Mutant Year Zero: Road to Eden gratis på Epic Store

Permalänk
Medlem

Spelade igenom hela tidigare i år när det kom i en humble bundle. Trevligt spel på det hela taget. Xcom light med setting i post-apoc-sverige.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och hur förväntar du att få det med en kraftigt dominant aktör?

Kan till exempel ske genom att en aktör med miljarder på fickan investerar en del av dessa pengar på att implementera funktioner som redan existerar på mest basala e-handelsplattformar. Kundvagn skulle kunna vara en sån: https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap

Att ha en kundvagn är så klart inte lösningen på en fundamental avsaknad av respekt för sina potentiella kunder, men det kan vara en start. Eller fortsättning, i det här fallet.

Och om man sen trotts en så stort startkapital inte lyckas med att slå sig in på markaden utan att använde sig av dom värsta avarterna i en kapitalistiskt marknadsekonomi så kan ju inte alternativen ha varit så dåliga.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Det vore kul om diskussionen kunde cirkulera kring mutant spelet, och krokodiltårarna kring steam/egs hålls i någon av alla de andra gnäll trådarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Kan till exempel ske genom att en aktör med miljarder på fickan investerar en del av dessa pengar på att implementera funktioner som redan existerar på mest basala e-handelsplattformar. Kundvagn skulle kunna vara en sån: https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap

Att ha en kundvagn är så klart inte lösningen på en fundamental avsaknad av respekt för sina potentiella kunder, men det kan vara en start. Eller fortsättning, i det här fallet.

Och om man sen trotts en så stort startkapital inte lyckas med att slå sig in på markaden utan att använde sig av dom värsta avarterna i en kapitalistiskt marknadsekonomi så kan ju inte alternativen ha varit så dåliga.

Hur många spel är exklusiva på Epic? Hur många spel var defacto exklusiva på Steam innan Epic startade? Hur många spel är fortfarande defacto exklusiva på Steam?

Och varför skulle något företag få för sig att plöja ner mängder med pengar för att slå sig in på en marknad som är domineras så kraftigt av ett företag? Det är ju en satsning som man riskerar att förlora allt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

EGS? Pass.

Äger redan spelet på Steam och tänker inte låta mig lockas av dessa "freebies", då ska dom ge bort BL3 eller Outer Worlds.

Enig. Var lite sugen, men EGS går fetbort oavsett vad de lockar med.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa något från Epic store, men jag tar gärna gratisspel
Har varit sugen på det här sedan det släpptes men har inte blivit av att jag skaffat det, så det här var väldigt trevligt! Något förvånad att ett så pass nytt spel släpps gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur många spel är exklusiva på Epic? Hur många spel var defacto exklusiva på Steam innan Epic startade? Hur många spel är fortfarande defacto exklusiva på Steam?

Och varför skulle något företag få för sig att plöja ner mängder med pengar för att slå sig in på en marknad som är domineras så kraftigt av ett företag? Det är ju en satsning som man riskerar att förlora allt på.

Det är en intressant fråga. Men eftersom du inte verkar vara genuint intresserad av svaren jag ger (eftersom du inte följer upp dem eller ens vidkänns att dom existerar) så får du göra den researchen själv. Inte min uppgift att argumentera för din linje. Vad den nu är?

Men om vi förutsätter att Steam har en stor mängd exklusiva 3:e-partstitlar dom inte tillåter på andra marknadsplatser, hur gör Epic situationen bättre?
Och det är inte mitt problem om nån förlorar stora pengar på en misslyckad satsning. Om inte förutsättningarna förbättras för slutkonsumenten satsningen går upp i rök har bara marknadsekonomin gjort sitt jobb.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Oooh detta spel har jag haft på önskelistan länge <3

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Precis börjat spela det och det är riktigt kul, tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har ju redan spelat det via Xbox Game Pass för PC, men permanent tillägg till biblioteket skulle ju inte skada.

Permalänk
Medlem

Bra tips! Det är en blandning av läskigt och underhållande med spel som utspelar sig i svenska miljöer efter diverse katastrofer!
I min lilla drömvärld är det 90% rabatt på Generation Zero på Gog också snart 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var satan vad dålig jag var på att överleva, knappt tagit mig till arken. Testkörde naturligtvis medkit i början, så har ej dem med mig. Får nog börja om.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Detta spel tänkte jag köpa, men sen glömde jag liksom bort det. Och så kommer detta!!! Kan ju inte bli bättre.

Har precis börjat spela och det motsvarar helt klart förväntningarna.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Avstängd

Spelade ett par timmar igår och måste säga att motståndet stiger i lvl mycket fortare än en själv, Mina karaktärer har lvl 4 medans mina motståndare har lvl 10. Antingen har jag missat flera moment där jag kunnat höja lvl i början eller så är jag bara en usel spelare.
Känns riktigt knepigt att klara vissa moment på grund av detta då det samtidigt är sju motståndare i lvl 10 mot mina tre i lvl 4-5.

Har läst lite guider efter senaste försöket så ska testa igen senare men behöver hämta lite motivation.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag installerade epic launchern var för att de erbjuder nya gratisspel hela tiden. Har än så länge 25 spel på mitt konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Inaktiv

Helt underbart, Epic visar gång på gång att de är den absolut bästa spelbutiken. Inte nog med att de reat ut ej släppta AAA-titlar, de ger bort nästan nya spel.
Definitiva förstahandsvalet vid spelköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Bra tips! Det är en blandning av läskigt och underhållande med spel som utspelar sig i svenska miljöer efter diverse katastrofer!
I min lilla drömvärld är det 90% rabatt på Generation Zero på Gog också snart 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte spelet ifrån start. I början var det inte värt sin peng. Men nu efter att dom åtgärdat det mesta så är det värt sina pengar. Kan rekommendera det. GZ alltså 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Det vet vi väl inte? Spelens publishers får en större del men vad utvecklarna får har då inte jag sett några siffror på.

Från de publishers jag jobbat med så brukar dealen se ut typ såhär: Tills dess att spelet har tjänat ihop den investering publishern lagt så är det en ratio på säg "70% Publisher 30% Developer" sen när investeringen är ihoptjänad ändras ration till t ex "70% developer 30% publisher". Det här är räknat på vinst, därav ju mindre cut som affären tar ju mer pengar får både developers och publishers. Så att släppa sina spel på Epic Store, med eller utan publisher, ger direkt mer pengar till developers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spelade ett par timmar igår och måste säga att motståndet stiger i lvl mycket fortare än en själv, Mina karaktärer har lvl 4 medans mina motståndare har lvl 10. Antingen har jag missat flera moment där jag kunnat höja lvl i början eller så är jag bara en usel spelare.
Känns riktigt knepigt att klara vissa moment på grund av detta då det samtidigt är sju motståndare i lvl 10 mot mina tre i lvl 4-5.

Har läst lite guider efter senaste försöket så ska testa igen senare men behöver hämta lite motivation.

Jag märkte också det när jag började spelet, fick springa och leta lite olika fiender som var i min level för att klara det! Efter ett tag så jämnar det dock ut sig så det är bara att härda ut det blir lättare!

Permalänk
Medlem

@Zaltrip: Ja, det verkar som att grejen, åtminstone i början, är att välja sina "offer" och inte bara försöka mula alla som råkar komma i ens väg. Alltså att smyga förbi vissa gäng och välja ut de som är lite ensammare och de som har lägre hälsa (eller vad man nu ska kalla det) först. Lika så att välja vapen, förbättringar, mutationer och sånt med omsorg innan man kastar sig in i en strid.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem
Skrivet av d00rkey:

@MGVguy: Ja, det verkar som att grejen, åtminstone i början, är att välja sina "offer" och inte bara försöka mula alla som råkar komma i ens väg. Alltså att smyga förbi vissa gäng och välja ut de som är lite ensammare och de som har lägre hälsa (eller vad man nu ska kalla det) först. Lika så att välja vapen, förbättringar, mutationer och sånt med omsorg innan man kastar sig in i en strid.

Försöka plocka av fiender en och en med ljuddämpade vapen och melee innan man ger sig på de som står i klungor är också en bra strategi.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Hur många spel är exklusiva på Epic? Hur många spel var defacto exklusiva på Steam innan Epic startade? Hur många spel är fortfarande defacto exklusiva på Steam?

Och varför skulle något företag få för sig att plöja ner mängder med pengar för att slå sig in på en marknad som är domineras så kraftigt av ett företag? Det är ju en satsning som man riskerar att förlora allt på.

Steam har aldrig haft exklusiva titlar, det har alltid varit upp till spelutvecklarna själva att sälja på plattformen. Från början var de dock väldigt restriktiva vilka spel som fick säljas där och att komma till steam var mer eller mindre en garanti att lyckas sälja sitt spel.

Jag kommer personligen aldrig stödja vad Epic håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spelade ett par timmar igår och måste säga att motståndet stiger i lvl mycket fortare än en själv, Mina karaktärer har lvl 4 medans mina motståndare har lvl 10. Antingen har jag missat flera moment där jag kunnat höja lvl i början eller så är jag bara en usel spelare.
Känns riktigt knepigt att klara vissa moment på grund av detta då det samtidigt är sju motståndare i lvl 10 mot mina tre i lvl 4-5.

Har läst lite guider efter senaste försöket så ska testa igen senare men behöver hämta lite motivation.

Hej.
Jag, MGVguy och coll har gett några tips här ovan. Jag har nu upptäckt att det gäller att välja det mesta rätt, för det är ett rätt svårt spel (tycker jag åtminstone).

