Någon som testat Deltaco Gaming RGB 60% tangentbord?

Permalänk
Medlem

Någon som testat Deltaco Gaming RGB 60% tangentbord?

Är det någon som har ett sådant och kan ge någon feedback om hur det fungerar?

https://www.inet.se/produkt/6100606/deltaco-gaming-tangentbor...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tog en för laget och beställde en då jag älskar billiga saker som är bra, och hoppades på att detta skulle vara en sådan

Idag har jag Logitech G610, Corsair K70 Mk2 med bruna cherry mx, HyperX Alloy FPS gaming med röda cherry mx.
Barnens favorit är Corsair K70 (troligen pga RGB), medans min favorit är HyperX.

Första intryck:
Deltacos Tangentbordet är av plast vilket inte förvånar någon, men kändes ändå helt okej!.
Brytarna är av märket "Content Red" som jag hoppades på skulle vara Cherry MX kopior.
Känslan på brytarna är att de kräver en märkbar större kraft att trycka på än vad både cherry red och brown behöver.
De reagerar efter ca 1.5mm och ju längre ner du trycker desto mer känns de lite svampiga i känslan.
Ljudet som kommer ifrån tangenterna är helt okej, Cherry brytarna har en mer "dov" ton som jag föredrar, men mellanslag låter förskräckligt på deltacon.

Tangentbordet går inte att höja i bak-kant, men samtidigt så hade deltacon samma höjd i profil som mitt HyperX när den har sina fötter ute (vilket jag alltid har)

Tangentbordet väger inte mycket, men ligger ändå still när man spelar.

RGB:n såg faktiskt riktigt fin ut. Har dock inte testat att använda någon mjukvara för att styra.

För 499kr är det ett helt okej tangentbord skulle jag vilja säga. Finns värre tangentbord för denna summa. Har ingen aning om hur tangentbordet håller i längden, och hur dess brytare fungerar i längden.

Skulle dock ändå rekommendera att spara ihop 200kr till om man är på en budget, och invänta rea på HyperX tangentbord som kommer då och då för under 700kr. Det är ett mycket mycket bättre tangentbord i jämförelse.
Man får inte RGB, men man får bakgrundsbelysning, och man får ett tangentbord som är helt underbart att spela på, och inte helt illa att skriva på.

Just nu kan man köpa HyperX FPS PRO (TKL) för 699 på elgiganten med röda cherry mx. Bättre kap än så finns inte.

idolbild:

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Här finns också 2st billiga mekaniska tangentbord:
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...
Har själv detta tangentbord Bruna Kailh switchar skönt att skriva med.
Tangenterna av plast resten av aluminum förutom kortsidorna på tangentbordet som är i plast.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har och använder ett styck av detta tangentbord.
Jag är nöjd för det jag använder den till. Jag ville känna hur det är att ha ett mini tangenbord och det gör inte saken sämre av att det är röda switchar så man kan hammra på lite när man spelar t.ex. Starcraft II.
Jag gillar att man kan göra det lite mer personligt med kommando-knapparna.

Källa till manual: https://shopcdn.textalk.se/shop/12772/art95/167339695-4efde0-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Här finns också 2st billiga mekaniska tangentbord:
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...
Har själv detta tangentbord Bruna Kailh switchar skönt att skriva med.
Tangenterna av plast resten av aluminum förutom kortsidorna på tangentbordet som är i plast.

Ah, det för 279kr har också Content Red, det hade jag ingen aning om.
Det har dock fusk-rgb ser det ut som, där varje knapp lyser i samma färg hela tiden?

Deltacon har riktig RGB precis som mitt Corsair, men sedan om det är värt 200kr till, vet jag inte

Skrivet av lewwaa:

Jag har och använder ett styck av detta tangentbord.
Jag är nöjd för det jag använder den till. Jag ville känna hur det är att ha ett mini tangenbord och det gör inte saken sämre av att det är röda switchar så man kan hammra på lite när man spelar t.ex. Starcraft II.
Jag gillar att man kan göra det lite mer personligt med kommando-knapparna.

Källa till manual: https://shopcdn.textalk.se/shop/12772/art95/167339695-4efde0-...

Det går nog lura många att det är ett Duckey om man visar det på twitch i webcam, och man får känna sig lite lite som tfue
Jag gillar storleken, även om det känns jättekonstigt! har inte vant mig ännu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag luskade lite när jag såg det där på Clas Ohlson förut, 康腾特 är namnet på dem på kinesiska och att de görs av samma företag som gör Oeutemu-switcharna och de här är tillverkarna, samma som Oetemu: http://www.cngaote.com/

En del säger att de är skit. En del säger att de är som Gateron. Som med allt annat. Men min tanke är att om de hade varit bra så hade de fått mer spridning och blivit mer populära.

Permalänk
Medlem

@phedd: Det är inga cherry mx red, det är säkert.
Men är man lite yngre, eller inte vill lägga så mycket pengar på ett tangentbord men vill ha 60% och rgb så känns det som ett helt okej tangentbord.

Undrar dock varför de inte bara skriver Oetemu på dessa då? eller är Oetemu deras "lyx" switches, och content är deras budgetmärke?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har både Exibel GKX-C och Exibel GKX-M om ni har några frågor om dem.

GKX-C verkar ha en del svagheter när det gäller simultana knapptryckningar.
(X-tangenten failar i QUICK FOX-testet och t.ex. vänster ctrl+shift+P fungerar inte.)

Angående belysningen på GKX-C så är varje rad en viss färg ja, man kan ändra till lite olika mönster av blinkningar, "fades" eller statisk belysning men färgerna ändras ej. Vilket kanske inte är så konstigt för priset.

Köpte även ett par Deltaco handledsstöd https://www.clasohlson.com/se/Handledsst%C3%B6d-DELTACO-GAMIN...
som inte är tokiga alls imo.
Finns även en mindre modell för TKL https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-gaming-gam-002-handleds...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Gaote heter företaget, Oetemu är ett varumärke av flera. De här content red verkar vara deras superduperbudget switchar, så de vill väl inte "svärta ner" Oetuemu-namnet.

Permalänk
Medlem

Nu finns detta för 450kr på inet:

https://www.inet.se/produkt/6100606/deltaco-gaming-tangentbor...

Lite småsugen på att prova den storleken, tänker att den borde fungera bra till att spela med. Programmerar en del och då vill jag nog inte använda ett sådant där.

Finns det något annat 60% tgb som man kan tänka sig hamnar under 700kr på exempelvis black friday? Jag har inget direkt behov, har väldigt många mekaniska tangetbord redan, utan mest sugen på att prova.. och har nog inte köpt nåt på 2 år eller så

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur tangentbordet låter och känns när man skriver. Bättre än mx röda, mer som mx brown.

Dock har jag inte listat ut hur man aktiverar piltangenter, det står fn+shift i manualen men jag vet inte, det lirar inte för mig. Tips?

Allt annat verkar funka fint med fn tangenten. Bra rgb färger och teman.

Inte provat mjukvaran än.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Min polare köpte detta tangentbord nyligen. Han är väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag gillar hur tangentbordet låter och känns när man skriver. Bättre än mx röda, mer som mx brown.

Dock har jag inte listat ut hur man aktiverar piltangenter, det står fn+shift i manualen men jag vet inte, det lirar inte för mig. Tips?

Allt annat verkar funka fint med fn tangenten. Bra rgb färger och teman.

Inte provat mjukvaran än.

Lyckades reda ut det, så här gör man:

fn+höger SHIFT (inte vänster, det är viktigt!)
AltGr == vänster
Höger CTRL == Höger
"-" == Uppåt
Meny knapp == Nedåt

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta tangentbord nyligen då jag var i behov av ett mindre tangetbord när jag håller på med digital art och inte riktigt fick plats med både skärm att rita på och full stort tangentbord.

Sitter vanligtvis med ett corsair strafe MX red silent, visst finns där en tydlig skillnad mellan switcharna på dessa tangentbord. Med tanke på att man relativt ofta hittar Deltacon för ~400 på rea kan jag tycka att det är ett bra instegstangentbord för någon som vill testa på mekaniska switchar eller någon som mig som vill använda det till specifika uppgifter. Deltacon är helt klart mycket bättre än tråkiga membran, tangenterna ger bra feedback och känns väldigt responsiva. Det som stör mig mest är nog space-tangeten, den låter inte så roligt då den används med lite extra tryck i fingrarna samt att de gärna hade kunnat ha FN-tangentens funktioner på kapsen som har extra funktioner kopplade, så man slipper komma ihåg dessa.

TLDR; Ett bra tangetbord om man lägger förväntningarna i samma nivå som det ofta förekommande rea-priset.

Permalänk
Medlem

När jag googlade hittade jag denna tråden och tänkte tipsa om att de finns på rea nu.

Maxgaming har i flera färgvarianter och med både röda och bruna switchar för 399.
Inet har minst en variant för 449.

Permalänk

Nu finns det på Mediamarkt för 389 pix, för info/tipd. Det gäller tangentbordet med de röda switcharna. Passade själv på att beställa ett.