Statiskt brus från soundbar

Permalänk
Medlem

Statiskt brus från soundbar

Hej,

Jag har börjat störa mig något extremt på ett statiskt brus som kommer från min soundbar (LG SK5). Det är väldigt jobbigt på kvällarna då man har lägre volym.

Soundbaren är kopplad till TVn (sony kd55xf9005) och bruset uppstår lite från och till. Men finns där till 99% av tiden. Det kan försvinna stundtals när man startar upp appar osv på tiden men återkommer snart igen.

Antar att bruset kommer från Tvn och innan en uppdatering av Tvn störde jag mig inte direkt på bruset, men kan varit så att jag inte hade upptäckt det än och inte börjat störa mig på det..

Kör i nuläget med Hdmi Arc men bruset finns där även om jag kör med optisk kabel.

Har ni några tips hur jag kan bli av med bruset och har kanske någon upplevt liknande problem? Tack på förhand.

PS var lite osäker på vart jag skulle lägga tråden så flytta den gärna om den ligger fel. DS

Permalänk
Rekordmedlem

Ta reda på vad som alstrar brus.
Koppla bort alla signalkablar och lyssna, koppla in en signalkabel i taget och lyssna.
Vad är det som brusar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta reda på vad som alstrar brus.
Koppla bort alla signalkablar och lyssna, koppla in en signalkabel i taget och lyssna.
Vad är det som brusar ?

Hej, tack för svar. I nuläget har jag endast hdmi kabeln mellan tvn och Soundbaren inkopplad, förutom strömmen(alltså inga fler kablar in i varken tv eller soundbar). Bruset finns fortfarande kvar. Ändrar jag input på Soundbaren försvinner bruset.

Kan det vara en inställning på Tvn? Har försökt leta runt men inte hittat något som förbättrat bruset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZeneBent:

Hej, tack för svar. I nuläget har jag endast hdmi kabeln mellan tvn och Soundbaren inkopplad, förutom strömmen(alltså inga fler kablar in i varken tv eller soundbar). Bruset finns fortfarande kvar. Ändrar jag input på Soundbaren försvinner bruset.

Kan det vara en inställning på Tvn? Har försökt leta runt men inte hittat något som förbättrat bruset.

Skickades från m.sweclockers.com

Tolkar jag dig rätt så får du bara bruset om du lyssnar på tvn ? Tar du bort hdmikabeln mellan soundbaren och tvn eller byter ingång till "en tom" upphör bruset ? I så fall är det tvn som har brus i signalen som matas till soundbaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

Precis! Byter jag ingång försvinner bruset direkt.

Är även så att efter en massa pillande i inställningarna så försvinner bruset helt nu medan det inte spelas upp något ljud på tvn (menyn i Youtube t.ex.). Men så fort klippet startar kommer bruset.

Skickade ett mail till Sony så får jag se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZeneBent:

@mrqaffe

Precis! Byter jag ingång försvinner bruset direkt.

Är även så att efter en massa pillande i inställningarna så försvinner bruset helt nu medan det inte spelas upp något ljud på tvn (menyn i Youtube t.ex.). Men så fort klippet startar kommer bruset.

Skickade ett mail till Sony så får jag se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan ju vara brus i källmaterialet, har du lyssnat på exakt samma fil via nått annat som garanterat låter ok, tex en dator med ett bra ljudsystem eller en telefon/platta med bra hörlurar anslutna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara brus i källmaterialet, har du lyssnat på exakt samma fil via nått annat som garanterat låter ok, tex en dator med ett bra ljudsystem eller en telefon/platta med bra hörlurar anslutna ?

Saken är den att jag spelar upp allt via inbyggda smart tv funktionen. Så det blir lite svårt att göra det du säger. Men om jag väljer att spela upp via tv högtalarna och inte soundbaren så försvinner bruset. Är alltså ingen seperat fil utan allt är streamat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZeneBent:

Saken är den att jag spelar upp allt via inbyggda smart tv funktionen. Så det blir lite svårt att göra det du säger. Men om jag väljer att spela upp via tv högtalarna och inte soundbaren så försvinner bruset. Är alltså ingen seperat fil utan allt är streamat.

Skickades från m.sweclockers.com

Men har du verkligen inget annat än en tv som kan köra en webläsare så du kan kolla på youtube ?
Du kanske gör om ljudet i tvn så den alstrar brus, har du provat om det är skillnad mellan olika ljudformat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du verkligen inget annat än en tv som kan köra en webläsare så du kan kolla på youtube ?
Du kanske gör om ljudet i tvn så den alstrar brus, har du provat om det är skillnad mellan olika ljudformat ?

Vi har kanske missförstått varandra lite. Nej det är inget brus om jag skulle spela upp samma klipp på min dator eller telefon.

Kan man byta ljudformat som tvn spottar ut till Soundbaren via hdmi arc? Letat ordentligt i inställningarna och ändrat alla möjliga inställningar men inget hjälper.

Känns som att det är ett mjukvaruproblen hos sony. Detta eftersom att bruset bara uppstår ibland och ibland inte. Har märkt att jag inte har brus under reklamen på Youtube, men i själva klippen har jag brus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZeneBent:

Vi har kanske missförstått varandra lite. Nej det är inget brus om jag skulle spela upp samma klipp på min dator eller telefon.

Kan man byta ljudformat som tvn spottar ut till Soundbaren via hdmi arc? Letat ordentligt i inställningarna och ändrat alla möjliga inställningar men inget hjälper.

Känns som att det är ett mjukvaruproblen hos sony. Detta eftersom att bruset bara uppstår ibland och ibland inte. Har märkt att jag inte har brus under reklamen på Youtube, men i själva klippen har jag brus.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det ju nått som sker i tvn förutsatt att klippet i sig inte har brusigt ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara så att du har stört hög gain(volym) när HDMI kopplas in. Vad händer om du sänker volymen manuellt på soundbaren?

Det jag är ute efter som kan vara problemet. Maxvolym på soundbar och låg volym på TV = hög noisefloor(brus)

När det gäller det där med att du inte hör brus är nog för att ljudet vid reklam är alltid mastrat att låta så mycket som möjligt. Därav uppfattar inte dina öron bruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Kan vara så att du har stört hög gain(volym) när HDMI kopplas in. Vad händer om du sänker volymen manuellt på soundbaren?

Det jag är ute efter som kan vara problemet. Maxvolym på soundbar och låg volym på TV = hög noisefloor(brus)

När det gäller det där med att du inte hör brus är nog för att ljudet vid reklam är alltid mastrat att låta så mycket som möjligt. Därav uppfattar inte dina öron bruset.

Jag har tänkt på detta själv, ska kolla på det sen om det är det som kan vara problemet. Det sker någon synkning mellan TV och soundbar så när jag höjer på soundbaren höjs ljudet på TVn och volymen på soundbaren förblir oförändrad. Men tror att detta ska gå att stänga av. Ska kolla efter jobbet!

Permalänk
Medlem

Hej igen, har haft lite ont om tid och inte kunnat lägga ner någon tid på detta... Men nu kommer en liten uppdatering.

Nu har jag felsökt lite till här hemma och testat med en annan TV. Det statiska bruset finns där med den andra TVn också. Så det måste alltså vara soundbaren som är problemet...

Har även testat att sänka volymen så lågt som möjligt på soundbaren och det hjälper inte, så fort man höjer till nivå 1 så kommer bruset.

Får kontakta LG och se vad dom säger.