Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Frågor kring Homeplug

Hej!

Modemet + routern sitter på ett ställe som gör att jag får riktigt kass wi-fi-uppkoppling i resten av lägenheten. Kan inte dra sladd utan att det ser för taskigt ut så har kikat lite på homeplugs och tror att det skulle vara en bra lösning. Har lite frågor:

1. Kan man koppla modemet direkt till homeplug 1 och sedan koppla in routern i homeplug 2 som då skulle sitta i ett eluttag mer centralt i lägenheten? Alltså denna ordning: Modem -> Homeplug -> Router

2. Jag har Bahnhof 1000Mbit/s. Finns det någon prisvärd homeplug att rekommendera?

3. Är ens homeplug rätt väg att gå detta fall?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Urskogen
Registrerad
Apr 2010

1. Ja, fungerar utmärkt om elledningar/centralen spelar med.
2. TL-PA9020PKIT har fått bra recensioner.
3. Homeplug eller högkvalitativa WIFI-extenders är väl det du har att tillgå ifall du inte vill dra kabel.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@hobbemustasch: Det är bra om du kan testa utrustningen före köp. Ibland fungerar homeplug bra och ibland dåligt. Det beror på de lokala förhållandena.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2004

Tänk på att du antagligen inte kommer att få 1000Mbit/s med en homeplug. 100-500Mbit/s är mer realistiskt.
Bäst är om du kan testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Urskogen
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av mwi:

Tänk på att du antagligen inte kommer att få 1000Mbit/s med en homeplug. 100-500Mbit/s är mer realistiskt.
Bäst är om du kan testa.

Upp till 750-800mbit ska gå relativt smärtfritt med pluggarna jag nämnde om elen är hyfsat modern. Men jag håller med - bäst att testa först.

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Hade personligen inte gjort det. Känns lite för mycket ghetto för min smak att köpa en hightech fiber uppkoppling och sen förstöra den med att dra den över elnätet sista biten. Kan man lägga pengar på 1000 mbit så bör man kunna lägga pengar på en kabeldragning (eller göra det själv). Med tanke på att en okej homeplug kostar en del så är det definitivt tänkvärt att göra det ordentligt på en gång.