Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

DRAM miss

Fick för mig att jag skulle utöka ram-minnet häromdagen och beställde Corsair Vengeance LPX 2x16 3200 mhz. Sedan tidigare sitter
det två sådana i datorn men nu till min fråga, är det som så att serienumren på dom kan krocka och orsaka hårdvarufel?
Satte nämligen i dom och först hitta den 3/4 för att sedan signalera fel på ramminnet. Undersökte minnena då och såg att två serienummer slutar på 34 så undrar mest om detta kan orsaka problem? (fungerar fint nu igen när jag bara har två stickor i)
Är ett MSI meg creation x399 moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Har råkat ut för samma problem men det har också hänt att det fungerat utan problem trots olika serienr på just Vengeance LPX. Detta var dock på Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Har alltid funkat för mig då man inte alltid köper alla minnen vid samma tillfälle så det ska funka . Dock så är Ryzen väldigt petiga med minnen så det kanske kan srula till så , Kör di 1000 serien eller 2000 serien , är nog inte riktigt lika känsligt på 2000 serien , men prova funka det det inte lämna tillbaka dom

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Dynamic Rev 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

@lasbamba: Märkligt, om de inte är kompatibla med varandra (de 2 olika 2 packen) så skulle inte en 3:e sticka upptäckts. Testa att stoppa i endast de 2 nya stickorna och se om dem funkar för sig.
Det är inte osannolikt att du har fått en kass sticka.
Annars testa alla platser med att bara flytta runt 1 sticka, har du otur kan det vara en av platserna på moderkortet som är kass.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Network Titan.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.2GHz|2x2GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB| Fractal 500W|Natec Apion.