Permalänk
Medlem

Problem efter överklockning i5 4670k

Jag köpte nyligen en två stycken begagnade i5 4670k av en återförsäljare och satte in i min gamla burk. Redan från start så blev den ena extremt överhettad (98C under load) medan den andra låg på runt 60C i en identisk burk. Eftersom jag inte orkade skicka tillbaka den som blev varm köpte jag en Cooler Master Hyper TX3 Evo och fick då även ner denna på liknande temperaturer som den andra processorn.

Efter det så överklockade jag den till 4,2Ghz med 1.030W vilket gick bra och på ett 1h stresstest hade maxtempen varit 73C. Allt frid och fröjd, fram till det att datorn började frysa titt som tätt. Jag har nu provat att höja till 1.040W och har startat ett nytt stresstest men kan inte erinra mig att jag tidigare fått freeze efter överklockning, endast bluescreen? Kan tillägga att jag provade att överklocka mitt grafikkort i samma veva, men fick lagg direkt och ställde tillbaka till överklockning och antar att det således inte kan ha något med det att göra?

Så nu till frågan, vad kan vara problemet? Kan CPUn vara deffekt redan från början? Kan det ha något med överklockningen att göra? Vad skulle ni börja med att prova?

Permalänk
Medlem

Menar du inte 1.3V och 1.4V? Kör du i 1.03V så är det inte konstigt att det inte är stabilt då du har underklockat en rejäl bit från standardspänningen på 1.2V

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Menar du inte 1.3V och 1.4V? Kör du i 1.03V så är det inte konstigt att det inte är stabilt då du har underklockat en rejäl bit från standardspänningen på 1.2V

Nej jag kör den i 1.040V, men det är då alldeles för lågt? Den gick nyss ett stresstest på 2h utan problem, men sen frös den efter 5min CS GO.. Jag har inte riktigt koll på det där med hur många V man vill, jag trodde man ville ligga så lågt som möjligt för att hålla nere temperaturen. Kan provar att sätta på 1.2V, men kommer inte CPU'n bli väldigt varm då?

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Man vill ju ha så låg Vcore som möjligt men din verkar vara lite för låg. Sen är det där med test för stabilitet lite olika. Jag brukar testa i spelen jag spelar, då jag varit med om att det är stabilt i OCCT eller Prime, men i spel så blir det annat, så jag kör snabbis i OCCT eller Prime, sedan går jag in på spel istället.

Permalänk
Medlem

Om den blir för varm på 1.2V utan OC så har du fel på kylningen.
Ska du överklocka till 4.2GHz så måste du i regel gå över 1.2V för att köra den stabilt.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar, drog upp till 1.2V och fungerar stabilt under stresstest och testspel. CPUn går upp till 72C som mest. Man kanske vågar klocka upp den lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Om den blir för varm på 1.2V utan OC så har du fel på kylningen.
Ska du överklocka till 4.2GHz så måste du i regel gå över 1.2V för att köra den stabilt.

Trodde att jag hade satt om till 1.2V, men visade sig när jag tänkte gå in och höja Volten, att den låg på 1.045 och har spelat med CPU'n runt 70C på de inställningarna hela kvällen. När jag drog upp till 1.2 så blev CPU'n direkt jättevarm och gick nästan direkt upp över 80C i ett stresstest och fläkten började snurra som fan.

Har nu satt tillbaka på 1.045V och det verkar funka stabilt. Finns det något som är direkt skadligt för processorn att jag ligger på så låga V? Eller är det okej att ligga kvar så länge det verkar stabilt?