Dags att uppgradera behöver lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera behöver lite hjälp.

Blev nära att uppgradera när webbhallen hade bra priser på datorer och komponenter men jag avvaktade då när AMD nya serie va ändå runt hörnet. Men nu känner jag att min I5 4690K inte orkar mata mitt gtx1080 länge så dags att uppgradera.

Det jag tänk att behålla är chassit som är ett Fractal Design Arc Midi Tower, hårddiskarna, gpu och psu som är på 750w (datorn i sign)samt man borde kunna installera om win10 på nya mobo?

De ända jag spelar för tillfället som är krävande är Total war serien, Witcher och Escape from tarkov.

Men kommer nog att köpa Borderland 3

Skärmen är BenQ XL2720Z hederliga 1080p 144Hz skärm men har funderat på att uppgradera till 1440p alt avvakta tills nästa generations grafikkort kommer ut som borde orka driva 4k skärm i 144Hz,

budgeten sätter jag på 10k men kan öka på lite om det är värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: vet inte om du är i ett behov att ha många kärnor men här är en variant av uppgradering med AMD CPU, den borde nog hålla många år, speciellt om man vill köra 32gb, än så länge räcker 16gb ram mycket långt för att game:a. Tog dock inte med en annan kylare än den som följer med processorn, då det ökar priset.
Man kan ju alltid köpa bättre kylare senare om man känner för det.

Kan dra fram en intel-variant också om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

@hellmix: vet inte om du är i ett behov att ha många kärnor men här är en variant av uppgradering med AMD CPU, den borde nog hålla många år, speciellt om man vill köra 32gb, än så länge räcker 16gb ram mycket långt för att game:a. Tog dock inte med en annan kylare än den som följer med processorn, då det ökar priset.
Man kan ju alltid köpa bättre kylare senare om man känner för det.
https://komponentkoll.se/bild/AURqK.png

Kan dra fram en intel-variant också om du vill

Glömde bort att jag studerar ochså och länge fram i kursen kommer jag att köra med cad programmet NX12 och simuleringar.

Sist jag frågade råd om uppdateringar fick man tipps på i9 men på något vis känns den inte prisvärd men man kan ha fått fel uppfattning om den.

Satt och kollade runt på intel och såg att man fick spel-kupong på köpet värde 999:- så på något sätt känns Intel värt på helt annat sätt nu så jag plockade ihop den här vagnen

(vet inte riktigt vilken kylare man ska köpa till I9 så är öppen för förslag

Så har nu lite beslutsångest. AMD känns lockande för man vet att MOB räcker i en extra gen samt hur bra åldras AMD-cpu?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Det beror lite på vad man vill göra och tycker är kul. Som det har gått hittills så har ju utveckling gått mot utnyttjandet av fler kärnor, ja redan idag vid 8kärnor vs 6 kärnor så ser man prestanda-lyft i Battlefield V. Siktar man på framtiden så är det fler kärnor som gäller ser det ut som.
Idag vet jag inte någon speltitel som nyttjar 12kärnor+ men sen är det ju alltid skönt med extra beräkningskraft speciellt när något spel skulle nyttja just 8 kärnor ganska fullt ut, jag tänker på dem gamla i5:orna och som i ditt fall då 4 kärnor maxxas hårt och flaskar med inget mer utrymme att röra sig i för något annat i bakgrunden.

CAD program vet jag inte så mycket om de använder 8kärnor+
Sysslar man med redigering så är det fint med 8+ i kärnor, för mig flyter det på bra och går fort i Davinci resolve.

Själv har jag en 3900x och jag är väldigt nöjd, jag gillar att ha många kärnor. Jag hade klarat mig med mina gamla x1700/2700 men jag tycker det är kul att uppgradera. Tänkte först vänta på 3950x men den är nog för mycket för mitt moderkort gissar jag på. Det fungerar nog men hur den skulle orka boosta sig vet man ju inte.

Dom spelen som man fick med till i9:an såg tråkiga ut för min del, men det är en hyffsat bra deal om ändå tänkt köpa dem spelen.

Man kan ju ta billigare ram-minnen till Ryzen paketet och välja ett x570 moderkort från Gigabyte eller Asrock om man vill, jag tror dem är bäst i den här vevan av generation moderkort.
Själv kör jag på mitt äldre Asus x370 Crossair VI moderkort

Edit: lägger till ett paket med 32gb Corsair minnen som fanns med på Qvl för detta x570 moderkort.
Får man problem ändå så går det väl på garantin antar jag.

Permalänk
Medlem

Lite alternativt, vet ej för nackdelar med dessa moderkort men det kan ju vara värt att jämföra för dig. Haft en hel del problem med Corsairminnen... Dessa finns på QVL till det här moderkortet. Kylaren är självklar, den bästa kylaren både ur kylning och ljudvolymsperspektiv till ett rimligt pris.
https://www.asus.com/Product-Compare/?products=UjDcCabTD5kJLs...

Såg just att NX12 var rejält minneshungrigt, uppdaterade
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12742118