Permalänk

Tips på läsplatta

Hej,

Har i flera år läst eböcker på mobil/surfplatta men i somras slog jag till och skaffade en läsplatta. Det är jag nöjd med för det är märkbart vilsammare för ögonen och dessutom kan man sitta utomhus och läsa utan problem.

Men jag köpte en billig, Pocketbook Basic Lux 2, och den har sina sidor varav några inte är så trevliga.

Utgångspunkten är:
1. Jag har enbart epub (använder Calibre)
2. Har inget behov att den skall fungera med biblioteken eller Amazons format

Viktigt för mig är att den:
1. Är snabb (Pocketbook Basic är låååååångsam)
2. Har ett bra bibliotek (skall vara lätt att hitta böcker via författare, genre, serie och visa om boktexten jag lägger in via Calibre. Pocketbook klarar detta till viss del men är så klumpigt att navigera i att man ger upp)

Bra att ha:
1. Wifi/mobil uppkoppling (kan stå ut med att få över via USB)
2. Att den kan läsa från fbreaders bibliotek (har använt fbreader på mobil/platta då det är oslagbart med sin synkning mellan enheterna)

Är det något ni kan rekommendera utifrån ovanstående?
Funderar på Letto eller nån Kobo

Permalänk
Medlem

Jag köpte den vattentäta Kobon till sambon, H2O Aurora eller något sånt om jag minns rätt. Hon har läst ganska många böcker med den och är väldigt nöjd.

Den är dock lite seg i menyerna m.m. men trots det var det en av de snabbare läsplattorna som fanns när den köptes för några år sedan. Jag antar att hastigheten inte är så viktig när man ändå bara kommer läsa 99,9 % av tiden. Men det var som sagt ett par år sedan så jag antar att det släppts nya generationer som borde vara lite kvickare.

Så... jag vettefan vad jag vill säga med mitt inlägg egentligen annat än att Kobo var bland de bästa förr i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag undrar också över detta.

Jag är långt ifrån någon expert men möjligen står det mellan Amazon All-new Kindle Paperwhite 4th gen (ca 1300kr) och Kobo Libra H2O (ca 1 800 kr), båda är vattenskyddade om jag förstår det rätt.

Kindle Oasis tycker jag är väl dyr.

Permalänk
Inaktiv

Har idag köpt en Kobo Libra H2O och har inte hunnit testa den så mycket ännu men den verkar lovande, håller på att ladda den nu och har testat att föra över böcker och de var ju hur enkelt som helst, hittade en sida med ca 60 st Stephen king böcker i epub format och de enda man behöver göra är att koppla Kobon till dator och sedan klistra in i kobo disken som poppar upp då man kopplar in den via USB i datorn, jag har skapat en mapp för varje författare och när man kopplar ur Kobon från datorn så startar den direkt en import av allt man lagt in.

De är bra skärm, den känns bra att hålla i, väger ingenting jämfört med vanlig typ iPad och de går att ställa in skärmen presis som man vill ha den med ljus och typsnitt och hur man vill hålla i den då man läser och så vidare, de finns även en webbläsare så man kan surfa runt lite, har inte provat om man kan tanka ner direkt via webbläsaren men de är inte så viktigt för mig, känns som rätt köp, sålde min vanliga läsplatta och köpte den här istället eftersom jag mest läser, ska prova att lägga in lite manga serier också, är nöjd en så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt nöjd med mina 2 Kobo enheter. Först en Kobo Aura HD som dessvärre dog i grovt handhavandefel. Skaffade direkt efter det en Kobo H20 (edition 1) som precis lanserades då och som lever än idag.

Var primärt 2 saker som drev mig till deras enheter då.

  • Stödjer flest format på marknaden. (iaf då, har inte kollat på ett antal år.)

  • Kan gå ner till 0 nit på skärmen under bruk. Då så gick det inte att stänga av bakgrundsbelysningen på alla enheter med Amazons enheter som praktexempel.

Sedan att de hade bra skärm och byggkvalité gjorde beslutet bara lättare. Med det sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av andra enheter och Kobo var inte billiga men priset var inte så viktigt för mig gentemot hur mycket jag använt den så det kan finnas mer prisvärda. Har personligen aldrig använt Kobo's egna butik då utbudet inte är någon höjdare. Köper många av mina böcker på Google Play som jag sedan för över till Kobo utan större problem då Kobo stödjer E-Pub DRM. (Medveten om att det går att tag bort DRM.) Finns inte boken på Google Play, vilket är rätt sällan, så kan jag köpa den i princip var jag vill vilket är skönt. Gillar inte alls hur Amazon låser till mobi formatet. (Kanske ändrats.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Har testat att använda webb läsaren och de går bra att ladda ner epub filer direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

hittade en sida med ca 60 st Stephen king böcker i epub format

Är det något du vill dela med dig utav så är jag all ears!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elp:

Är det något du vill dela med dig utav så är jag all ears!

Är väl de enklaste som finns att hitta, sök på Stephen King epub.
Har ganska snabbt hittat tio tusentals gratis böcker, funkar engelska så är de lätt att hitta de man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Är det något du vill dela med dig utav så är jag all ears!

På lagligt vis gissar jag att du får använda ditt bibliotek (de flesta har e-böcker). Det finns väldigt många böcker som är gratis men de är nästan uteslutande gamla klassiker eftersom de förlorar sina rättigheter efter x antal år.

På piratviset så finns böckerna där du hittar allting annat. Finns vissa sidor som är betydligt bättre än andra men de är också betydligt svårare att komma in på.

Eftersom man inte får diskutera sånt här på sweclockers så får du helt enkelt googla ifall du vill veta mer

Permalänk
Medlem

Hmmm, är det något jag missat, PocketBook Touch HD verkar ju snäppet vassare än tex Kobo Libra H20, varför är inte den med i diskussionerna? 16GB, lättare vikt, bluetooth och ljudstöd?
https://www.inet.se/produkt/6600835/pocketbook-touch-hd-3-gra