Permalänk
Medlem

Errors på interface

Hej!

Det är så att jag vill lära mig mer om nätverk och dess grunder. En vän till mig skickade denna (som läxa typ) och sa att han fick errors på en länk och att det tickar 50 errors / sekund. Statistiken är här nedanför. Jag har letat och hittar ingenstans om att det är 50 errors / sekund. Hur gör man för att ta reda på det? Jag ser CRC på 60924607 men som sagt, är ny inom detta och kan inte men vill gärna lära mig.

Last 300 seconds input rate 833193504 bits/sec, 75196 packets/sec
Last 300 seconds output rate 12329488 bits/sec, 2238 packets/sec
Input peak rate 1565298608 bits/sec, Record time: 2019-07-20 19:18:16
Output peak rate 143571520 bits/sec, Record time: 2019-08-13 19:44:06

Input: 147058368203 packets, 204336256671307 bytes
Unicast: 2673087080, Multicast: 144312555617
Broadcast: 6939259, Jumbo: 0
Discard: 0, Pause: 0
Frames: 0

Total Error: 65786247
CRC: 60924607, Giants: 0
Jabbers: 0, Fragments: 1167
Runts: 0, DropEvents: 0
Alignments: 0, Symbols: 4860473
Ignoreds: 0

Output: 1010532731 packets, 432861424338 bytes
Unicast: 1007759354, Multicast: 2484068
Broadcast: 289309, Jumbo: 0
Discard: 0, Pause: 0

Total Error: 0
Collisions: 0, ExcessiveCollisions: 0
Late Collisions: 0, Deferreds: 0
Buffers Purged: 0

Permalänk
Medlem

50 fel i sekunden är information du får extra till själva portinfo. Mitt förslag är att du lär dig vad alla dom där felen betyder. I det här fallet bör du koncentrera dig på CRC, Fragments och Symbols för att lösa läxan. Speciellt en av dom skvallrar om ett rätt allvarligt fel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Din vän refreshar statistiken och räknar det till ~50 fel/sek.
Det är inget som framgår rakt av i statistiken som visas.

Permalänk
Medlem

Klämd fiber som läcker ljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Klämd fiber som läcker ljus?

Det ger dämpningsfel (mer för skarpt böjd patch/tråd som gör så det "läcker" ljus), ser inte att det ens rör sig om fiber här.
Här är ledtråden symbols som man ska koncentrera sig på.
TS får återkomma med rätt svar sen från kompisen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

50 fel i sekunden är information du får extra till själva portinfo. Mitt förslag är att du lär dig vad alla dom där felen betyder. I det här fallet bör du koncentrera dig på CRC, Fragments och Symbols för att lösa läxan. Speciellt en av dom skvallrar om ett rätt allvarligt fel.

Det var de jag kollade på men jag förstod inte när han sa "50 errors/sekund". Jag vet vad CRC innebär men inte fragments och symbols. Sökte på symbols och fick detta:

A Symbol error means that the interface has detected an undefined or invalid symbol that has been received. You may get symbol errors without getting CRC errors. This is because CRC errors are calculated at layer 2 while symbol errors exist on layer 1". Att symbols sker på lager 1 medan CRC på lager 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det ger dämpningsfel (mer för skarpt böjd patch/tråd som gör så det "läcker" ljus), ser inte att det ens rör sig om fiber här.
Här är ledtråden symbols som man ska koncentrera sig på.
TS får återkomma med rätt svar sen från kompisen.

Det är fiber faktiskt.

Permalänk
Medlem

Symbols är en grupp av bitar. Det är bara ett namn för att kunna benämna funktioner i olika standarder med något. Tex kan

00
01
10
11

Vara fyra symboler som har olika funktioner i ett protokoll. Det är inte kopplat direkt till att något är fel.

CRC error innebär att det blir fel i överföringen. Ethernet frames har ett FCS-fält i slutet, Frame Check Sequence. När en switch tar emot en frame görs en kontroll av FCS. Stämmer det inte slänger den framen utan att meddela det på något sätt, och räknar upp CRC-mätaren. (FCS är namnet på själva fältet och CRC är kontrollen som görs med hjälp av det fältet, om jag minns rätt)

Fel i överföringar med fiber brukar bero på:

- Snäv böj/skadad kabel
- Fel kablage (finns olika diameter på kärna, olika OM-klassning osv). Folk blandar gärna pga kunskapsbrist.
- Skräp i kontakter. Det finns fibertvättar (billigt på ebay, men går även köpa på tex dustin). jag brukar använda dom som heter one-click.
- Ibland fel kontakt (APC-cut mot vanlig). APC har fibern kapad i en vinkel och kräver således att den anslutande kontakten har APC också.

Om fibermodulen stödjer DOM (Digital Optical Metrics, eller nåt sånt), så kan du få statistik på signalstyrka och annat där du kan se om signalen t.ex. är för svag.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Symbols är en grupp av bitar. Det är bara ett namn för att kunna benämna funktioner i olika standarder med något. Tex kan

00
01
10
11

Vara fyra symboler som har olika funktioner i ett protokoll. Det är inte kopplat direkt till att något är fel.

Räknaren där är "Symbol Error Frames" (för interface).

"A Symbol error means the interface detects an undefined (invalid) Symbol received. Small amounts of symbol errors can be ignored. Large amounts of symbol errors can indicate a bad device, cable, or hardware."

Så tänker jag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:
Exakt, ett layer1 fel vilket tyder på fel på kabeln. En klämd kopparkabel ger en kortslutning eller fel hastighet. Spännande att höra svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Räknaren där är "Symbol Error Frames" (för interface).

Aha.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature