Mjukvara avslöjar nytt Geforce RTX-kort – kan vara Geforce RTX 2080 Ti Super

Permalänk
Melding Plague

Mjukvara avslöjar nytt Geforce RTX-kort – kan vara Geforce RTX 2080 Ti Super

En ny betaversion av mjukvaran AIDA64 innehåller information om ett Geforce RTX-kort med kretsen TU102, vilket antyder att Nvidia planerar ett Geforce RTX 2080 Ti Super.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 😁

Ska bli kul att se vad det presterar.

Permalänk
Medlem

Bara att hosta upp då

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem

Benämningsmässigt är hela superserien ganska krystad.

Första siffran i namnet berättar vilken grafikkortsserie det gäller.
Näst sista siffran berättar typ hur bra kortet är.

Och så finns det lite extra epitet - typ som strössel på glassen.
GT, GTS, GTX, TI och sånt vilket delats ut halvt godtyckligt och med mindre kontinuitet genom åren.

Att lägga på super på det där strösslet. Det känns som ett lager för mycket av tjafs.
Kan jag tycka då ;).

Aja. Benämningen åsido.
Intressant att se vad det här kortet kommer ha att erbjuda i prestanda. Och till vilken prislapp!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Suttit och väntat länge nog för ett kort som är snabbare än 2080Ti.

Men om det är ett Ti Super med supertungt pris så får man väl vänta lite till.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

Skulle precis skriva "now we're talking" sen såg jag priset...

har de helt tappat förståndet?

För det är fortfarande spelkort vi snackar om väl, eller är tanken att folk ska använda korten professionellt också?

Permalänk
Avstängd

Och NVIDIA som envist som fanken bedyrat att ett 2080 Ti Super inte ens har varit en tanke hos dom. Varför dessa uttalanden då de ändå bara blir en ren och skär lögn när de visar sig vara falska uttalanden av dom själva.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad? Skulle väl gissa att de sa nej för att 2080 Ti sålt under deras förväntningar. Release oktober?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Skulle precis skriva "now we're talking" sen såg jag priset...

har de helt tappat förståndet?

För det är fortfarande spelkort vi snackar om väl, eller är tanken att folk ska använda korten professionellt också?

Var såg du priset?

Med tanke på vad 2080 Ti kostar skulle jag inte bli förvånad om detta la sig runt 18k eller så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Suttit och väntat länge nog för ett kort som är snabbare än 2080Ti.

Men om det är ett Ti Super med supertungt pris så får man väl vänta lite till.

Titan RTX och Quadro 8000 har ju varit ute ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Köpte precis ny bil men får väl lämna nyttja ångerrätten för att ha råd med grafikkortet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

skulle tippa på dom gör som med 2080 super , ersätter ti ,ed ti super till samma pris konstigt vore det annas

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

det var ju ett himla mjölkande av 2000 serien...
när kommer 3080 Ti ut ?
vill ha ett nytt fräscht grafikkort så man kan lira cyberpunk 2077!
jag får väl vänta några år efter release med att spela drömspelet

Permalänk
Medlem

Tror nvidia börjar bli en aning oroliga, sure navi är långt ifrån att ta prestanda kronan, men den är extremt prisvärd! Och skulle dom lyckas få ihop en enorm krets så kan de bli jobbigt för nvidia. Om inte annat så kanske som gör något helt nytt, navi dualgpu, 2 kretsar sammankopplade med infinityfabric!? Amd har nämnt att det går att göra så vem vet =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@Dragonflame: 3080 ti kommer dock vara mer av ett budgetkort. Om du vill ligga strax under nVidia RTX Titan så är der RTX S 3080 ti Super Duper Turbo ++ som gäller. Och det är bara om du handlar inom första kvartalet, därefter kommer de uppdaterade versionerna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skulle precis skriva "now we're talking" sen såg jag priset...

har de helt tappat förståndet?

För det är fortfarande spelkort vi snackar om väl, eller är tanken att folk ska använda korten professionellt också?

Du såg priset för Titan-varianten som funnits ute sedan december och är riktad mot proffs.

Permalänk
Medlem

Nä.

Vill ju ett Titaniskt Super.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon56869:

Skulle precis skriva "now we're talking" sen såg jag priset...

har de helt tappat förståndet?

För det är fortfarande spelkort vi snackar om väl, eller är tanken att folk ska använda korten professionellt också?

Precis som flera påpekat listar tabeller RTX 2080-korten samt Titan RTX. Jag skulle bli mycket förvånad om prislappen hamnade på Titan-nivå, ett eventuellt 2080 Ti Super skulle inte ha samma specifikationer som Titan RTX, även om de delar samma TU102-krets.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har de något val? De kör väll inte 7nm och strömförbrukningen ligger rätt högt redan. Känns som att 3000-serien kommer att dra iväg, snart får vi höra att de skippar 3000-serien 2020 och ger en refresh till med något högre frekvenser/kärnor (som i princip inte ger något då strömtaket slår i).

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har de något val? De kör väll inte 7nm och strömförbrukningen ligger rätt högt redan. Känns som att 3000-serien kommer att dra iväg, snart får vi höra att de skippar 3000-serien 2020 och ger en refresh till med något högre frekvenser/kärnor (som i princip inte ger något då strömtaket slår i).

Nvidias kommande generations grafikkort i Ampere-familjen är dock tänkta att lanseras nästa år med tillverkning på Samsungs 7nm+ EUV, och går allt som det är tänkt kommer väl Nvidias nästa grafikkortsfamilj tillverkas på den. EUV-litografin är mer effektiv än den DUV-litografi AMD använder från TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

När Super Titan släpps, då ska det införskaffas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nvidias kommande generations grafikkort i Ampere-familjen är dock tänkta att lanseras nästa år med tillverkning på Samsungs 7nm+ EUV, och går allt som det är tänkt kommer väl Nvidias nästa grafikkortsfamilj tillverkas på den. EUV-litografin är mer effektiv än den DUV-litografi AMD använder från TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om dom kan pumpa mer prestanda och hålla kostnaderna nere. Ett par % för samma eller högre pris är inte värt varken i mina eller många andras ögon. 2000-serien var ju lite katastrof både i pris och prestanda, och nu verkar dom ha nått den övre gränsen av vad den klarar av. Ju mer prestanda dom pushar denna serie, desto mer måste dom pusha 3000. 16 extra RT kärnor räcker inte och man borde hamna på en +30% i prestanda för samma pris jämfört med nuvarande generation (även om dagens pris är helt galet satta).

Permalänk
Medlem

Häftigt, behöver ett snabbare grafikkort för att gräva bitcoins.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragonflame:

det var ju ett himla mjölkande av 2000 serien...
när kommer 3080 Ti ut ?
vill ha ett nytt fräscht grafikkort så man kan lira cyberpunk 2077!
jag får väl vänta några år efter release med att spela drömspelet

Jag är lite i samma båt. Hoppas verkligen att jag har något vassare än mitt 1080Ti vid lanseringen av Cyberpunk. Men är 2080Ti eller 2080Ti Super det vassaste som erbjuds så lär jag nog hålla hårt i pengarna.

Sedan är ju frågan om spelet nu verkligen får DXR-stöd, kan ju hända att CDPR skjuter upp eller lägger ner raytracing för spelet. Spelet ska spelas oavsett, men beror lite på hur bra upplevelsen nu blir. Witcher 3 har jag spelat igenom tre gånger, mycket möjligt att det blir lika med Cyberpunk men vill att den första genomspelningen, där allt är nytt och ger de starkaste intrycken, är så bra de rimligtvis kan vara.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Titan RTX och Quadro 8000 har ju varit ute ett tag.

HEHU

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Precis som flera påpekat listar tabeller RTX 2080-korten samt Titan RTX. Jag skulle bli mycket förvånad om prislappen hamnade på Titan-nivå, ett eventuellt 2080 Ti Super skulle inte ha samma specifikationer som Titan RTX, även om de delar samma TU102-krets.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis samma krets som i titan dvs. utan avstängda kluster, men fortfarande 11GB och således något smalare minnesbuss.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Köpte precis ny bil men får väl lämna nyttja ångerrätten för att ha råd med grafikkortet

Vart köper man en ny bil för 15.000kr? I tonåren köpte jag en ny moped för 15.000kr...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Vart köper man en ny bil för 15.000kr? I tonåren köpte jag en ny moped för 15.000kr...

I andra säsongen av The Grand Tour (2017) så köpte Hammond ungefär en sån här:
TVS Star City Plus (Special Edition) 2019 (lätt motorcykel)
Fast inte en 2019 och den han köpte hade mer klassisk styling med rund framlykta bl.a.
Men någonting med TVS Star hette den.
Han köpte den i Mozambique (Afrika) och sa att han köpte den ny för 800 GBP (ca 9400 SEK)

Sen sa inte @Hassel fd Jompenleet att hans nya bil hade samma pris som grafikkortet.
Att inte ha råd att köpa en ny bil OCH ett nytt grafikkort betyder inte nödvändigtvis att båda sakerna har samma pris.

För de flesta så när det kommer till större inköp så får man sprida ut det och kan inte köpa allt samma månad.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

I andra säsongen av The Grand Tour (2017) så köpte Hammond ungefär en sån här:
TVS Star City Plus (Special Edition) 2019 (lätt motorcykel)
Fast inte en 2019 och den han köpte hade mer klassisk styling med rund framlykta bl.a.
Men någonting med TVS Star hette den.
Han köpte den i Mozambique (Afrika) och sa att han köpte den ny för 800 GBP (ca 9400 SEK)

Sen sa inte @jompenleet att hans nya bil hade samma pris som grafikkortet.
Att inte ha råd att köpa en ny bil OCH ett nytt grafikkort betyder inte nödvändigtvis att båda sakerna har samma pris.

För de flesta så när det kommer till större inköp så får man sprida ut det och kan inte köpa allt samma månad.

Helt rätt! Tummen upp

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass