Betala tull på över 50% av varans värde rimligt numera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Betala tull på över 50% av varans värde rimligt numera?

Hej

Jag köpte ett begagnat quadro kort på ebay från en säljare i Australien nyligen för 247 AUD (1607 kr) . 207 AUD slutade auktionen på, 40 AUD kostade det att skicka hit.

Igår fick jag ett brev om att postnord vill att jag ska betala 667 kr för Tullverkets avgifter samt 125 för kr för PostNord avgifter, sammanlagt 792 dvs. Över hälften av vad säljaren satt att varan är värd när hon skickade den (207 AUD = 1355 kr)

Känns detta rimligt? Jag har köpt mkt från USA och Kina tidigare men aldrig åkt på att behöva betala över 50% av varans värde.

Är det verkliga så det ska gå till? Eller bör jag kontakta postnord/tullverket och se hur de tänkte?

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 3800X @PBO + 200 MHz OC| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3600 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @ 2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

Här går det kolla, du får dock lägga på postnords avgift på 125 kr som de tar ut för att tull deklarera varan https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Vårt att säga innan du kontaktat postnord och dom berättat hur dom räknar.
Men spontant så känns det som att ca 350-400 kronor plus postens avgift känns mer rimligt.
Men dom kanske räknar moms på frakten också.

Sen kanske posten räknar marknadsvärde eller liknande, det lär ju inte vara första gången folk skriver ner värdet för att få ner momsen på varor tänker jag.

Men runt 500 för hela kalaset låter mer rimligt i mina öron (moms + avgift) utan att veta alls hur posten räknat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Ca 400 är ju moms. Sen 200 tull? Verkar inte helt orimligt.
Varans värde (inte pris) är ju med frakt inräknat.

Men självklart kan du ringa tullverket och dubbelkolla. Telefonnummer finns i länken som gavs ovan. De är väldigt hjälpsamma och kan dessutom tipsa om hur man bör göra i framtiden om man frågar efter Ebay tips

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

@reverend benny: ja det är moms på frakt från tullverket. "Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Gambit_2K:

Hej

Jag köpte ett begagnat quadro kort på ebay från en säljare i Australien nyligen för 247 AUD (1607 kr) . 207 AUD slutade auktionen på, 40 AUD kostade det att skicka hit.

Igår fick jag ett brev om att postnord vill att jag ska betala 667 kr för Tullverkets avgifter samt 125 för kr för PostNord avgifter, sammanlagt 792 dvs. Över hälften av vad säljaren satt att varan är värd när hon skickade den (207 AUD = 1355 kr)

Känns detta rimligt? Jag har köpt mkt från USA och Kina tidigare men aldrig åkt på att behöva betala över 50% av varans värde.

Är det verkliga så det ska gå till? Eller bör jag kontakta postnord/tullverket och se hur de tänkte?

Skrivet av reverend benny:

Vårt att säga innan du kontaktat postnord och dom berättat hur dom räknar.
Men spontant så känns det som att ca 350-400 kronor plus postens avgift känns mer rimligt.
Men dom kanske räknar moms på frakten också.

Sen kanske posten räknar marknadsvärde eller liknande, det lär ju inte vara första gången folk skriver ner värdet för att få ner momsen på varor tänker jag.

Men runt 500 för hela kalaset låter mer rimligt i mina öron (moms + avgift) utan att veta alls hur posten räknat

det är moms på fraktavgiften.

momsen på kortet+frakten borde varit 401.75:- har för mig elektronik har 25% momssats. så 390,25:- är tullavgiften och postmords avgift av de totala 792:-

vilket låter rätt.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Tyvärr är det sällan prisvärt att köpa saker från utanför EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hell
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Gambit_2K:

Hej

Jag köpte en musmatta från ARTISAN och den var fan inte billig heller. Tror jag gav totalt 700-800 sek för den Den var dock värd varje krona.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
Youtube: http://www.youtube.com/user/IIIRef
Intel Core I7 9700K G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) / 3200MHz ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Gigabyte 1080 Extreme EVGA 1000w, LG 34GK950F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Köpte ett skin från dbrand.com för 18 dollar. Fick 275 kr i Postnords avgifter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Nej, det är ingen tull på grafikkort. Varan är feldeklarerad, du kan begära rättelse i efterhand om inte Postnord vill ändra deklarationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Petterk:

Nej, det är ingen tull på grafikkort. Varan är feldeklarerad, du kan begära rättelse i efterhand om inte Postnord vill ändra deklarationen.

är typ helt hundra på att det är tullavgift för elektronik över 1600:- oavsett om det är ett grafikkort eller annan elektronik.

hade det gått på under 1600:- med frakten hade han sluppit tullavgiften men fortfarande fått betala momsen (25%) och postnords avgift så runt 500:- totalt isf.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Rouge of Darkness:

är typ helt hundra på att det är tullavgift för elektronik över 1600:- oavsett om det är ett grafikkort eller annan elektronik.

hade det gått på under 1600:- med frakten hade han sluppit tullavgiften men fortfarande fått betala momsen (25%) och postnords avgift så runt 500:- totalt isf.

Det är noll tull som i ingen eller noll procent tullsats i det här fallet. Varukoden för grafikkort är 8471800000, och precis som de flesta datordelar och tillbehör så är det ingen tullsats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Det verkar ha brunnit i huvudet hos tullen/postnord efter kina/wish incidenten.

Är med i några grupper på fejan där folk beställer delar till sina amerikanare från staterna och oftast är avgifterna nästan 200% av varans värde.

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB