Throwback Thursday: 1981 – IBM lägger grunden för PC-plattformen

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday: 1981 – IBM lägger grunden för PC-plattformen

Hela 38 år har passerat sedan IBM lanserade persondatorn, och därmed konceptet med en PC. En vilda västern med olika hårdvaruplattformar samlades nu runt en instruktionsuppsättning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig någon 8088, hade faktiskt ingen dator alls förrän Amiga 500, men min första fabriksnya PC var en IBM fast rätt långt senare. IBM Aptiva med P2-300, min första och sista IBM

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Kändes nästan som att det var @MBY på frontbilden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ingen Ibm, men första pcn som jag använde hos min granne va en Amstrad 1640. Även den med 8088. Eller det va nog en 8086. Kings quest. Good times.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

And so the masterrace began

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

And so the masterrace began

Mjo och med Streaming Services så är det där PCMasterRace dör som vissa säger 🧐

Permalänk
Medlem

Min första dator var en begagnad VIC20, därefter en ny C64, och därefter en ny Amiga 1200. Men 1995 skaffade familjen en PC. Svindyr, tyckte föräldrarna. Tror den hade första generationens Pentium, men mer än så minns jag inte. Win95 körde den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

På vilket sätt lade IBM grunden för PC-plattformen? 8086 processorn med x86 instruktionsuppsättningen gjorde ju Intel, så IBM byggde bara en datorn med en sådan och kallade det för PC? Eller uppfann de också någon revolutionerande standard där som jag missat? Jag är inte så påläst om detta så rätta mig gärna

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Min första dator var en Atari 520STfm.
Hade många Atari/Amiga under några år.
Första steget ut från den sfären var en Macintosh Classic II.
Min första win maskin var ett hembygge. AMD Phenom II 720 x3. Upplåst o klockad 500 MHz. 2.7-> 3.2 @ x4

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xeraton: i egenskap av att vara den största aktören i datorvärlden lyckades IBM skapa grunden för en PC-marknad, och genom att använda komponenter från andra företag (processor, mjukvara, mm) byggde de ett kompetent datorsystem för enskilda användare, till skillnad från de mer avancerade systemen som utformats för att användas av flera användare i företagssammanhang. Hade inte IBM:s PC blivit en stor framgång bland företag och konsumenter hade inte vare sig Intel 8086 eller Microsofts DOS blivit de giganter de blev. Så de skapade PC-plattformen, med hjälp av egen teknik och teknik köpt från andra företag.

Efter detta har andra företag släppt andra PC-system med andra komponenter och operativsystem, men själva konceptet med PC-plattformen skapade IBM med PC 5150

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

PC-G 5150

Kanske inte så många här på Sweclockers som var med när IBM lanserades PC:n 1981, men jag var det och hade ett datorintresse redan då. Det dröjde dock till 1986 innan jag fick en själv - en begagnad PC-G som den kallades men beteckningen var mycket riktigt 5150.
Min hade 128kb interminne och en 5.25” diskettstation (två diskettstationer var inte standard).
Faktum är att min står kvar på vinden någonstans...
1987 släpptes ett spel ”Sub battle simulator” som jag var sugen på, men det krävde 192kb minne. Beställde då 64kb (kom som 9 kretsar man tryckte dit på systembordet) till en kostnad av 800 kronor. Det motsvarar ett pris på 102 miljoner kronor för 8GB...
Investerade även i ett grafikkort, CGA (Color Graphics Adapter) med 320*200 upplösning och 4 färger. Därefter ett EGA (Enhanced Graphics Adaptern) med 16 färger.

Tycker att beskrivningen av PS/2 (Personal System/2) är lite felaktig. Den var till en början mycket framgångsrik och MCA (Micro Channel Architecture) var helt överlägsen som arkitektur, likväl som OS/2 (IBMs operativsystem som körde cirklar runt Windows). IBM ville inte göra om misstaget med att låta konkurrenter bygga kopior som med den första PC:n (den patenterades inte). Inga(få) konkurrenter var dock villiga att betala licenspengar för att använda arkitekturen och därför blev det ingen succé under längre tid tyvärr. Även OS/2 gick samma öde till mötes.
Tyvärr är det inte alltid bästa produkten som ”vinner”.

