Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ok, men då kan jag förklara för dig varför folk klagar på priset. Vissa vill ha det snabbaste kortet, men vill absolut inte ha RT/TC eller betala för de extra transistorer som är lagt på det. Eftersom Nvidia har släppt t.ex 1650 - 1660 Ti, så är det uppenbart att de gör det för att kunna hålla sina positioner mot AMD, men utnyttjar sin dominans i prestanda för att pressa ut extra kronor. Hade de varit på konsumenternas sida så hade de släppt upp till 1680 Ti, för att ge konsumenterna ett val. Nu har vi inte fått ett val. Vill vi ha det snabbaste, måste vi slänga ut extra pengar för något som vi inte vill ha.

Ingen tvingar oss att köpa förutom vårt eget behov av att maxa våra datorer och vi behöver lägga ut extra pengar på något som vi inte vill ha, som vi hade kunnat lägga på något annat.

Nvidia kanske har kanske konspirerat med nudel-tillverkarna, för entusiasterna som inte har hur mycket pengar som helst i kassan kanske måste leva på sådana ett tag som konsekvens.

Du har givetvis rätt i dina poänger, frågan är just vad t.ex 2080TI kostar att tillverka, allt som allt.
Givetvis förstår jag också att de lagt på mer än nödvändigt på priset, men så är de också ensamma och de vet att folk köper korten.
Samma sak med Apple och deras iPhones.

Frågan är också vad korten kommer att kosta nästa generation, för som sagt, nu är de ensamma plus att det är första generationen och tekniken skall ut på marknaden så ofc att de tar ett överpris, det skulle nog vi också ha gjort om vi drev ett företag och var ensamma om något.

Problemet för de som inte vill ha RT är just att tekniken måste ut nu, och nVidia har sett till att få ut den sedan något år tillbaka. Hade de haft en GTX linje som äf lika stark men billigare vid sidan om så är det nog ett mycket litet antal personer som skulle ha köpt RTX korten.

Det hade medfört att ingen spelutvecklare skulle ha investerat ett dugg i det.

Så vi får lida den här GPU generationen och se vad som händer nästa generation.
Förhoppningsvis så har då AMD presenterat sin RT och Intel också för den delen, då är inte nVidia ensamma längre.

Haha, nudlar ja, jo det är nog populärt hos de som vill ha en fin rigg.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du kanske ska läsa lite om hur storleken på dies påverkar pris utifrån denna personens estimat. De påverkar mycket:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/99r2x3/attempting_to...

Nej, se föregående svar. Det vore kontraproduktivt att konkurrera med sig själv när man försöker fasa in ny teknik på bred front. Enda scenariot vore om de skippat RT helt, och prissatt efter det scenariot. Vilket skulle varit väldigt tråkigt i min mening.

Skrivet av kelthar:

Varför inte, det finns många exempel på saker inom grafikkort som var fantastiska när de kom. Kolla Yoshmans inlägg längre upp. Det är för få transistorer till RT för att det skall vara viable.

De borde slängt in det på sina Titans och riktat dem mot folk som vill använda det i sina arbetsprocesser.

Viable för vad? Precis som han säger är detta ett första försök som dels ger smakprov på vad som är möjligt, men också ger möjligheter utanför spelande för användarna... För detta är vad de har på kortet fullt tillräckligt. Vore som sagt konstigt om de lyckades på en gång.

Exempel på banbrytare inom grafiken som var fantastiska vid release? Jag kanske har dåligt minne, men jag kan inte komma på så många just för stunden.

Sen behöver du självklart inte hålla med, men jag välkomnar verkligen detta steg, då mitt kort brukas för kreativt skapande vid sidan om spelandet. Tycker det mest är mycket gnäll och teknikfientlighet mot en av de större sakerna som hänt inom grafikkort på ett bra tag.

