Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pattepilot:

ibland går även min atc över till att dom försöker snacka svenska?
har du även lösningen på de?

Hmm nej, det har jag inte hört talas om tyvärr.
Är menyerna i MSFS på svenska? Svenskt Windows?
Jag kör engelska på båda så det lär ju göra det mindre troligt att det händer mig.

Jag skulle iaf testa att ändra MSFS till engelska om det inte redan är det, sen kolla igenom alla menyerna i "General"-inställningarna.
Det kan nog t ex hjälpa att byta från (eller till) Azure för ATC-röster, men rösterna blir sämre/mer robotiska om man stänger av Azure.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pattepilot:

ibland går även min atc över till att dom försöker snacka svenska?
har du även lösningen på de?

Stötte på denna idag: https://forums.flightsimulator.com/t/a-ten-year-old-boy-has-t...

Kanske går att komma runt genom att mecka med Windows TTS-paket isåfall? Som att lägga in US English och ta bort svenska, om du inte använder det till något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är det värt att skaffa msfs 2020 om man bara vill flyga helikopter? Jag vet att det inte finns officiellt stöd för helikoptrar ännu men det finns några tredjepartsmaskiner tillgängliga. Just nu flyger jag DCS men jag är inte så intresserad av den militära delen av det, jag vill mest bara flyga runt.

Värt ett köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Är det värt att skaffa msfs 2020 om man bara vill flyga helikopter? Jag vet att det inte finns officiellt stöd för helikoptrar ännu men det finns några tredjepartsmaskiner tillgängliga. Just nu flyger jag DCS men jag är inte så intresserad av den militära delen av det, jag vill mest bara flyga runt.

Värt ett köp?

Spontant skulle jag säga ja, men visste inte om att det fanns helikoptrar i spelet ännu?
Det är ett så pass trevligt och snyggt spel!

Jag köpte den dyraste versionen med allting till. Själv flyger jag bara 1-2 Buschplan och gör lite landningsutmaningar ;D

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skrev tidigare i tråden att kanske skaffa Xbox för enbart för MS FS. Men kanske ännu bättre och skaffa en liten Windows maskin/sticka bakom TVn och strömma MS FS via Xbox Cloud, när det väl släpps där. Någon mer som funderar på att göra samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Spontant skulle jag säga ja, men visste inte om att det fanns helikoptrar i spelet ännu?
Det är ett så pass trevligt och snyggt spel!

Jag köpte den dyraste versionen med allting till. Själv flyger jag bara 1-2 Buschplan och gör lite landningsutmaningar ;D

https://flyinside-helis.com
https://pt.flightsim.to/file/8970/airbus-h135-helicopter-proj...
https://www.hypeperformancegroup.com/products/xxxx

Dom här finns än så länge så vitt jag vet, det kommer. nog fler också. Kanske får slå till då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

https://flyinside-helis.com
https://pt.flightsim.to/file/8970/airbus-h135-helicopter-proj...
https://www.hypeperformancegroup.com/products/xxxx

Dom här finns än så länge så vitt jag vet, det kommer. nog fler också. Kanske får slå till då

Ah, 3:e part, har för mig Microsoft ska komma med egna också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan ang. helikoptrar är ju hur realismen är.
FlyInsides helikopter tror jag är bra på den punkten, de har ju egen simulering som går runt MSFS brist på helikopterstöd. Alla som inte gör samma sak skulle jag personligen inte lita på förrän MSFS har vettigt stöd, men jag är rätt noga med att realism trots att jag inte flyger nåt på riktigt.
Vill inte bara lära mig en massa låtsasgrejer; helikopter är svårt för nybörjare, så är det lätt lär det inte vara så bra simulation.

H135 tycker jag kändes rätt stel och simpel att flyga när jag testade kort nyligen. När jag kört bra helikoptrar i X-Plane har jag haft ett helvete att styra, ffa hovra/landa med precision, men det hade jag inte några större problem med i H135. Ställde på "svåraste" inställningarna men den kändes inte rätt alls. Är dock långt ifrån helikopterexpert!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan ang. helikoptrar är ju hur realismen är.
FlyInsides helikopter tror jag är bra på den punkten, de har ju egen simulering som går runt MSFS brist på helikopterstöd. Alla som inte gör samma sak skulle jag personligen inte lita på förrän MSFS har vettigt stöd, men jag är rätt noga med att realism trots att jag inte flyger nåt på riktigt.
Vill inte bara lära mig en massa låtsasgrejer; helikopter är svårt för nybörjare, så är det lätt lär det inte vara så bra simulation.

H135 tycker jag kändes rätt stel och simpel att flyga när jag testade kort nyligen. När jag kört bra helikoptrar i X-Plane har jag haft ett helvete att styra, ffa hovra/landa med precision, men det hade jag inte några större problem med i H135. Ställde på "svåraste" inställningarna men den kändes inte rätt alls. Är dock långt ifrån helikopterexpert!

Måste nog få en kommentar av någon som flugit den på riktigt hur det är. Helikoptrar kan vara väldigt olika mellan olika modeller, åtminstone i DCS så är hueyn och gazelle helt annorlunda att flyga. Det kan ju eventuellt vara så att H135 är relativt lätt att flyga.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet varför jag får väldigt konstiga inflygningar när jag väljer ILS? Testade på Arlanda och Östersund och det blir hejvilt och snett och 90-graders inflygningsrutt etc...är ingen expert för att uttrycka det milt så kanske mitt fel..men väljer Low altitude airways och ILS på ankomst-flygplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Någon som vet varför jag får väldigt konstiga inflygningar när jag väljer ILS? Testade på Arlanda och Östersund och det blir hejvilt och snett och 90-graders inflygningsrutt etc...är ingen expert för att uttrycka det milt så kanske mitt fel..men väljer Low altitude airways och ILS på ankomst-flygplats.