IBM har varit med mig genom hela livet då det sen många år är min arbetsgivare, men allt började med PC-G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Xeraton: i egenskap av att vara den största aktören i datorvärlden lyckades IBM skapa grunden för en PC-marknad, och genom att använda komponenter från andra företag (processor, mjukvara, mm) byggde de ett kompetent datorsystem för enskilda användare, till skillnad från de mer avancerade systemen som utformats för att användas av flera användare i företagssammanhang. Hade inte IBM:s PC blivit en stor framgång bland företag och konsumenter hade inte vare sig Intel 8086 eller Microsofts DOS blivit de giganter de blev. Så de skapade PC-plattformen, med hjälp av egen teknik och teknik köpt från andra företag.

Efter detta har andra företag släppt andra PC-system med andra komponenter och operativsystem, men själva konceptet med PC-plattformen skapade IBM med PC 5150

Tack för utförligt svar! Sammanfattningsvis så plockade alltså IBM ihop en hyfsat billig dator som även vanligt folk hade råd med? Så det i kombination med företagets status lade grunden för hemdatorn?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_g2000:

Kanske inte så många här på Sweclockers som var med när IBM lanserades PC:n 1981, men jag var det och hade ett datorintresse redan då. Det dröjde dock till 1986 innan jag fick en själv - en begagnad PC-G som den kallades men beteckningen var mycket riktigt 5150.
Min hade 128kb interminne och en 5.25” diskettstation (två diskettstationer var inte standard).
Faktum är att min står kvar på vinden någonstans...
1987 släpptes ett spel ”Sub battle simulator” som jag var sugen på, men det krävde 192kb minne. Beställde då 64kb (kom som 9 kretsar man tryckte dit på systembordet) till en kostnad av 800 kronor. Det motsvarar ett pris på 102 miljoner kronor för 8GB...
Investerade även i ett grafikkort, CGA (Color Graphics Adapter) med 320*200 upplösning och 4 färger. Därefter ett EGA (Enhanced Graphics Adaptern) med 16 färger.

Tycker att beskrivningen av PS/2 (Personal System/2) är lite felaktig. Den var till en början mycket framgångsrik och MCA (Micro Channel Architecture) var helt överlägsen som arkitektur, likväl som OS/2 (IBMs operativsystem som körde cirklar runt Windows). IBM ville inte göra om misstaget med att låta konkurrenter bygga kopior som med den första PC:n (den patenterades inte). Inga(få) konkurrenter var dock villiga att betala licenspengar för att använda arkitekturen och därför blev det ingen succé under längre tid tyvärr. Även OS/2 gick samma öde till mötes.
Tyvärr är det inte alltid bästa produkten som ”vinner”.

IBM har varit med mig genom hela livet då det sen många år är min arbetsgivare, men allt började med PC-G.

Kul läsning! Tack!

Även om jag var några år senare än dig så va det kul att vara med på denna tiden.

Det gick i en sådan rasande takt alltihopa! Många företag och lösningar har kommit och gått.

Ibland ler jag åt att min första pc hade en 40mb hårddisk som ny. Idag ar man bildfiler som är större.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xeraton: Ja precis. IBM PC 5150 var förvisso inte billig, så gemene man hade inte råd att köpa den, men det var en prisnivå som åtminstone var inom räckhåll för mindre företag och individer med välfyllda bankkonton. IBM släppte även en serie produkter som var inriktade mot gemene man vid namn IBM PCjr. De delade Intel-processorerna från de dyrare PC-varianterna men hade mer rimliga prislappar på strax under 1 300 USD. När andra företag började släppa egna PC-datorer med olika konfigurationer och prislappar blev en persondator med Intel-processor och Microsoft-operativsystem undan för undan etablerat som standarden. Att man kunde använda samma kompetens och mjukvara både hemma och på jobbet spelade en väldigt viktig roll i utbredningen av PC-plattformen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

