Permalänk
Medlem

Chassi för framtiden

Hej alla! Jag en son som är 8år å tänkte bygga hans första speldator.
Å allt annat är väl inga problem men det där chassit är ett bekymmer
Har tittat på en hel del chassin men när man inte får klämma å känna
Är det lite jobbigt. Jag skulle vilja köpa ett snyggt chassi gärna med RGB (glas)
Han är ju 8år å skulle tycka det var coolt
Men det skall rymma stora grafikkort (för framtiden) å möjlighet till radiatorer för vattenkylning
Behöver inte rymma mer 2-3 diskar (2st SSD)
Fullstort nätagg.
spelar ingen roll om det är tungt
Viktigaste är att det är så snyggt å framtidssäkert så man inte behöver köpa nytt igen om 4år
Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Cooler Master NR400 kanske?

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-tower/masterb...

Alternativt Fractal Design R6, inte lika roligt med RGB kanske...

Permalänk
Medlem

Välj det som ser snyggast ut, är det ATX eller mATX så kommer nästa alla uppfylla dina krav.
Tempererat glas är också nästan svårt att undvika.

När det gäller kylning så tror jag en fet vanlig kylare är lika bra, radiatorer och likande blir mer aktuella i små byggen.
Och M.2 ssd direkt på moderkortet är ändå att föredra så man behöver inte direkt leta efter chassin med HD-platser.

Permalänk
Medlem

@marcaz: Kolla in NZXT H400i, eller Kolink Observatory.
Cooler Master Q300L är också rätt ballt, men då får du köpa RGB fläktar till.

Permalänk

Har precis byggt ihop en ny burk med Be Quiet! Dark Base 700 White Limited Edition chassit. Hade samma problem med att man inte får klämma och känna så för mig blev det en chansning. Ville bygga allt i vitt och då föll lotten på just det här chassit.

Har installerat 6 stycken Corsair LL120 RGB fläktar samt att jag sparade en av de två originalfläktarna som följde med chassit och monterade den i botten. Har även Corsairs H100i Platinum RGB kylare och temperaturen på grafikkort hamnar på runt 55 grader i spel och på processorn runt 40-45 grader.

Jag är supernöjd och dessutom så är det snyggt enligt min mening.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Den var fin

Skrivet av evirob:

Cooler Master NR400 kanske?

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-tower/masterb...

Alternativt Fractal Design R6, inte lika roligt med RGB kanske...

Permalänk
Medlem

@marcaz: PC-011 Dynamic/Air (Razer Editon för rainbow-puke), tittar själv på det till nästa uppgradering för att just kunna synca RGBn med kringutrustningen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag gillar Phanteks Enthoo Evolv serien
http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-X.html

Det finns färdiga tillbehör för rgb-lister, pump fästen m.m.

Jag kör själv ITX varianten som är billigare, men den kan vara lite trång för ett större vattenylningsprojekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna kan ha svårt med grafikkort
Såg videon å det kan vara lite lite plats.
Men den var snygg

Skrivet av sweisdapro:

@marcaz: PC-011 Dynamic/Air (Razer Editon för rainbow-puke), tittar själv på det till nästa uppgradering för att just kunna synca RGBn med kringutrustningen

Permalänk
Avstängd

Är en XL-variant på gång av Lian-Li PC-O11. Svårslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Denna kan ha svårt med grafikkort
Såg videon å det kan vara lite lite plats.
Men den var snygg

Vad är det för mastodont-kort du tänker sätta i burken?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

H700

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Hej alla! Jag en son som är 8år å tänkte bygga hans första speldator.
Å allt annat är väl inga problem men det där chassit är ett bekymmer
Har tittat på en hel del chassin men när man inte får klämma å känna
Är det lite jobbigt. Jag skulle vilja köpa ett snyggt chassi gärna med RGB (glas)
Han är ju 8år å skulle tycka det var coolt
Men det skall rymma stora grafikkort (för framtiden) å möjlighet till radiatorer för vattenkylning
Behöver inte rymma mer 2-3 diskar (2st SSD)
Fullstort nätagg.
spelar ingen roll om det är tungt
Viktigaste är att det är så snyggt å framtidssäkert så man inte behöver köpa nytt igen om 4år
Tacksam för tips

Ett premium-chassi (kostar en del) som är stort och väldigt framtidssäkert. Jag köpte mitt coolermaster-chassi 2008 och funderar nu på att byta till något liknande som jag länkar till.

https://www.webhallen.com/se/product/275898-Cooler-Master-Cos...
https://www.webhallen.com/se/product/293874-Cooler-Master-Cos...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-O11 Dynamic är fantastisk för vattenkylning, mycket utrymme att jobba med trots den "kompakta" formfaktorn på chassit. Finns även en version som är optimerad för traditionell luftkylning.

Lian Li PC-011 Dynamic (Vit)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett drömchassi
Men kostar lite väl å har för mkt för HD:s
Vill mest ha det snygg å att det ryms ”alla framtida grafikkort”
Samt att snygg vattenkylning ryms
Ett sån fast billigare

https://www.inet.se/produkt/6903258/thermaltake-view-91-tempe...

Permalänk
Hedersmedlem

Trenden för framtiden (alltså på typ 10 års sikt) blir inte större grafikkort, snarare mindre, eller att APU:er tar över.

Redan idag så är dual-GPU i princip helt dött.

Mitt mATX-chassi (Fractal Design Define Mini C) får det plats grafikkort på upp till 315 mm (ett par cm till om man inte har någon nedre fläkt i fronten). I det får jag t.o.m. plats med ett RTX 2080 Ti om jag skulle vilja. Min frus RTX 2080 Ti från Gigabyte är typ 290 mm långt.

Har du kollat på typ Phanteks Eclipse P400? Kommer med en RGB-strip, härdat glas, plats för 395 mm långt grafikkort...