Problem med med röst ljud i spel.

Permalänk
Medlem

Problem med med röst ljud i spel.

Hej!
Har stött på ett problem där all röst ljud är som bortblåst, jag hör typ fienders röster och mina fotsteg med mera men inte när gubben ska prata själv. Har provat att se om det är någon ljud drivrutin som kronglat till det men hjälpte ej att ta bort hela drivrutinen och installera om. Så vet ej vad det är som kan ha hänt. Någon som kan hjälpa mig att luska ut vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Du har inte slagit på typ 5.1 ljud eller liknande?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Du kanske har 5.1 högtalare-läget istället för 2.1 eller hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

@Valonen: Saken är den att jag har alltid haft igång 5.1 ljud inställning på själva inställningar i manager programmet, allting började krångla nu efter bara någon dag sedan. innan dess har allt funkat helt felfritt.

Jag testade att slå på och av 5.1 ljudet men när jag stänger av 5.1 ljudet till stereo så blir det bara en typ av eko ljud istället på rösten och väldigt tyst röst. i 5.1 så kommer det enbart röst i baslådan. så vet inte vad det är som har hänt alls.

Permalänk
Medlem

Mysko, finns det ingen default knapp någonstans? Vettetusan vad som kan ha hänt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vad har du för högtalare och vad har du för ljudkort. (om du inte har ett ljudkort, vad har du för moderkort?)

Det låter ju som du kör 5.1 inställningar så att ljudkortet försöker mata rösterna till en centerkanals-högtalare som du inte har...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Använder mig av dessa högtalare Trust GXT 658 Tytan 5.1 PC Högtalare och mitt moderkorts namn är msi z370 krait gaming.

Permalänk
Medlem

Kan centerhögtalaren helt enkelt ha gått sönder?
*edit*
Dubbelkolla att alla kontakter är i som de ska förstås

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jag har provat, jag får ut ljud ifrån Center när jag gör test på alla högtalare. Och alla kontakter sitter i som de ska.

Permalänk
Medlem

Du har inte ställt in fel ljud i det program/spel som det strular i eller det kanske är överallt i windows också?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Nej, jag har inte ändrat något alls. Det bara började hända, vet inte av vilken anledning, för bara ett par till 3 veckor sedan satt jag och spelade och hörde röst ljud hur bra som helst och nu så låter det som eko i stereo ljud och rösten kommer enbart i baslådan i 5.1 ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jjsoon:

Hej!
Har stött på ett problem där all röst ljud är som bortblåst, jag hör typ fienders röster och mina fotsteg med mera men inte när gubben ska prata själv. Har provat att se om det är någon ljud drivrutin som kronglat till det men hjälpte ej att ta bort hela drivrutinen och installera om. Så vet ej vad det är som kan ha hänt. Någon som kan hjälpa mig att luska ut vad det kan bero på?

Antar du har RealTek ljud? Ladda ner och installera drivrutinen. Måste själv göra detta, annars upplever jag samma problem.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Jag har installerat senaste drivrutinen, det är det som är grejen till varför jag inte fattar att det beter sig som det gör.

Permalänk
Medlem

Ah, Realtek har man bråkat med. Sist jag pillade på det så fanns det lite olika alternativ att laddad hem, nu var det för ångra år sedan. Har du testat att inte dra hem från Realtek utan från modermodemets supportsida? Kan tänkas att den är lite äldre men kanske funkar bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Har faktiskt testat allt detta. Tråkigt nog blir det samma hela tiden med ljudet. Kan nu även inte ens ladda hem Realtek Audio control från microsoft store heller..