@Xeraton: Microsoft gjorde en väldigt fördelaktig deal då de ägde rättigheterna till DOS. Det gjorde att marknaden fylldes av "PC kompatibla" datorer som inte tillverkats av IBM men som ändå kunde köra samma mjukvara. Det dröjde inte länge innan DOS och sen Windows fanns överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

På vilket sätt lade IBM grunden för PC-plattformen? 8086 processorn med x86 instruktionsuppsättningen gjorde ju Intel, så IBM byggde bara en datorn med en sådan och kallade det för PC? Eller uppfann de också någon revolutionerande standard där som jag missat? Jag är inte så påläst om detta så rätta mig gärna

Man kan säga såhär, IBM byggde en dator som kom att bli kopierad i den bemärkelsen att många andra företag började bygga PC-datorer som kunde köra samma programvaror som en IBM PC.
(man gjorde egna BIOS som var kompatibla så man kunde köra samma mjukvaror t ex)

Det är viktigt att tänka på att ända in på 1990 talet fanns det en mängd olika "datorer" som inte var kompatibla med varandra utan körde sin egen hårdvara, sitt eget operativsystem och sina egna varianter av programmen.

Det var en styrka att kunna sälja sin dator och kunna säga att den var "IBM PC" kompatibel.

Detta är en intressant tid i historien med många olika plattformar som bara fungerade med sina egna hård och mjukvaror.

Tänk dig som att du köper en Volvo, så kan du inte köpa en motor från en Audi och dörrar från en Ford och sätta på rakt av, det kanske går om du bygger om hela bilen men du fattar nog min poäng.

IBM introducerade en maskin som kom att sätta standarden på expansionskort, kontakter på baksidan, bildskärmsanslutningar och diskettformat etc. Det heter fortfarande PS/2 tangentbord t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Felaktigheter

Det låter i artikeln som att Personal Computer var ett nytt begrepp som infördes av IBM PC. Det var det inte. IBM:s PC tillhörde kategorin "personal computers" vid den tiden. IBM:s PC gjorde så att "PC" kom att få en ny innebörd: IBM PC-kompatibel dator. Det är det vi kallar PC idag.

En annan sak: det står att 8086:an var en förbättrad version av 8088:an, och att x86-familjen började med 8088. Så är det inte. Det började med 8086:an. Sen kom 8088:an som är identisk förutom att den kommunicerar med de andra komponenterna med 8-bitars buss, istället för 16. 8088:an gjorde så att IBM PC kunde vara billig: man kunde använda komponenter som var billigare på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

På vilket sätt lade IBM grunden för PC-plattformen? 8086 processorn med x86 instruktionsuppsättningen gjorde ju Intel, så IBM byggde bara en datorn med en sådan och kallade det för PC? Eller uppfann de också någon revolutionerande standard där som jag missat? Jag är inte så påläst om detta så rätta mig gärna

Processorn är bara en liten del av datorn - och IBM var inte de enda som använde 8086/8088 till sina datorer.

Det fanns inget revolutionerande med IBM:s PC. Möjligen då att den använde standardkomponenter, och var mycket väldokumenterad så att andra företag kunde skriva program till den, bygga expansioner till den, och till och med bygga egna datorer som var kompatibla med IBM PC.

Nej, vad som gjorde IBM PC till "PC" var helt enkelt att det var IBM som låg bakom den. På den tiden så var IBM nästan synonymt med datorer.
Det fanns en massa andra persondatorer (Personal Computers) på marknaden då i början av 80-talet, men i många kretsar så betraktades persondatorer inte som "riktiga" datorer - inget som storföretag ville använda.
Men när nu IBM lanserade en persondator så blev de plötsligt rumsrena, och IBMs PC fick snabbt stora marknadsandelar.
Efterhand så konkurrerade IBM-kompatibla persondatorer ut i stort sett alla andra varianter och "IBM-kompatibel PC" förkortades till "PC" rätt och slätt.

