Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Nu har jag avinstallerat skiten...IGEN. Förbannad dynga är vad det är. Att lira i VR är HELT OMÖJLIGT. Får ställa ner grafiken så våldsamt så det ser ut som ett pixlat 80-tals spel och ändå hackar det. Helt makalöst usel kodning av Asobo. Har testat alla tweaks som finns men det funkar ändå inte i VR. Vilken brutal besvikelse detta är.

Sedan kan man gå över till Aerofly FS2, tjonga på scenery från ORBX, maxa inställningarna och lite SS på det i den förhållandevis högupplösta Quest 2 - flyter på hur fint som helst. Det är verkligen NATT OCH DAG.

Jag vidhåller min känsla att Asobo mer riktade in sig på casual konsol-lirande i soffan på 65-tummaren. Hardcore flightsimmare göre sig icke besvär. I synnerhet inte VR-folket. Så sent som i våras erkände Asobo helt ogenerat att man inte hade VR med i planerna.

Jag vet förstås att man är seriös med PC marknaden men just nu känns det så hopplöst. Särskilt då varje patchning gång på gång bjuder på nya prestandabesvikelser...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Nu har jag avinstallerat skiten...IGEN. Förbannad dynga är vad det är. Att lira i VR är HELT OMÖJLIGT. Får ställa ner grafiken så våldsamt så det ser ut som ett pixlat 80-tals spel och ändå hackar det. Helt makalöst usel kodning av Asobo. Har testat alla tweaks som finns men det funkar ändå inte i VR. Vilken brutal besvikelse detta är.

Sedan kan man gå över till Aerofly FS2, tjonga på scenery från ORBX, maxa inställningarna och lite SS på det i den förhållandevis högupplösta Quest 2 - flyter på hur fint som helst. Det är verkligen NATT OCH DAG.

Jag vidhåller min teori om att Asobo mer riktade in sig på tonåringar lirandes i soffan. Hardcore flightsimmare göre sig icke besvär. I synnerhet inte VR-folket. Så sent som i våras erkände Asobo helt ogenerat att man inte hade VR med i planerna.

Nu tar vi det lugnt här va Jag håller med dig i mångt och mycket men hardcore flightsimmare har väl alltid levt med 15-20fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nu tar vi det lugnt här va Jag håller med dig i mångt och mycket men hardcore flightsimmare har väl alltid levt med 15-20fps?

Haha... det är iofs sant. Minns när man satt i FS2004 och skröt med 25 FPS "nära flygplatser". Herregud...som film...mer behövde man inte.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Nu har jag avinstallerat skiten...IGEN. Förbannad dynga är vad det är. Att lira i VR är HELT OMÖJLIGT. Får ställa ner grafiken så våldsamt så det ser ut som ett pixlat 80-tals spel och ändå hackar det. Helt makalöst usel kodning av Asobo. Har testat alla tweaks som finns men det funkar ändå inte i VR. Vilken brutal besvikelse detta är.

Sedan kan man gå över till Aerofly FS2, tjonga på scenery från ORBX, maxa inställningarna och lite SS på det i den förhållandevis högupplösta Quest 2 - flyter på hur fint som helst. Det är verkligen NATT OCH DAG.

Jag vidhåller min känsla att Asobo mer riktade in sig på casual konsol-lirande i soffan på 65-tummaren. Hardcore flightsimmare göre sig icke besvär. I synnerhet inte VR-folket. Så sent som i våras erkände Asobo helt ogenerat att man inte hade VR med i planerna.

Jag vet förstås att man är seriös med PC marknaden men just nu känns det så hopplöst. Särskilt då varje patchning gång på gång bjuder på nya prestandabesvikelser...

Jag kör VR och det fungerar fint.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag kör VR och det fungerar fint.

Intressant. Ser att vi har i princip identisk hårdvara. Vilket headset använder du?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Intressant. Ser att vi har i princip identisk hårdvara. Vilket headset använder du?

Oculus Quest 2.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Intressant. Ser att vi har i princip identisk hårdvara. Vilket headset använder du?

Använder du OpenXR?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Använder du OpenXR?

Kör också Quest2

Nej, trodde OpenXR var för Mixed Reality enbart? Har editerat i regedit att OpenXR runtime skall vara

C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json

I övrigt kör jag inte openXR - startar enbart upp Oculus-appen med tillhörande Traytool

Fel?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kör också Quest2

Nej, trodde OpenXR var för Mixed Reality enbart? Har editerat i regedit att OpenXR runtime skall vara

C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json

I övrigt kör jag inte openXR - startar enbart upp Oculus-appen med tillhörande Traytool

Fel?

kör med openxr. Jag fick oerhört mycket bättre prestanda. Och ge spelet 15-30min flygtid efter du startat vr så ökade min fps åtminstonde med cirka 10. Tror den gör nå bakgrunds-shader grejs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

kör med openxr. Jag fick oerhört mycket bättre prestanda. Och ge spelet 15-30min flygtid efter du startat vr så ökade min fps åtminstonde med cirka 10. Tror den gör nå bakgrunds-shader grejs?

Innebär det att man skall ändra tillbaka till OpenXR runtime i registret? Var tvungen att ändra där för att mitt headset skulle upptäckas överhuvudtaget

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kör också Quest2

Nej, trodde OpenXR var för Mixed Reality enbart? Har editerat i regedit att OpenXR runtime skall vara

C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json

I övrigt kör jag inte openXR - startar enbart upp Oculus-appen med tillhörande Traytool

Fel?

Inte säker men tror det ska förbättra prestandan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Något är ju svårt fel med min installation... nu har jag testat i 2D och det känns som att FPS ligger runt 50-60 oavsett inställningar. Sänkte ner till lägsta möjliga...vi snackar upplösning runt 1000x1000 på vanlig bildskärm. ALLT på LOW eller OFF. Hade räknat med ett par hundra FPS. Icke...ligger på 50-60.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Något är ju svårt fel med min installation... nu har jag testat i 2D och det känns som att FPS ligger runt 50-60 oavsett inställningar. Sänkte ner till lägsta möjliga...vi snackar upplösning runt 1000x1000 på vanlig bildskärm. ALLT på LOW eller OFF. Hade räknat med ett par hundra FPS. Icke...ligger på 50-60.

Du får inte dessa höga FPS i spelet då mycket är CPU-bundet.
För VR med Oculus gissar jag på att du vill köra med ASW. Sätt det på automatic till att börja med i trat tool eller se om du kan sätta det på 30 men klarar du att hålla högre lägsta fps så sätt den på halva din refreshrate. Auto borde var bäst dock.
Ingen erfarenhet i detta spel men i ACC däremot som också är svårt att driva i 80fps med för många bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du får inte dessa höga FPS i spelet då mycket är CPU-bundet.
För VR med Oculus gissar jag på att du vill köra med ASW. Sätt det på automatic till att börja med i trat tool eller se om du kan sätta det på 30 men klarar du att hålla högre lägsta fps så sätt den på halva din refreshrate. Auto borde var bäst dock.
Ingen erfarenhet i detta spel men i ACC däremot som också är svårt att driva i 80fps med för många bilar.

Tack...får testa igen. Tycker inte att jag fått ASW att fungera. Men det kanske är för att den varit inställd på 45. Gissar att jag inte ens når upp till 45 i VR. Får testa 30.

Märkligt att ett modernt spel är så CPU beroende. Har Asobo bara dammat av den gamla FS motorn? Jag tjatar ofta om Aerofly FS2 men på goda grunder. Har man inte testat det så måste man se. Vi snackar FPS på flera hundra med allt på ULTRA. Även i större städer med texturer från ORBX som gör det nästan lika vackert som FS2020.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Tack...får testa igen. Tycker inte att jag fått ASW att fungera. Men det kanske är för att den varit inställd på 45. Gissar att jag inte ens når upp till 45 i VR. Får testa 30.

Märkligt att ett modernt spel är så CPU beroende. Har Asobo bara dammat av den gamla FS motorn? Jag tjatar ofta om Aerofly FS2 men på goda grunder. Har man inte testat det så måste man se. Vi snackar FPS på flera hundra med allt på ULTRA. Även i större städer med texturer från ORBX som gör det nästan lika vackert som FS2020.

