Racingtiteln Assetto Corsa Competizione dumpar Nvidia RTX-stöd

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Racingtiteln Assetto Corsa Competizione dumpar Nvidia RTX-stöd

Trots tidigare stöd för ray tracing via Nvidias RTX-teknik meddelar nu utvecklaren att stödet dumpas både för den kommande racingtiteln men också för en överskådlig framtid.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008

Det var väl knappast oväntat. Inte ens nvidias PR budget kan ändra verkligheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Ray tracing är inte redo, de skulle väntat och se om next-gen konsoler får stöd för det först.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004

Jag önskar att det hade kommit ett 1680 Ti Super. Det kanske hade kostat som ett RTX 2080? Då hade jag fan köpt det i stället.

RTX i sin nuvarande styrka är bara en gimmick imo.

Skrivet av Oliver91:

Ray tracing är inte redo, de skulle väntat och se om next-gen konsoler får stöd för det först.

Ja, det passar väl till 30 FPS

Ingen är så säker på att han har rätt som en idiot.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av kelthar:

Jag önskar att det hade kommit ett 1680 Ti Super. Det kanske hade kostat som ett RTX 2080? Då hade jag fan köpt det i stället.

RTX i sin nuvarande styrka är bara en gimmick imo.

Ja, det passar väl till 30 FPS

Åtminstone MS siktar på 60 fps (i 4K), som det låter.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Ojdå, ett PR-plums modell tyngre för NVIDIA då. De här spelet använde ju NVIDIA i sin livesändning när man lanserade RTX 20 serien. De var många exempel ifrån just de här spelet som visades.

🖥 COOLER MASTER MASTERBOX Q300L. COOLER MASTER MASTERWATT 650W. AMD R7 2700. AORUS B450M. 16GB G.SKILL Trident Z RGB 3000MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 500GB WD BLACK SN750.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G903. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Thomas:

Åtminstone MS siktar på 60 fps (i 4K), som det låter.

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K är bara precis möjligt med en highend-dator idag i de mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Sidde:

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K går inte ens på en highend-dator idag i några mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Nej, jag tänker lite likadant. I dagsläget använder väl dock konsollernas "4K" (och även 1080p ibland) dynamisk upplösning? Isåfall låter det ganska sannolikt att det kommer gälla nästa generation också.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Thomas:

Nej, jag tänker lite likadant. I dagsläget använder väl dock konsollernas "4K" (och även 1080p ibland) dynamisk upplösning? Isåfall låter det ganska sannolikt att det kommer gälla nästa generation också.

Sant, men det är falsk marknadsföring också. Likt alla dessa "Upp till XX Mbit osv." som marknadsföring av internetabonemang brukar vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

RTX 2000-serien är "beta-versionen" av ray-tracing. Bättre att vänta tills den riktiga versionen som är användbar i spel kommer ut.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Ännu ett Early Access-löfte som inte infrias, big surprise.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Sidde:

Sant, men det är falsk marknadsföring också. Likt alla dessa "Upp till XX Mbit osv." som marknadsföring av internetabonemang brukar vara.

Förvirrande marknadsföring är det men att den skulle vara direkt falsk håller jag inte med om. Bilden skickas ändå ut som 4K och med smart uppskalning blir den dessutom i många fall snyggare än i den upplösning som den faktiskt är renderad i, så det ger ju faktiskt ett mervärde på en 4K TV (även om det inte är riktigt lika snyggt som native 4K skulle varit).
Sen vet ju alla insatta om detta i alla fall.

Konsolerna kommer köra uppskalning en lång tid framöver, troligtvis blir det vanligare på datorer också, speciellt när 8k kommer.

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Pepsin:

RTX 2000-serien är "beta-versionen" av ray-tracing. Bättre att vänta tills den riktiga versionen som är användbar i spel kommer ut.

Instämmer och skulle nog vilja dra till med Pre-alpha till och med.
Raytracing hör nog säkert till självklarheterna i framtiden och att Microsoft också supportar DXR innebär att stödet kommer kommer att smyga sig in i fler spel åren som kommer.

Själv är jag sugen på att ersätta mitt 1080 Ti med något snabbare men inväntar snabbare och bättre kort innan dess. Hade 2080Ti kostat som 1080Ti brukade göra (mitt kostade ca 7500kr för två år sedan) så hade det varit lättare att motivera. Eller att 3000-serien kunde presenteras bara.

Finns inget i dagsläget som kan motivera mig att betala överpris för en teknisk lösning som inte håller måttet. Men jag hoppas samtidigt att takten för raytracing kan accelereras.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017
Skrivet av kelthar:

Jag önskar att det hade kommit ett 1680 Ti Super. Det kanske hade kostat som ett RTX 2080? Då hade jag fan köpt det i stället.

RTX i sin nuvarande styrka är bara en gimmick imo.

Ja, det passar väl till 30 FPS

????
Metro Exodus är det mest tungdrivna av RTXtitlarna, och RTX 2080 kan driva det i 1440p i 60 fps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Sidde:

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K är bara precis möjligt med en highend-dator idag i de mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Man får ju tänka på när man optimerar spelen för konsoler så optimerar man bara för ett grafikkort och en processor för en konsol istället för kanske 100-tals olika för datorer därav bland annat bärbara. Så jag tror 60 fps i 4K är fullt möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Pepsin:

RTX 2000-serien är "beta-versionen" av ray-tracing. Bättre att vänta tills den riktiga versionen som är användbar i spel kommer ut.

Jepp. Jag kan avslöja att jag inte köpte mitt 2080 Ti pga RTX (jag har inte ens testat det).

3700X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Swedman18:

Man får ju tänka på när man optimerar spelen för konsoler så optimerar man bara för ett grafikkort och en processor för en konsol istället för kanske 100-tals olika för datorer därav bland annat bärbara. Så jag tror 60 fps i 4K är fullt möjligt

Så är det, men fortfarande, konsollerna är lowend-hårdvara... Om de ens klarar 2k i 60fps får man nog vara glad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

[quote postid="18028805" userid="206610" name="Oliver91"]Ray tracing är inte redo, de skulle väntat och se om next-gen konsoler får stöd för det först./quote]

Helt klart, väloptimerade spel för konsoller lär ju visa exakt vad som är möjligt med hårdvaran.
Sen är det ju bara tur om det kommer att funka på en random PC, är RTX-hårdvaran i 2060 ellr 2070 nog eller kommer AMD-implementationen för nästa generations konsoller göra RTX helt meningslöst då AMD lär köra på generiska compute units.

Löste in Wolfenstein youngblood for att iaf testa RTX, men det spelet har inte heller släppts med något stöd än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Sidde:

Låter inte realistiskt utan en större mängd framedrops. Att öht spela i 60fps i 4K är bara precis möjligt med en highend-dator idag i de mer avancerade speltitlar.
Kanske fungerar bra att erbjuda möjligheten till 60fps i 4k eftersom det också kommer dyka upp mindre avancerade spel.

Det beror helt på inställningarna. Konsoler brukar ju inte köra spelen med motsvarande ultra inställningar är bara att skala ner på grafiken på ett smart vis (så det märks så lite som möjligt) till de når hyfsat stabila 60FPS. Och konsolerna är fortfarande något/några år bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

inte lätt att ha RTX on vid 300km/h

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Sidde:

Så är det, men fortfarande, konsollerna är lowend-hårdvara... Om de ens klarar 2k i 60fps får man nog vara glad.

Det finns många spel som klarar 60fps i "2K" (fanns t.o.m några på Ps3, WipEout t ex) och det finns även spel som klarar 60fps i 4K. Forza är i 60fps 4K på Xbox One X t ex.

Jag tror inte heller att alla utvecklare kommer satsa på 60fps 4K i nästa gen. Men det kommer absolut att förekomma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av backfeed:

Jepp. Jag kan avslöja att jag inte köpte mitt 2080 Ti pga RTX (jag har inte ens testat det).

Haha, samma här

AMD Ryzen 7 3800X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Trident Z RGB @ 3600MHz (14-15-14-28) | MSI 2080Ti Gaming X Trio @ 2010/15600MHz | Corsair H100i Platinum RGB SE | EVGA Supernova G2 850W | Lian-Li O-11 Dynamic White | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

RTX är nog lite overkill för denna typ av "snabba" spel, mer relevant i lite "långsammare" spel där man hinner uppfatta effekterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Flygplanet:

Metro Exodus är det mest tungdrivna av RTXtitlarna, och RTX 2080 kan driva det i 1440p i 60 fps.

Jag tror att det är många som håller med om att 60 fps är något som man inte nöjer sig med längre. Jag kör 1440p och 144Hz, 60 Hz är ren tortyr för mina ögon. Det måste fan vara åtminstone 110-120 fps imo.

Jag köpte inte mitt 2080 för RTX. Hade jag kunnat köpa det utan så hade jag gjort det.

Skrivet av Thomas:

Åtminstone MS siktar på 60 fps (i 4K), som det låter.

Jepp, det gör de fan rätt i. Hade varit härligt om de hade lite högre ambitioner när det gäller fps, men det är svårt i 4k. Det är synd att de flesta tv-apparater har satsat på hjögre upplösning, men inte så mycket högre refresh, men det är väl naturligt när filmer och liknande inte har behövt så mycket högre.

Ingen är så säker på att han har rätt som en idiot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Ärligt talat tycker jag inte RTX tillför så extremt mycket i spelets hetta. Dagens spel är väldigt bra på att fejka bra reflektioner och ljussättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Jag hade önskat Ray Tracing redan i F1 2019, men man inser varför dom skippar RT stöd just nu.
60 fps med dagens RTX kort är bara att glömma, och man kommer knappt se skillnad mellan Ray Tracing eller utan i bilspel. Det är bättre lämpat för spel där man kan stanna till och utforska miljöerna mer i nuläget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av pacc:

Helt klart, väloptimerade spel för konsoller lär ju visa exakt vad som är möjligt med hårdvaran.
Sen är det ju bara tur om det kommer att funka på en random PC, är RTX-hårdvaran i 2060 ellr 2070 nog eller kommer AMD-implementationen för nästa generations konsoller göra RTX helt meningslöst då AMD lär köra på generiska compute units.

Löste in Wolfenstein youngblood for att iaf testa RTX, men det spelet har inte heller släppts med något stöd än.

Nej, Microsoft säger att deras konsoler har en hårdvaruimplementation av RT (inte genom generiska compute units), och det är lätt att tänka sig att det kommer att vara tillgängligt genom DXR. Sony har däremot inte specificerat ännu vad de menar (så där kan det möjligtvis vara tillgängligt genom shaders). AMDs egen roadmap visar att AMD kommer att ha hårdvaruimplementation av RT. Implementationer genom DXR kommer att stödjas av både RTX och AMDs kort, men det kan vara så att de datastrukturer som de väljer lämpar sig mer för en av dem.

Det berättar ju förstås ingenting om prestandan på RT hos Scarlett i relation till RTX korten. Samtidigt så behöver det som Microsoft säger i marknadsföringen inte vara en garanti. AMD lovade ju trots allt VR till project Scorpio, förmodligen tänkt att använda Variable Rate Shading hos Polaris. Men det kom aldrig någonting från Microsoft och det skrapades bort från PR materialet. Kanske för att de såg en bättre öppning till nästa generation? Eller för att AMD aldrig lyckades nå målen? Eller för att VR headsetet blev för dyrt? Vi får nog aldrig veta...

En sak som är klar är att AMD och Microsoft borde ha arbetat på det länge och är förmodligen dedikerade och bestämda på att få RT att fungera. Jag skulle vara förvånad om de inte lyckades med något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Förvånas inte om detta blir en trend att dumpa RTX stöd.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017
Skrivet av kelthar:

Jag tror att det är många som håller med om att 60 fps är något som man inte nöjer sig med längre. Jag kör 1440p och 144Hz, 60 Hz är ren tortyr för mina ögon. Det måste fan vara åtminstone 110-120 fps imo.

Jag köpte inte mitt 2080 för RTX. Hade jag kunnat köpa det utan så hade jag gjort det.

Jepp, det gör de fan rätt i. Hade varit härligt om de hade lite högre ambitioner när det gäller fps, men det är svårt i 4k. Det är synd att de flesta tv-apparater har satsat på hjögre upplösning, men inte så mycket högre refresh, men det är väl naturligt när filmer och liknande inte har behövt så mycket högre.

Ok, men ditt påstående var att det inte ens går att köra i 30 fps. Nu säger du att du inte kör i 4k, så det är definitivt inte tal om några 30 fps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Så småningom kommer det Ray Tracing i allehanda spel. Men för nu och några år framöver vore det smart att satsa på spel där tempot tillåter spelaren att se grafiken ordentligt. Som i Tomb Rider, Fallout eller platforms spel.

Det är helt värdelöst som utvecklare att kämpa med det bara för att.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.