Permalänk

jag har haft en sådan dator för länge sen och den hade en hårddisk på 20 MB. jag mins att jag spelade rocket regnier och jag hoppas att jag har stavat rätt spelet jag spelade för det var så länge sen. jag har även en fråga vad hände med scasi formatet

Permalänk

Jag har en jättefin 8088 dator i källaren, med hela 768KB ram, och 30MB hdd ...ja den har tom ett vga grafikkort!
Underbar maskin som väcker programerar-glöden i en

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

En sån där satt jag och spelade zaxxon och qbert på i början av 80-talet!

Permalänk

Årsbarn med mig alltså...trevligt.
Därför hade jag ingen som barn, den första datorn var en (begagnad) PS/2.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

En sån där satt jag och spelade zaxxon och qbert på i början av 80-talet!

Digger och pacman 3d var nog mina favoriter.
Fick inte lägga in spelen på 10MB disken, så det var mycket diskettugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Första PC jag kom i kontakt med var Ericsson PC runt 1984 på skolan. Det var knappt någon som hade kunskap av lärarna om handhavande av maskinerna och vi var ett par nördar som formligen sprang i cirklar runt datorläraren.

Kommer jag ihåg rätt så kom de maskinerna med någon MS-Basic variant som var rätt ok för tiden. Gjorde grunden till min första text adventure motor på en av skolans maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Hade en datorsal på HGY med 3 sådana och 1 XT så det måste ha varit höstterminen 83. Vi hade en större datorsal med PETar också.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

IBM introducerade en maskin som kom att sätta standarden på expansionskort, kontakter på baksidan, bildskärmsanslutningar och diskettformat etc. Det heter fortfarande PS/2 tangentbord t ex.

Fast PS/2 var det inte på urpcn, där var det din-kontakter. PS/2 kontakten kom först med just PS/2 och förutom kontakten och det tillhörande tangentbordet model M (några saker till var det som levde vidare som VGA och 3.5" floppyn) så var den maskinen en flopp på grund av deras proprietära MCA-expansionsplatser och OS/2.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

@sundell Mikael: SCSI finns fortf men kallas idag för SAS.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_Attached_SCSI

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Min första dator var en VIC20 som jag tror jag köpte beg 1986-1987 men sedan vann jag en Amiga 500 1988, Pc kom långt efter för mig. (ca 1996)

Nu i dagarna så har Kunskapskanalen visat en två-delad dokumentär som är mycket intressant. Där intervjuas de som startade intresset av PC. t.ex. Han som skapade Ms-Dos, Apples första anställd, Första nördträffarna, m.m, och dokumentären tar även upp om IBMs första PC.

Länk till dokumentären på UR: Nördarna som förändrade allt

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Min första dator var en VIC20 som jag tror jag köpte beg 1986-1987 men sedan vann jag en Amiga 500 1988, Pc kom långt efter för mig. (ca 1996)

Nu i dagarna så har Kunskapskanalen visat en två-delad dokumentär som är mycket intressant. Där intervjuas de som startade intresset av PC. t.ex. Han som skapade Ms-Dos, Apples första anställd, Första nördträffarna, m.m, och dokumentären tar även upp om IBMs första PC.

Länk till dokumentären på UR: Nördarna som förändrade allt

Undrar hur många geeks idag är naturister

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Första datorn hemma var en 8086 med 512 och senare 640 kB minne, måste ha varit runt -90. Följdes av en begagnad IBM AT 80286 med matematikkretsen 80287, den var snabb! Hade den tills Pentium kom och sedan ett långt uppehåll till dagens "sjö-serie".

Har nu helt gått över till AMD:s Ryzen-serie