Yamaha musiccast eller sonos

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Sep 2013

Yamaha musiccast eller sonos

Tjena hade tänkt börja bygga ett multiroom system här hemma men har ingen aning om vilken sort jag ska köra på.
vad tycker ni är bäst Yamaha musiccast eller sonos ?

Fractal Design r4 | Gtx 780 | hyper 212 evo | SSD 120GB | asus Z87-A | 8GB Ram | 1,5Tb HDD | i5 3,4Ghz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Sep 2013

ingen som har några synpunkter ? har någon testa tamaha musiccast 20 och hur står den sig mot sonos one

Fractal Design r4 | Gtx 780 | hyper 212 evo | SSD 120GB | asus Z87-A | 8GB Ram | 1,5Tb HDD | i5 3,4Ghz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Jag kör för tillfället med sonos i lägenheten, beam + 2 play 1or i vardagsrummet(öppen planlösning). Köpte av ren nyfikenhet den billigare högtalaren i samarbetet med Ikea för att ha i sovrummet. Multiroom funktionen funkar smärtfritt och är väll ändå helt godkänt ljud i systemet. Kan rekommendera sonos om du nöjer dig med ”bra” ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Har testat diverse olika hemmastreamingsystem, Harman Kardons, Yamaha, Airplay 2, Chromecast audio och Spotify Connect. Genrellt är väl att ingen enstaka är bäst på allt.

Fördelen med Sonos är att de stödjer nästan alla plattformar. Apple, Google, Amazon.

Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27", MacBook Air 13", MacBook Pro Retina 15"
Arbetshästar: Mac mini 2012 Server, Mac mini 2011 Server, MacBook Pro Retina 15" 2018, Mac Pro 5.1 RTX2070, iMac 5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av zapboz:

Tjena hade tänkt börja bygga ett multiroom system här hemma men har ingen aning om vilken sort jag ska köra på.
vad tycker ni är bäst Yamaha musiccast eller sonos ?

Jag köpte Yamaha Musiccast för ett par år sedan och är väldigt nöjd. Kollade runt och lyssnade på Harman Kardon, Sonos, Denon och Yamaha (och kanske någon till?). Att det blev Yamaha berodde framför allt på att de vid den tiden var ensamma om att ha en AV-receiver som funkade i systemet: Sonos hade ingen alls och Denon krävde en extra box.

Har i dagsläget en RX A-850 receiver med multi-room, en ISX-80 i köket, 7 st WX-010 (2 par kopplade i stereo) samt en WX-030. I början var det en del strul med lagg, men efter några firmware-uppdateringar så funkar det prima idag.

Ljudmässigt tycker jag WX-010 låter ok som ensam högtalare i badrum/tvättstuga etc och ok som stereokopplad i sovrum. ISX-80 funkar bra som ensam kökshögtalare med sin klocka och fjärrkontroll, men inte går den att jämföra med de Bose jag hade i förra huset...

WX-030 har fylligare, faktiskt ganska bra ljud, men inget jag skulle ha för seriös lyssning. Däremot tror jag den kunde funka bra som stereokopplad i köket.

Som referens så har jag Audio Pro A4-14 i hemmabiosystemet, och inga av Musiccast-högtalarna kommer ens i närheten av dom.

Skickades från m.sweclockers.com