Du aktiverar det rätt i planet med approach när du närmar dig också?

Annars så sidan innan hade jag liknande problem men det är pga 3e parts flygplatser som inte är rätt "syncade" med spelets ils

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om Thrustmaster TCA? Sitter med Saitek X52 nu och funderar på ett byte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Vad säger ni om Thrustmaster TCA? Sitter med Saitek X52 nu och funderar på ett byte!

Jag kör med den, endast flightstick.
Har å andra sidan inte kört någon annan sedan ~15 år
Tycker den är helt ok.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FortuN:

Du aktiverar det rätt i planet med approach när du närmar dig också?

Annars så sidan innan hade jag liknande problem men det är pga 3e parts flygplatser som inte är rätt "syncade" med spelets ils

Japp, men problemet uppstår redan vid planering av flygningen där linjen som visar inflygningar går bananas och blir helsnurrig och inte alls rimlig. 90 graders svängar och rundåkning helt ologisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Japp, men problemet uppstår redan vid planering av flygningen där linjen som visar inflygningar går bananas och blir helsnurrig och inte alls rimlig. 90 graders svängar och rundåkning helt ologisk.

Jag har upplevt liknande fel med inflygning till Kramfors flygplats. Där den vill att jag ska svänga 90 grader, flyga genom ett berg, svänga 90 grader och landa. Jag gjorde detta en dag med låga moln och krashade rejält då jag inte hade lyftkraft nog att undvika berget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Vad säger ni om Thrustmaster TCA? Sitter med Saitek X52 nu och funderar på ett byte!

Köp inte throttlen bara,tycker inte den va värd pengarna och lämnade tillbaka den.
Bara billig plast,flightsticken är helt ok dock.
har börjat kolla på denna nu istället https://flightsimcontrols.com/product/gladiator-nxt/ den har fått riktigt bra betyg.

Permalänk
Medlem

Idag släpps den nya patchen!
Någon som vet om den kommer vara redo att ladda ned ikväll?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

@griid Det brukar alltid vara på kvällen nånstans, typ 17-20 eller sådär. Räknar man inte med nåt före 19 så blir det nog bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@griid Det brukar alltid vara på kvällen nånstans, typ 17-20 eller sådär. Räknar man inte med nåt före 19 så blir det nog bra.

Perfekt!

Då blir det jobb-->träna-->middag och sedan lite egentid framför datorn

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Dum fråga .. Nån annan som har råkat ut för att altituden står på 99000 ft oavsett vad man än gör.. har bara dykt upp utan annat jag ahr gjort nåt .. upptäckte det igår och har provat att reparera spelet ..

Har det via MS store ..

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Dum fråga .. Nån annan som har råkat ut för att altituden står på 99000 ft oavsett vad man än gör.. har bara dykt upp utan annat jag ahr gjort nåt .. upptäckte det igår och har provat att reparera spelet ..

Har det via MS store ..

Du kör inte med Working Titles G1000 NXi-mod? Det blir så i spelets UI med senaste versionen pga en workaround de fått göra just nu, men siffrorna i cockpit bör stämma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du kör inte med Working Titles G1000 NXi-mod? Det blir så i spelets UI med senaste versionen pga en workaround de fått göra just nu, men siffrorna i cockpit bör stämma.

Undrar om inte den kom som update i content manager.

kanske avinstallera den o se om det stämmer då

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med någon hårdvara till att styra höjden? Om inte så är det struntsamma, det funkar lika bra ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör du med någon hårdvara till att styra höjden? Om inte så är det struntsamma, det funkar lika bra ändå.

har bara Logitech extreme 3d pro joystick och inge annat

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Var den update i content manager som var orsaken att altituden var som den var.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Uppdateringen finns enligt uppgift ute nu! (Bara MS Store än så länge.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Vad säger ni om Thrustmaster TCA? Sitter med Saitek X52 nu och funderar på ett byte!

Skrivet av Hondaxl:

Köp inte throttlen bara,tycker inte den va värd pengarna och lämnade tillbaka den.
Bara billig plast,flightsticken är helt ok dock.
har börjat kolla på denna nu istället https://flightsimcontrols.com/product/gladiator-nxt/ den har fått riktigt bra betyg.

Jag gick från T.16000M (samma spak som TCA med annorlunda knappar) till Gladiator NXT, och det var som att gå från en leksak till ett verktyg. Otrolig skillnad!

Sen finns ju även VKB Gunfighter Mk. III som ska vara ett stort hopp upp från Gladiator NXT men kostar därefter.

Priset skiljer sig dock en hel del, så om man inte vet hur mycket man egentligen kommer flyga kan det vara värt att börja med den billigare varianten

Permalänk
Medlem

Nu finns uppdateringen på Steam.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag gick från T.16000M (samma spak som TCA med annorlunda knappar) till Gladiator NXT, och det var som att gå från en leksak till ett verktyg. Otrolig skillnad!

Sen finns ju även VKB Gunfighter Mk. III som ska vara ett stort hopp upp från Gladiator NXT men kostar därefter.

Priset skiljer sig dock en hel del, så om man inte vet hur mycket man egentligen kommer flyga kan det vara värt att börja med den billigare varianten

Beställde en Gladiator NXT nu;) 1600kr med frakt från holland,inte så farligt om kvaliten är så bra som det sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu finns uppdateringen på Steam.

Och för er alla, glöm inte att välja Get & Download av World Updaten i marketplacen.