Det är först och främst DX11 men sedan är det säkert mycket fysik som behöver cpuer. I bilspelet ACC som är den mest moderna simracern är cpun också rätt belastad såfort det blir mycket bilar då den ska räkna däcksfysik etc även för dem.

Permalänk
Medlem

Nu var jag tvungen att testa själv... med MSFS2020 på en Ryzen 3600 (stock) och ett 3070 utan speciell överklockning får jag vid landsbygd och med mina inställningar på 3840x2160 och "HIGH" typiskt 47 fps inne i Cockpit. Jag provade att dra ned inställingarna lägre och lägre men kom aldrig över 60 fps tills jag insåg att jag hade VSYNC-begränsning till 60 Hz.

Men när detta var löst kom jag upp i 90 fps när jag sänkt till "LOW" och upplösningen 1920x1080.

Detta alltså med vanlig bildskärm, inte VR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackcoffee:

Nu var jag tvungen att testa själv... med MSFS2020 på en Ryzen 3600 (stock) och ett 3070 utan speciell överklockning får jag vid landsbygd och med mina inställningar på 3840x2160 och "HIGH" typiskt 47 fps inne i Cockpit. Jag provade att dra ned inställingarna lägre och lägre men kom aldrig över 60 fps tills jag insåg att jag hade VSYNC-begränsning till 60 Hz.

Men när detta var löst kom jag upp i 90 fps när jag sänkt till "LOW" och upplösningen 1920x1080.

Detta alltså med vanlig bildskärm, inte VR.

Vilket plan?
Det gör stor skillnad. Jag får halva frameraten i A320 mot Cessna 152 i vissa fall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilket plan?
Det gör stor skillnad. Jag får halva frameraten i A320 mot Cessna 152 i vissa fall.

Cessna 152. Standard liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackcoffee:

Cessna 152. Standard liksom.

Haha, jo
Det är dock det mest lättdrivna planet, om inte Icon A5 är en liiten aning lättare. En del av CPU-flaskhalsen ligger i att rita upp skärmarna, så det i kombination med komplexare system gör att airliners drar rejält mycket mer CPU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Haha, jo
Det är dock det mest lättdrivna planet, om inte Icon A5 är en liiten aning lättare. En del av CPU-flaskhalsen ligger i att rita upp skärmarna, så det i kombination med komplexare system gör att airliners drar rejält mycket mer CPU.

Jag kan tro det. Har mest kört med enkla plan i MSFS, men i X-plane märks det ju även när enkla 3:e-partsplan drar mer pulver. Antar det är lite för komplex kod som kör varje frame.

Permalänk
Medlem

Allrighty, har fått lite mer fart på VR pixlarna nu. Kan endast flyga Cessna-kärran samt följde denna guide rakt igenom (med vissa undantag för Mixed Reality headsets som jag inte har)

https://forums.flightsimulator.com/t/my-2070-super-vr-setting...

Funkar skapligt. Lite stutter under starten kanske men väl i luften så flyter det rätt bra. Inställningarna gör att det ser lite pixligt ut, lite som Rift CV1 utan Screendoor. Men man ser ju potentialen i FS2020 i VR. Nu vänder mitt humör igen :-). Att flyga över Stockholm eller Göteborg i skymningsljus, titta ner på biltrafiken....det är ovanligt realistiskt. Större realism än konkurrenterna tack vare ljuset och den naturtrogna återgivningen av texturerna. Det är liksom mer "djup" på något sätt...

Jag har konsekvent skippat Cessnorna i samtliga flightsims genom åren...har alltid haft B737 eller A320. Men i denna miljön är Cessnan riktigt kul tack vare detta.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tjaba

Fundering ang vad som kan flaska

Kika klippet , har developer aktiverad så man ser fps o så

https://www.youtube.com/watch?v=CwDM9Dfi7wk&feature=youtu.be

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Tjaba

Fundering ang vad som kan flaska

Kika klippet , har developer aktiverad så man ser fps o så

https://www.youtube.com/watch?v=CwDM9Dfi7wk&feature=youtu.be

Du har ju "Limited by GPU" synligt för det mesta
I regel skulle jag tro att CPU och GPU är relativt bra matchade i spelet dock. Testa A320 och se, skulle tro att det är mer CPU-bottleneck där ("Limited by MainThread").

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har ju "Limited by GPU" synligt för det mesta
I regel skulle jag tro att CPU och GPU är relativt bra matchade i spelet dock. Testa A320 och se, skulle tro att det är mer CPU-bottleneck där ("Limited by MainThread").

Okej .. Så lite nyare GPU då kan kanske lösa de då eller..

Testade nyss med A320 från Arlanda mot Vasa och under stigningen till flyghöjd så var de mest Limited by GPU som lös

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Okej .. Så lite nyare GPU då kan kanske lösa de då eller..

Testade nyss med A320 från Arlanda mot Vasa och under stigningen till flyghöjd så var de mest Limited by GPU som lös

Några FPS till skulle du säkert kunna få ut av en ny GPU, men relativt snart lär du nå den största flaskhalsen som är CPU (Limited by mainframe). Framförallt om du bara kör 1920x1080. Med en ny GPU skulle du däremot kunna köra högre upplösning med bibehållen FPS, om du har skärm för det.

Det är svårt att ens komma upp i 60 FPS ens med senaste prylarna...

Permalänk
Medlem

Fler FPS gör ju att det ser bättre ut, men är det nån som vet hur många som krävs för flygmodellen som sådan?

X-Plane 11 säger ju att fysikmodellen kräver att man når upp i 20 fps, allt däröver är bara lyx för flygmodellen även om det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Laddade hem spelet för ett tag sedan jag spelade det på release. Tänkte det hade blivit någon skillnad men icke. Samma låga fps och kraschar när man pillar med gps på tbm 930. Gick in o läste lite och mycket riktigt har denna krasch ett tag.

Också fortfarande essentiella missade funktioner med autopiloten som ännu ej går ställa in. Man får nog vänta minst ett år till och kolla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Laddade hem spelet för ett tag sedan jag spelade det på release. Tänkte det hade blivit någon skillnad men icke. Samma låga fps och kraschar när man pillar med gps på tbm 930. Gick in o läste lite och mycket riktigt har denna krasch ett tag.

Också fortfarande essentiella missade funktioner med autopiloten som ännu ej går ställa in. Man får nog vänta minst ett år till och kolla igen.

Flyger nästan enbart med TBM 930 och har inte upplevt en krasch på ca 120 flygningar. Har du några mods? Överklockning?

Vilka autopilot funktioner saknar du? För att vara ett defaultplan så tycker jag den är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Flyger nästan enbart med TBM 930 och har inte upplevt en krasch på ca 120 flygningar. Har du några mods? Överklockning?

Vilka autopilot funktioner saknar du? För att vara ett defaultplan så tycker jag den är riktigt bra.

https://forums.flightsimulator.com/t/tbm930-mfd-game-freezes/...

Kraschen jag fick är när man ändrar arrival/departure mid flight.

Angående autopilot snackar jag rent allmänt på a320 och cj4 blandannat. Tbm 930 är väll den som har mest "stabila" av alla kändes det som. Det saknas massa pages och funktioner på både a320 och cj4 som jag vill ställa in vid landning och lyft. Sedan så buggar ofta waypoints när man lägger in i MCDUn på dem.

Körde in därefter in Working title's mod som gav mycket mer funktionalitet och buggfixar. Tyvärr hade den modden sina buggar också och vissa går inte åtgärda tydligen utan att Flight simulators dev team åtgärdar befintliga buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

kör med openxr. Jag fick oerhört mycket bättre prestanda. Och ge spelet 15-30min flygtid efter du startat vr så ökade min fps åtminstonde med cirka 10. Tror den gör nå bakgrunds-shader grejs?

Hur kör man med openxr med Q2'an? Jag fick ändra i registret som tidigare sagts för att ens kunna hitta headsetet.