Intels NUC med Tiger Lake får PCI Express 4.0 och Xe-grafik

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Intels NUC med Tiger Lake får PCI Express 4.0 och Xe-grafik

En kommande version av Intels kompakta datorer i NUC-familjen ska bestyckas med Tiger Lake-processorer och grafikdel baserad på Xe-arkitektur, med lansering planerad till 2020-2021.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Ser ut som riktigt trevliga enheter, skulle kunna tänka mig att byta ut min nuvarande rigg mot en Quartz Canyon.

Skickades från m.sweclockers.com

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - RTX 2070 Super - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Har den ethernet och upplåst cpu för överklockning borde den heta intel Enuc-k.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Lite stor i förhållande till vad jag är van vid med nuc'ar, ser inte ut som något man vill fästa bakpå skärmens vesa fäste. Men det vore väl snudd på omöjligt med pci express spår så ska väl inte klaga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Att Intel fortfarande håller fast vid den där dumma dödskallen 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

NUC workstation... vänta vadå? Är det verkligen någon som seriöst skulle överväga att skaffa en sån här som workstation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Lordsqueak:

NUC workstation... vänta vadå? Är det verkligen någon som seriöst skulle överväga att skaffa en sån här som workstation?

Ja, varför inte?
Finns massvis med arbetsområden den passar bra till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Jag har en bean canyon NUC med i3 8109U. Fungerar fint med Linux.

Jag skulle myxket väl kunna tä ka mig en NUC för spel speciellt med utbytbart grafikkort. Det är oftast det man behöver uppgradera ändå. CPUn blir inte omodern så fort.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2010

Ser ut som om Intel vill ha en del av gaming-i-vardagsrummet-kakan med denna produkt, om det blir release ungefär samtidigt som xbox2 och ps5.

Gammal gubbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Lordsqueak:

Inte riktigt exakt samma sak, men jag har en HP som nedan som arbetsstation på jobbet (programmerare .net), springer cirklar runt all dyra macbooks prestandamässigt:
https://store.hp.com/us/en/mdp/business-solutions/elitedesk-8...

Den jag har har en desktop-I7'a på 65w.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Konstigt att bredda DMIn till x8 istället för att gå 4.0, om den ändå faktiskt får stöd för PCIe 4.0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Det är väldigt många "det kommer senare..."-nyheter från Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Att Intel fortfarande håller fast vid den där dumma dödskallen 2019.

Att folk fortfarande håller fast vid denna dumma RGBn 😉

Rätt cool dödskalle,väntar bara på att de bygger en laptop med den på skärmen och gör ett eget OS när de ändå håller på 😂

Chassi: LOGISYS Dracula | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 975 Extreme| Kylare:DarkRock Pro 4| RAM:Corsair Vengeance 24GB 800Mhz | GPU:Zotac Geforce GTX 9800+ | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud: Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012
Gaming Laptop: Lenovo Legion Y530

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Lordsqueak:

Om du ser på bilderna så är det inte en klassisk nuc utan mer som ett mini-atx chassi med quadro-grafikkort.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/73503?l=eyJyZXNvdXJj...

Finns ju folk som använder imac pro, och denna ser ut att ha mer plats/bättre luftflöde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2016

Äger en Canyon Hades och dom nya serierna ser tok för stora ut enligt mig. Känns ej som en Nuc i mina ögon men mer som en ITX låda. Prestandan är inget att klaga på dock.. ska bli spännande att följa detta mer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av H_Bozz:

Lite stor i förhållande till vad jag är van vid med nuc'ar, ser inte ut som något man vill fästa bakpå skärmens vesa fäste. Men det vore väl snudd på omöjligt med pci express spår så ska väl inte klaga

Jag har ett Antec ISK 110 fäst på lanskärmen och den storleken samt vikten är på gränsen på vad jag känner går an. Man får vara försiktig.

SpelDator: | AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB| MSI X470 GAMING PLUS| Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Crucial MX300 1TB M.2| Samsung EVO 860 2TB | Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z| Fractal Design Define R6 Vit| Seasonic FOCUS Plus 650W Gold| Samsung U32J590U 32"| Logitech MX Sound| Edimax Trådlös USB-Adapter AC1200 Wi-Fi| Plexgear Bluetooth-adapter med APTX| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer|

LanDator: | AMD Ryzen 3 2200G| MSI B350I Pro AC, Socket-AM4| HyperX Predator DDR4 3000MHz 8GB| Antec ISK110 VESA U3| Intel 760P 256GB m.2 NVME| NIXEUS 24" 144HZ 30-144 FREESYNC VESA "NX-VUE24B"|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Så synd att man inte kunde byta kylare på förra. Hade blivit ett köp då. Nästa kommer matcha min nuvarande prestanda men gissningsvis låta som ett tröskverk.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av The-Architect:

Inte riktigt exakt samma sak, men jag har en HP som nedan som arbetsstation på jobbet (programmerare .net), springer cirklar runt all dyra macbooks prestandamässigt:
https://store.hp.com/us/en/mdp/business-solutions/elitedesk-8...

Den jag har har en desktop-I7'a på 65w.

Springer cirklar runt en macbook pro med en i9 med 8 kärnor och 5ghz clockspeed?
Jodå, det känns troligt.

Ryzen 1700 / RX 580 / 32gb DDR4 / 250gb 970 Pro / 1tb 860 QVO
Macbook Pro 2011 / 16gb DDR3 / 2x 1tb 860 QVO
Sennheiser HD650/558/280/4.5 BTNC
Sony MDR-7506/X1000
JBL 305B / Genexxa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Ryzer:

Ja, varför inte?
Finns massvis med arbetsområden den passar bra till.

alltså , det jag invänder mot är varför någon skulle välja just den här, istället för existerande workstations som säkert klarar av att hantera värmen bättre, mer expansionsmöjligheter, etc etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av FrozenYoghurt:

Springer cirklar runt en macbook pro med en i9 med 8 kärnor och 5ghz clockspeed?
Jodå, det känns troligt.

Ah, ser du köpt en laptop för 35k och försöker vara fyndig. Din laptop har för övrigt 2.4ghz clockspeed med 5ghz turbo, säljarna på mediamarkt brukar inte vara så noga när de berättar sådana saker eftersom det inte låter lika imponerande.

Däremot har en en I9-9980HK (som sitter i 2019-macbooks) faktiskt ungefär motsvarande single-thread prestanda som en I7-8700. Och det är väl rimligt då den är från en nyare generation och kom ut två år senare. Så den springer inte cirklar runt din sprittnya I9'a, men den är på papperet i alla fall likvärdig.

Och av erfarenhet är jag relativt säker på att skulle jag jobba med dem båda skulle jag föredra den stationära alla dagar i veckan, all design av laptops görs med energieffektivitet i åtanke, stationära maskiner (och cpu'er) kan fokusera på prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Ah, ser du köpt en laptop för 35k och försöker vara fyndig. Din laptop har för övrigt 2.4ghz clockspeed med 5ghz turbo, säljarna på mediamarkt brukar inte vara så noga när de berättar sådana saker eftersom det inte låter lika imponerande.

Däremot har en en I9-9980HK (som sitter i 2019-macbooks) faktiskt ungefär motsvarande single-thread prestanda som en I7-8700. Och det är väl rimligt då den är från en nyare generation och kom ut två år senare. Så den springer inte cirklar runt din sprittnya I9'a, men den är på papperet i alla fall likvärdig.

Och av erfarenhet är jag relativt säker på att skulle jag jobba med dem båda skulle jag föredra den stationära alla dagar i veckan, all design av laptops görs med energieffektivitet i åtanke, stationära maskiner (och cpu'er) kan fokusera på prestanda.

Jag trodde knappt det fanns företag som köpte stationära till sina kontorsarbetare längre, det var länge sedan jag såg något sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av snajk:

Jag trodde knappt det fanns företag som köpte stationära till sina kontorsarbetare längre, det var länge sedan jag såg något sånt.

Det är ofta för att datorerna leasas, och andrahandsvärdet på en stationär burk är nog tämligen lång jämfört med laptops.

Men i alla fall, det är nog ovanligt, men jag är något mer "senior" (eller grinig gubbe, beorende på vem man frågar), så jag har en mån av spelrum att välja min utrustning själv, så länge jag kan argumentera för det. Och eftersom jag hamnade så långt under den budget som har satts så de flesta ska ha råd med sina macbooks, så var det enkelt få igenom

(har även kompletterat med en "mötes/jobba hemma laptop" modell enklare, men ligger ändå flera tusen under en macbook budgetmässigt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det är ofta för att datorerna leasas, och andrahandsvärdet på en stationär burk är nog tämligen lång jämfört med laptops.