T ex råkade jag nyss ut för en Shaman (eller vad de nu heter.. en sån där med grammofontratt på sig i alla fall) som jag tänkte mula lite avsides med ljuddämpade vapen. Två av mina karaktärer sköt så, men så när jag skulle använda min sista så visade det sig att den jäveln (Shamanen alltså) skulle överleva med nöd och näppe... Så, efter lite funderande, beslöt jag mig för att avliva honom med ett högljutt vapen istället. Hellre det än att kallade in förstärkningar. Givetvis skyndade sig hans kumpaner in i striden (som jag klarade av med nöd och näppe) men jag slapp i alla fall bekämpa ytterligare tre ghouls.

Om någon är intresserad så skedde den här fighten vid Kungälvsskolan (jag kommer dock inte ihåg vilken del på kartan det var (förmodligen The High Road)), och den fighten var en bitch. Första gången råkade jag avslöja mig och Shamanen kallade om omgående in förstärkningar.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag smög förbi ett gäng ghouls vid en tunnel. Nu när jag återvänder så detekterar de mig omedelbart och dödar en av mina stalkers innan jag ens hinner gömma mig.. Lackade lite och har inte testat på nytt.

Måste man döda alla fiender eller finns det något sätt att smyga förbi fiender och sedan återvända till "the Ark"?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d00rkey:

Hej.
Jag, MGVguy och coll har gett några tips här ovan. Jag har nu upptäckt att det gäller att välja det mesta rätt, för det är ett rätt svårt spel (tycker jag åtminstone).

T ex råkade jag nyss ut för en Shaman (eller vad de nu heter.. en sån där med grammofontratt på sig i alla fall) som jag tänkte mula lite avsides med ljuddämpade vapen. Två av mina karaktärer sköt så, men så när jag skulle använda min sista så visade det sig att den jäveln (Shamanen alltså) skulle överleva med nöd och näppe... Så, efter lite funderande, beslöt jag mig för att avliva honom med ett högljutt vapen istället. Hellre det än att kallade in förstärkningar. Givetvis skyndade sig hans kumpaner in i striden (som jag klarade av med nöd och näppe) men jag slapp i alla fall bekämpa ytterligare tre ghouls.

Om någon är intresserad så skedde den här fighten vid Kungälvsskolan (jag kommer dock inte ihåg vilken del på kartan det var (förmodligen The High Road)), och den fighten var en bitch. Första gången råkade jag avslöja mig och Shamanen kallade om omgående in förstärkningar.

Låter ungefär som de problemen jag haft. Mina vapen gör lite för lite i skada mot hur mycket hälsa motståndarna har och det räcker inte alltid med tre skott. Ska man dessutom göra det tyst så blir det ännu värre då jag just nu inte har några kraftfulla vapen som är tysta.

Har inte provat spelet igen då det kommit andra mellan men kommer försöka framöver igen och se vad som går att göra. Någon ovan skrev att han gick ut och letade mer fiender men känns som spelet är rätt rakt på och inte direkt några sidouppdrag där man kan levla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag smög förbi ett gäng ghouls vid en tunnel. Nu när jag återvänder så detekterar de mig omedelbart och dödar en av mina stalkers innan jag ens hinner gömma mig.. Lackade lite och har inte testat på nytt.

Måste man döda alla fiender eller finns det något sätt att smyga förbi fiender och sedan återvända till "the Ark"?

Det är väl bara att ta fram kartan och klicka på arken? (Eller vilket annat ställe som helst som man redan varit på för den delen. )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Från de publishers jag jobbat med så brukar dealen se ut typ såhär: Tills dess att spelet har tjänat ihop den investering publishern lagt så är det en ratio på säg "70% Publisher 30% Developer" sen när investeringen är ihoptjänad ändras ration till t ex "70% developer 30% publisher". Det här är räknat på vinst, därav ju mindre cut som affären tar ju mer pengar får både developers och publishers. Så att släppa sina spel på Epic Store, med eller utan publisher, ger direkt mer pengar till developers.

Låter fullt rimligt men utan att några utgivare eller utvecklare faktiskt sagt det är så kan det lika gärna vara så att dom extra pengarna från Epic går rakt ner i fickan hos publishers. Får ju hålla i tanke att jag inte har nått större förtroende för företag som kallar sig för "Publishers" (se: EA, Activsion, Bethesta*) och framförallt inte dom som skriver under deals med Epic totalt över huvudet på utvecklarna som sen får ta mycket skit för ett beslut dom inte hade nått att göra med.

*Inte dessa specifikt i detta sammanhang.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Tog tag i detta i helgen och spelade igenom det efter att ha haft det på listan sedan det var gratis. Blev väldigt fäst vid spelet på alla sätt. Men är det någon som spelat DLCn? Är det bara mer av samma eller är den nya överraskningar med i den?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu