tag, men skall nog försöka ta tag i det i helgen och se vad jag kan få ur den

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan ni guida mig hur jag ska överklocka min ryzen 5 3600?

Ligger på 4,2 stock över alla kärnor. Vad är detta auto oc ni pratar om?

Är främst lockad av bättre singe core prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Kan ni guida mig hur jag ska överklocka min ryzen 5 3600?

Ligger på 4,2 stock över alla kärnor. Vad är detta auto oc ni pratar om?

Är främst lockad av bättre singe core prestanda

Enklaste sättet är att överklocka ditt ramminne. Processorn är redan sjukt optimerad för hög single core prestanda så du kan inte göra mycket manuellt på själva processorn.