Men i alla fall, det är nog ovanligt, men jag är något mer "senior" (eller grinig gubbe, beorende på vem man frågar), så jag har en mån av spelrum att välja min utrustning själv, så länge jag kan argumentera för det. Och eftersom jag hamnade så långt under den budget som har satts så de flesta ska ha råd med sina macbooks, så var det enkelt få igenom

(har även kompletterat med en "mötes/jobba hemma laptop" modell enklare, men ligger ändå flera tusen under en macbook budgetmässigt)

Jo, Macbooks ger jag inte så mycket för även om folk förstås borde få använda vad de trivs med. Men kontorsarbete idag är ju ofta ganska mobilt. Det är inte sällan jag behöver köra presentationer eller demos för kollegor, chefer eller andra exempelvis och det är trevligt att enkelt kunna plocka hem datorn för hemarbete om jag vill slippa ta mig till kontoret någon dag eller så (remote till kontoret är uteslutet av säkerhetsskäl där jag jobbar, och på många ställen). Så för de flesta handlar inte valet om laptop eller stationär utan laptop eller laptop och stationär, som ditt sista stycke illustrerar.

Prestandamässigt ligger förstås laptopar alltjämt efter stationära, men prestanda har ju minskat väldigt i betydelse på senare år. Både för att även låg prestanda räcker till för de flesta kontorsgöromål men också för att tyngre saker allt mer flyttar någon annanstans. Min jobbdator får jobba väldigt hårt för att komma igenom en del tester men därför kör jag dem hellre i Azure eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av snajk:

Jo, Macbooks ger jag inte så mycket för även om folk förstås borde få använda vad de trivs med. Men kontorsarbete idag är ju ofta ganska mobilt. Det är inte sällan jag behöver köra presentationer eller demos för kollegor, chefer eller andra exempelvis och det är trevligt att enkelt kunna plocka hem datorn för hemarbete om jag vill slippa ta mig till kontoret någon dag eller så (remote till kontoret är uteslutet av säkerhetsskäl där jag jobbar, och på många ställen). Så för de flesta handlar inte valet om laptop eller stationär utan laptop eller laptop och stationär, som ditt sista stycke illustrerar.

Prestandamässigt ligger förstås laptopar alltjämt efter stationära, men prestanda har ju minskat väldigt i betydelse på senare år. Både för att även låg prestanda räcker till för de flesta kontorsgöromål men också för att tyngre saker allt mer flyttar någon annanstans. Min jobbdator får jobba väldigt hårt för att komma igenom en del tester men därför kör jag dem hellre i Azure eller liknande.

Ja jag kör remote till min när det behövs, blir väl några dagar per år jag jobbar hemifrån, det är inga problem alls, går helt okej trots remote desktop, även om att sitta på plats är att föredra.

Och missförstå mig rätt, det är bra prestanda i macbooks, men mobil-cpuer har inte samma kraft som motsvarande sationär cpu.

Har däremot haft en Lenovo "workstation"-laptop en gång i tiden, den har jag för mig hade en desktop-cpu (kan minnas fel), och den var det bra skjuts i, men den vägde ju å andra sidan därefter också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Jul 2011

Sitter på en 2011 macbook pro som kompliment till mitt ryzen bygge när jag vill prodda på språng.

Ganska kompetent maskin för sin ålder. Pallar 30 tracks i en DAW med lite flyt.

Tyckte bara du sträckte dig lite väl.

Ryzen 1700 / RX 580 / 32gb DDR4 / 250gb 970 Pro / 1tb 860 QVO
Macbook Pro 2011 / 16gb DDR3 / 2x 1tb 860 QVO
Sennheiser HD650/558/280/4.5 BTNC
Sony MDR-7506/X1000
JBL 305B / Genexxa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Ja jag kör remote till min när det behövs, blir väl några dagar per år jag jobbar hemifrån, det är inga problem alls, går helt okej trots remote desktop, även om att sitta på plats är att föredra.

Och missförstå mig rätt, det är bra prestanda i macbooks, men mobil-cpuer har inte samma kraft som motsvarande sationär cpu.

Har däremot haft en Lenovo "workstation"-laptop en gång i tiden, den har jag för mig hade en desktop-cpu (kan minnas fel), och den var det bra skjuts i, men den vägde ju å andra sidan därefter också.

Jo, det är inte samma kraft i mobila cpu:er fortfarande men eftersom ytterst få har behov av topprestanda på sin cpu så spelar det mindre roll idag.