Huawei avtäcker operativsystemet Harmony OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Öppen källkod" tror jag på när jag kan ha Harmony OS igång och läsa dess exekverade källkod i importerat Notepad. Huawei lär klara sig fint dock med enbart sin inhemska marknad om de misslyckas med en internationell lansering av sitt OS:

Hur lätt är det inte att lämna ut en viss öppen källkod (utan spionkod) medan den faktiska källkoden innehåller genomgripande spionkod? Eller är det superlätt att avkompilera OS:et i efterhand för att titta på den faktiska källkoden?

Du måste så klart kompilera koden själv... och inte nog med det, du måste ha en kompilator som inte lägger in bakdörrar:
https://www.archive.ece.cmu.edu/~ganger/712.fall02/papers/p76...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det finns problem överallt, men att dra alla över en kam är ett misstag. Usa, Ryssland, London och Kina fungerar inte på samma sätt. Alla har problem, men av olika sort och proportion. Även om det pågår ett enormt maktmissbruk i väst just nu så är det trots allt mer transparenta, välfungerande demokratier än motsvarigheterna i öst, och det är även en annan, mer beskyddande attityd bland befolkningen. Om myndigheter i t.ex. USA försöker påtvinga ett stort amerikanskt teknikföretag att införa en bakdörr så kan företaget säga nej, och till och med informera media om det vilket faktiskt har hänt i praktiken där t.ex. påtryckningarna på Apple att skapa en bakdörr i deras kryptering (vilket Apple nekat) har fått mycket uppmärksamhet i media. I Kina finns ingen pressfrihet (tvärtom, censuren är enorm), och om regimen säger till Huawei att skicka ut en bakdörr kamouflerad som en "säkerhetsuppdatering" till samtliga enheter så är Huawei tvungna att lyda, och om de inte gör det så kommer huvuden att rulla. Däri ligger det stora säkerhetshålet i Huawei. Det är inte att det för närvarande finns några bevis för att de planterat bakdörrar, men de kan när som helst och utan förvarning tvingas göra det av Kinesiska myndigheter.

Är London ett land?! 🤔 ...eller menar du att det bara är de i London inte gör som resten utav Storbritannien?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Är London ett land?! 🤔 ...eller menar du att det bara är de i London inte gör som resten utav Storbritannien?

Inlägget jag svarade på talade om London, så jag valde att skriva London. Sen om man vill utveckla det så skulle man väl kunna påstå att det är framförallt omkring London och i närområdet i England som det varit som mest oroligt de senaste åren. Vad jag vet så fanns det inte lika mycket stöd för Brexit i t.ex. Skottland och Nordirland. Bli inte förvånad om den hårda Brexit som sannolikt kommer ske leder till Storbritanniens splittring och vi får börja kalla dem England, Skottland och Nordirland, eller möjligtvis ett enat Irland. I så fall kommer Skottland och särskilt Nordirland (möjligtvis genom att enas med Irland) bli eventuella EU-medlemmar. Kommer nog ta några år innan allt reder ut sig dock. London som maktfäste kommer dock bli relativt obetydligt, och detta var för knappt 100 år sedan den största supermakten någonsin i världens historia. Större än romarriket, och större än sovjetunionen. Detta kaos som pågår just nu kommer göra dem ungefär lika relevanta på världskartan som Danmark (no offence till er danskar, vi älskar er).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Bakdörrarna sitter troligtvis inte i operativsystemet eftersom det är open source.

http://www.underhanded-c.org/
Extra poäng för när bakdörrarna ser ut som buggar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jäkla häftigt att det äntligen är på gång nu!

Får hoppas det blir en stark konkurrent till Android o iOS.

Skrivet av Ani_ma:

Äntligen! Orkar ej med monopol, så jävla trött på västvärlden och norden som pratar om spionage osv. Ni har använt en av världens största övervakning plattform i år utan att protestera.... Facebook då, CIA, fbi's favorit plats att snoka på. För inte så länge sedan så upptäckte man att det ploppade upp reklam i Facebook, sådant man pratat om under en kopp kaffe osv. Jag vill att Huawei skall lyckas all eloge till dem, vi lever inte under demokrati staten har bara hjärntvättat oss till att vi gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag önskar också Huawei lycka o välgång 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Detta är en väldigt oroväckande utveckling

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nej tack, inte för mig!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Nej tack, inte för mig!

Ge gärna ett mer uttömmande svar varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hur kan det finnas fog om du inte specificerar vad det skulle handla om?

Fog betyder fullgott eller starkt skäl. En misstro utifrån politisk åskådning är inte fog. Drev från politiker i USA är inte fog, rapporter från ett enskilt lands underrättelsetjänster som inte specificerar några bevis eller demonstrerar några problem är inte fog.

