motordrivna gardiner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

motordrivna gardiner?

Är sugen på att införskaffa ett par motordrivna gardiner. Är väl egentligen mest själva automatsystemet jag vill åt. Är trött på att dra upp och ner persinennerna hela tiden då alla fönster är mer eller mindre blockerade av saker.

Jag googlade lite snabbt men hittade inget. Är det nån som kan tipsa om var man kan köpa sådana saker?

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2003

Re: motordrivna gardiner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo
Är sugen på att införskaffa ett par motordrivna gardiner. Är väl egentligen mest själva automatsystemet jag vill åt. Är trött på att dra upp och ner persinennerna hela tiden då alla fönster är mer eller mindre blockerade av saker.

Jag googlade lite snabbt men hittade inget. Är det nån som kan tipsa om var man kan köpa sådana saker?

Ett tips är att du besöker lite hembioforum och söker efter ridå eller nåt liknande. Har dock för mig att motordrivna gardiner är krångligt att få ordning på och att det är dyrt.
www.minhembio.com
www.dvdforum.nu

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2003

höjden av lathet?

va e skillnaden på win95 och winxp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp-noob
höjden av lathet?

Något åt det hållet.

Workstation: Intel i7 3770K | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 16GB DDR3 | Geforce GTX760 2GB | Samsung 256GB 850 PRO | WD 3TB HDD
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB JBOD | MSMCP CCNA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp-noob
höjden av lathet?

Nejnejnej, inte ens nära, höjden av lathet är när du dessutom styr gardinerna med fjärrkontroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Skaffa LÅNGA snören då.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Hmm.. Skönare om de är automatiserade beroende på ljusnivån..

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deep Blue Sea
Registrerad
Jun 2003

jadu varför inte använda en motor som rullar upp och ner persiebnen (snöret) använd ett relä som du kopplar till serieporten sedan skriver du ett lätt program i c++ som hissar upp den.. (relät->tid) när du klickar nånstans

annars höjden av idioti.. skaffa ett ljuskänsligt relä och koppla in så den drar för om det blir för ljust

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002

Varför inte bara fixa en liten elmotor från en radiostyrd bil eller något sånt, och fäst persiennsnöret på drivaxeln. Då får du ju fjärrkontroll på köpet
Sen gäller det ju att hitta en motor som orkar dra upp persiennerna, samt med en spärr som förhindrar persiennerna åker ner igen då motorn är avstängd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001

SKönare att bestämma själv. Då kan han ju dra ner dom även om det inte är tillräckligt ljust för att dom ska åka ner men tillräckligt för att det inte ska vara skönt att sitta framför datorn och tex glo på film...

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Satans Helvete
Registrerad
Dec 2002

finns fjärrkontrollstyrd persiennvridare har jag sätt, som man monterar på den pinnen man vrider persiennerna, så tryckar man på en knapp så vrider den..

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Höjden av lathet vet jag inte om det är men lathet är helt klart motivet.

Det där med en motor som driver persinnerna är en bra idé som jag tänkt lite på men som ändå känns lite halvjobbigt att bygga själv. Det är troligen mycket enklare att montera iaf om man skulle hitta en färdig.

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Motoriserade persienner

Tänkt att det var så svårt att hitta något användbart. Jag såg nu det näst sista inlägget i denna tråden att du sett att det finns motor som man monterar på pinnen.
Jag kan bekräfta, jag VET till 100% att Clas Ohlsson har haft en persiennvridare som kunde vrida igen och upp persiennerna efter tid som man programmerat. Det var en liten avlång "plastdosa" som man monterade i pinnenes höjd, varvid man montarede den på pinnen.
Mycket fiffig produkt! Jag behöver en sådan nu idag för att tidsstyra persiennerna i sovrummet. Istället för en "wake-up light" för mer än 1000:- så hade jag tänkt få vakna till vårt naturliga ljus. Jag bor i ganska långt norrut så det är ett problem vi har här, det tenderar att vara ljust dygnet runt.

Men vart kan jag hitta denna eller liknande produkt idag!?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004

Wow, 11 år gammal tråd. Detta är en historialektion

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Sep 2005

WOW necro deluxe här alltså

Desktop Ncase M1 | Asus Z270i | Intel i7 7700K | Corsair Vengeance LPX 16GB | Gigabyte Geforce RTX2080ti Windforce | Samsung 1x850 EVO 500GB m.2 1x970 500GB m.2 nvme | Corsair SF600 Skärmar AOC Agon AG352UCG | Samsung s29e790c | LG 29UM58-P NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | Intel Xeon E5-2620 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 16x3TB 8x6TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN
Inet fri Frakt