Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

Tips på läsplatta

Hej,

Har i flera år läst eböcker på mobil/surfplatta men i somras slog jag till och skaffade en läsplatta. Det är jag nöjd med för det är märkbart vilsammare för ögonen och dessutom kan man sitta utomhus och läsa utan problem.

Men jag köpte en billig, Pocketbook Basic Lux 2, och den har sina sidor varav några inte är så trevliga.

Utgångspunkten är:
1. Jag har enbart epub (använder Calibre)
2. Har inget behov att den skall fungera med biblioteken eller Amazons format

Viktigt för mig är att den:
1. Är snabb (Pocketbook Basic är låååååångsam)
2. Har ett bra bibliotek (skall vara lätt att hitta böcker via författare, genre, serie och visa om boktexten jag lägger in via Calibre. Pocketbook klarar detta till viss del men är så klumpigt att navigera i att man ger upp)

Bra att ha:
1. Wifi/mobil uppkoppling (kan stå ut med att få över via USB)
2. Att den kan läsa från fbreaders bibliotek (har använt fbreader på mobil/platta då det är oslagbart med sin synkning mellan enheterna)

Är det något ni kan rekommendera utifrån ovanstående?
Funderar på Letto eller nån Kobo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Jag köpte den vattentäta Kobon till sambon, H2O Aurora eller något sånt om jag minns rätt. Hon har läst ganska många böcker med den och är väldigt nöjd.

Den är dock lite seg i menyerna m.m. men trots det var det en av de snabbare läsplattorna som fanns när den köptes för några år sedan. Jag antar att hastigheten inte är så viktig när man ändå bara kommer läsa 99,9 % av tiden. Men det var som sagt ett par år sedan så jag antar att det släppts nya generationer som borde vara lite kvickare.

Så... jag vettefan vad jag vill säga med mitt inlägg egentligen annat än att Kobo var bland de bästa förr i alla fall.