Hongkongs problem skapades av Storbritannien, de lever med de problem och strukturer det koloniala styret skapade. Storbritannien krävde inte mer än "50 års regeln/garantin". Stöd för överlämnandet fanns i Hongkong, även idag så är det få som skulle stödja ett självständigt Hongkong. Dessutom tycks omvärlden försöka skynda på upphörandet av Hongkongs speciella status, egna handelsregler och liknande behövs nog för att de ska fortsätta fungera som självstyrande region och det var en del av fördraget. Just detta hotas ju att dras in.

Fog betyder inte "har godkänts av Petter på sweclockers".

Underrättelsetjänster motiverar inte sina fynd inför dig heller, så att kräva bevis av andra länders stater som du godkänner är en orimlig definition av fog.

Men är man apologet så är man, Kina är naturligtvis fromma och deras problem är alla andras fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

Fog betyder inte "har godkänts av Petter på sweclockers".

Underrättelsetjänster motiverar inte sina fynd inför dig heller, så att kräva bevis av andra länders stater som du godkänner är en orimlig definition av fog.

Men är man apologet så är man, Kina är naturligtvis fromma och deras problem är alla andras fel.

Misstanke eller oro är inte samma sak som fog. De flesta av USAs partners har inte funnit fog att införa restriktioner mot Huawei, så det är knappast så att de som inte ser fog befinner sig på Kinas sida ideologiskt.

Varför du ska komma med argumentationsfel istället för att vara saklig vet jag inte, men att argumentera mot saker som du själv väljer att tillskriva mig är inte hur man diskuterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Misstanke eller oro är inte samma sak som fog. De flesta av USAs partners har inte funnit fog att införa restriktioner mot Huawei, så det är knappast så att de som inte ser fog befinner sig på Kinas sida ideologiskt.

Varför du ska komma med argumentationsfel istället för att vara saklig vet jag inte, men att argumentera mot saker som du själv väljer att tillskriva mig är inte hur man diskuterar.

Varför du ska komma med personangrepp istället för tillstå att din definition av fog är godtycklig är också svårbegripligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

Varför du ska komma med personangrepp istället för tillstå att din definition av fog är godtycklig är också svårbegripligt.

Jag argumenterade mot precis det du skrev, du argumenterade mot saker du helt själv tillskrev mig som absolut inte har uttryckts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Tror Huawei får svårt. Se hur det gick med Windows phone.

Håller med. Samma sak för Mozilla, Tizen, etc.

De kommer inte ha en chans utanför de länder där kinesiska kommunistpartiet styr marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Inlägget jag svarade på talade om London, så jag valde att skriva London. Sen om man vill utveckla det så skulle man väl kunna påstå att det är framförallt omkring London och i närområdet i England som det varit som mest oroligt de senaste åren. Vad jag vet så fanns det inte lika mycket stöd för Brexit i t.ex. Skottland och Nordirland. Bli inte förvånad om den hårda Brexit som sannolikt kommer ske leder till Storbritanniens splittring och vi får börja kalla dem England, Skottland och Nordirland, eller möjligtvis ett enat Irland. I så fall kommer Skottland och särskilt Nordirland (möjligtvis genom att enas med Irland) bli eventuella EU-medlemmar. Kommer nog ta några år innan allt reder ut sig dock. London som maktfäste kommer dock bli relativt obetydligt, och detta var för knappt 100 år sedan den största supermakten någonsin i världens historia. Större än romarriket, och större än sovjetunionen. Detta kaos som pågår just nu kommer göra dem ungefär lika relevanta på världskartan som Danmark (no offence till er danskar, vi älskar er).

Hur relevant är Sverige idag då?

Vi är enda landet i Europa som går bakåt i den ekonomiska utvecklingen. Säger en del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag sätter punkt här, du har fått mina synpunkter och jag har noterat dina. Jag HAR FOG (för oro) för det jag skriver, men min tid och utrymmet här räcker inte till för att presentera fakta. Du verkar anse, för att FOG FÖR ORO skall vara uppfyllt och berättigat, så måste anledningen vara självupplevd. Med den principen så måste saker redan ha inträffat för att man skall kunna larma och varna. Om du tror att du kan rättfärdiga den kinesiska regimens handlingar och strategier, som innebär försök till total kontroll över inte bara dess egna invånares fria tanke utan även resten av världen, då kommer du bli besviken för här kammar du noll. Den kinesiska strategin att tillskansa sig makt över länder är klassisk, låna ut till svaga och skuldsatta, fortsätt med att bygga upp skuldbördan tills dess att beroendet blir totalt.

Man försöker tysta kritiker varhelst de finns. Blotta misstanken att kinesiska ambassaden bevakar forum och kraftfullt bemöter kritiska röster, det gör mig än mindre benägen att inveckla mig i ändlösa diskussioner, samt är om inte annat ett tecken på en icke-tolerant stat. Jag tänker inte låta mig dras in i vidare diskussion, det jag skrivit får bedömas av var och en som; seriöst, på skämt, eller hur man nu vill. Som fri medborgare i Sverige har jag rätt att uttrycka min åsikt i denna och i de flesta andra frågor, min kritik i detta sammanhang riktas inte mot Kinas befolkning, utan endast och uteslutande mot det förtryckande system de lever under. Det kinesiska folket förvögras kunskap om exempelvis händelserna på Himmelska fridens torg, inte för att regimen skäms, utan för att man vill följa bevis på sitt maktmissbruk! För attbli upplyst, se Dokument utifrån: Dagarna som skakade Kina - Avsnitt 1:

https://www.svtplay.se/video/22454510/dokument-utifran-dagarn...

och Dokument utifrån: Dagarna som skakade Kina - Avsnitt 2:

https://www.svtplay.se/video/22454506/dokument-utifran-dagarn...

Finns det en stund över så kika dessutom gärna på följande inslag i SvtPlay Forum. Bläddra fram till ca -2:46:45 i denna länk:

https://www.svtplay.se/video/22455402/forum/forum-25-jun-09-0...

där börjar seminariet "arena idé - Hur är det ställt med Kina", tre experter uttalar sig, däribland Peter Dahlin som har egen erfarenhet av att bli fängslsd och torterad i kina. Om du efter ett ha sett detta program skriver en kommentar, då kommer jag att läsa den, men som sagt, inte besvara.

Kinas behandling av oliktänkande människor, inte minst nu aktuellt med Uigurer, samt tidigare och pågående hantering av Tibetaner, är skrämmande. Tiden får utvisa hur motsträviga Hongkong- och Taiwanbor kommer hanteras. Min slutkommentar: Låt; Honkongs, Tibets och Taiwans invånare välja sin framtid i fria val under FNs överinseende (för att kunna utesluta fusk, hot och repressalier).

Skickades från m.sweclockers.com

Bra kalla fakta om en av världens största diktaturer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Vilka andra länder inte övervakar, kartlägger och kontrollerar oss vanliga människor? Är Usa eller Ryssland något bättre? Hur många övervakningskameror finns inte i London? Vi är övervakade konstant utav våra länder vore sig vi vill tro det eller inte. Kina är precis som Usa, Ryssland, Storbritannien etc.. Alla vill ha total kontroll.

I UK så blir du inte fängslad pga. dina åsikter. Det är en stor skillnad när övervakning är inriktad emot vanliga brott, eller när de inkluderar (eller tom. fokuserar) på brott mot åsikter som diktatorer satt upp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Hur relevant är Sverige idag då?

Vi är enda landet i Europa som går bakåt i den ekonomiska utvecklingen. Säger en del.

En ren lögn. Världen är på väg in i en lågkonjunktur, och bland annat Europas största ekonomi Tyskland går back just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

En ren lögn. Världen är på väg in i en lågkonjunktur, och bland annat Europas största ekonomi Tyskland går back just nu.

Sverige har haft positivt handelsnetto alla månader i år, så allt går inte utför.

Permalänk

Ska bli kul att följa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

En ren lögn. Världen är på väg in i en lågkonjunktur, och bland annat Europas största ekonomi Tyskland går back just nu.

https://www.teknikforetagen.se/i-debatten/nyheter/2019/avmatt...
https://www.di.se/live/kronan-tappar-efter-bnp-missen-chefsek...
https://www.svd.se/rovarspraket-doljer-att-vi-har-samst-tillv...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Du verkar leva i en mycket förvrängd verklighetsuppfattning.
Ditt första påstående "Vi är enda landet i Europa" var verkligen en ren lögn.
Ditt andra påstående om att Sverige "går bakåt i den ekonomiska utvecklingen" utan att sätta det i kontext med omvärlden är också mycket missvisande. Källorna du hänvisar till visar på ett positivt BNP, även om det inte ökade lika mycket som året innan, och den slutsats du drar av detta är både konstig och vilseledande. Titta på vad som händer i omvärlden (Sverige lever inte i en egen bubbla) så inser du förhoppningsvis att det är mer eller mindre så bra siffror som man skulle kunna förvänta sig under omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Problemet idag är att mycket programvara döljs i hårdvaran. Det gäller till och med Raspberry Pi, där över 50% exekveras i den hemliga kinesiska? Grafikkretsen.
Det gäller även Intel där ett dolt operativsystem, minix, snurrar utan insyn av andra än amerikanerna. Öppen källkod räcker tyvärr inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Problemet idag är att mycket programvara döljs i hårdvaran. Det gäller till och med Raspberry Pi, där över 50% exekveras i den hemliga kinesiska? Grafikkretsen.
Det gäller även Intel där ett dolt operativsystem, minix, snurrar utan insyn av andra än amerikanerna. Öppen källkod räcker tyvärr inte!

Broadcom är ett amerikanskt företag. 50 % är taget ur luften, och alla grafikkretsar har firmware. Intel använder MINIX idag, men innan ME11 körde de på ThreadX. AMD kör ett icke namngivet OS på deras ARM-baserade säkerhetsprocessor, och den kan inte patchas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du verkar leva i en mycket förvrängd verklighetsuppfattning.
Ditt första påstående "Vi är enda landet i Europa" var verkligen en ren lögn.
Ditt andra påstående om att Sverige "går bakåt i den ekonomiska utvecklingen" utan att sätta det i kontext med omvärlden är också mycket missvisande. Källorna du hänvisar till visar på ett positivt BNP, även om det inte ökade lika mycket som året innan, och den slutsats du drar av detta är både konstig och vilseledande. Titta på vad som händer i omvärlden (Sverige lever inte i en egen bubbla) så inser du förhoppningsvis att det är mer eller mindre så bra siffror som man skulle kunna förvänta sig under omständigheterna.

Det var under en månad i år som vi hade en negativ utveckling av BNP/capita. Men det kvarstår att vi är, numera, i bottenligan i Europa.

Du måste skilja på BNP totalt för ett land, och BNP per capita. Stor skillnad, och annars så skulle det inte gå att jämföra länder av helt olika befolkningsstorlek.

Här har du fler artiklar och andra personer som motsäger din, som jag och många andra anser, felaktiga uppfattning om Sveriges goda ekonomi:

https://www.di.se/debatt/john-hassler-tillvaxten-per-capita-a...
https://www.realtid.se/kronika/sveriges-urstarka-tillvaxt-lag...
https://www.svd.se/rovarspraket-doljer-att-vi-har-samst-tillv...

Så vem som lever i en bubbla med rosa glasögon lämnar jag därhän utan kommentar, och låter istället läsarna av tråden att själva bilda sig sin egen uppfattning om. Likaså dina trista och osakliga personangrepp (sänker mig inte till den "debatt"-nivån).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det var under en månad i år som vi hade en negativ utveckling av BNP/capita. Men det kvarstår att vi är, numera, i bottenligan i Europa.

Du måste skilja på BNP totalt för ett land, och BNP per capita. Stor skillnad, och annars så skulle det inte gå att jämföra länder av helt olika befolkningsstorlek.

Här har du fler artiklar och andra personer som motsäger din, som jag och många andra anser, felaktiga uppfattning om Sveriges goda ekonomi:

https://www.di.se/debatt/john-hassler-tillvaxten-per-capita-a...
https://www.realtid.se/kronika/sveriges-urstarka-tillvaxt-lag...
https://www.svd.se/rovarspraket-doljer-att-vi-har-samst-tillv...

Så vem som lever i en bubbla med rosa glasögon lämnar jag därhän utan kommentar, och låter istället läsarna av tråden att själva bilda sig sin egen uppfattning om. Likaså dina trista och osakliga personangrepp (sänker mig inte till den "debatt"-nivån).

Är vi off-topic här eller har detta någon korrelation till trådens ämne "Harmony-os"?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är vi off-topic här eller har detta någon korrelation till trådens ämne "Harmony-os"?

Japp, det är nog helt klart OT. Vet faktiskt inte hur diskussionen om ekonomi kom in i tråden.

(Men helt klart är att Sverige är numera i bottenligan inom EU, och EU som i sig inte heller går så lysande. Tyvärr. Därav att jag inte höll med om det som skrevs i tråden gällande det ekonomiska läget.)

Men för att gå tillbaka till ämnet; vad tror du själv om Harmony OS?

Själv så tror jag det är helt chanslöst (iaf. utanför de länder som det kinesiska kommunistpartiet kontrollerar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sveriges BNP-tillväxt följer utvecklingen, och är absolut inte i botten av Europa för närvarande utan ungefär i mitten. Vi presterar t.ex. inte sämre än våra nordiska grannar, så ska man säga att Sverige står ut får man nog beskriva bättre i vad och hur.