Skrivet av Lifooz:

Problemet för de som inte vill ha RT är just att tekniken måste ut nu, och nVidia har sett till att få ut den sedan något år tillbaka. Hade de haft en GTX linje som äf lika stark men billigare vid sidan om så är det nog ett mycket litet antal personer som skulle ha köpt RTX korten.

Det hade medfört att ingen spelutvecklare skulle ha investerat ett dugg i det.

Precis, en lansering på bred front med stöd hos utvecklarna kräver att majoriteten av korten, riktade till entusiaster, har stödet. En separat lineup utan RT skulle vara spiken i kistan för satsningen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Fast det är ju faktiskt galet. Framförallt i Sverige där utbildning är gratis.

Inte riktigt så de funkar i verkligheten då alla inte har intresset för utbildningen som ger hög lön plus att alla inte riktigt har den möjligheten på grund av hur skolsystemet ser ut idag.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Inte riktigt så de funkar i verkligheten då alla inte har intresset för utbildningen som ger hög lön..

Jag säger ju att det är galet!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Fast det är ju faktiskt galet. Framförallt i Sverige där utbildning är gratis.

Utbildning =/= hög inkomst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Utbildning =/= hög inkomst

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är ju jobbet som ger pengarna sen såklart.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nej, se föregående svar. Det vore kontraproduktivt att konkurrera med sig själv när man försöker fasa in ny teknik på bred front. Enda scenariot vore om de skippat RT helt, och prissatt efter det scenariot. Vilket skulle varit väldigt tråkigt i min mening.

Det som diskutterades var att du inte trodde att RT hade påverkat priset alls. Jag syftade på att fler transistorer ökar kostnaden för tillverkning p.g.a ökad die size och färra chip som är fria från defekter.

Skrivet av roxkz:

Viable för vad? Precis som han säger är detta ett första försök som dels ger smakprov på vad som är möjligt, men också ger möjligheter utanför spelande för användarna... För detta är vad de har på kortet fullt tillräckligt. Vore som sagt konstigt om de lyckades på en gång.

Viable för att kunna spela med samma prestanda som resten av kortet kan hålla. De hade kunnat lyckas direkt om de hade slängt in många fler transistorer eftersom det tar en jävla massa beräkningskraft att göra det som skall göras. Men då hade korten kostat tio gånger mer med deras monolitiska design. Om det överhuvud taget ens hade gått.

Du säger att det är ett smakprov. Om någon hade skickat med några bitar surströmming med varje billys pan pizza som du köper och höjt priset en jävla massa, hur hade du reagerat?

Jag tror att det är få som vill ha det "smakprovet." Man kan släppa ett par videos i stället.

RT-cores är grafikkortens surströmming just nu. Det ser bra ut på bild, men är fruktansvärt i verkligheten.

Skrivet av roxkz:

Sen behöver du självklart inte hålla med, men jag välkomnar verkligen detta steg, då mitt kort brukas för kreativt skapande vid sidan om spelandet. Tycker det mest är mycket gnäll och teknikfientlighet mot en av de större sakerna som hänt inom grafikkort på ett bra tag.

Precis, en lansering på bred front med stöd hos utvecklarna kräver att majoriteten av korten, riktade till entusiaster, har stödet. En separat lineup utan RT skulle vara spiken i kistan för satsningen.

Majoriteten spelar och det är långt ifrån alls "kreativt skapande" som får någon hjälp av detta. I stora drag endast de som sysslar med rendering eller 3d-modellering. Inte om du klipper videos tror jag eller använder illustrator / photoshop / premiere.

Skrivet av Lifooz:

Det hade medfört att ingen spelutvecklare skulle ha investerat ett dugg i det.

Jag tror faktiskt att de hade gjort det ändå. RT är den heliga gralen för många spelutvecklare. De skulle inte behöva lägga tid på att fake:a naturliga fenomen och fenomenen skulle bli perfekta. T.ex ljussättning. Jag är säker på att spelföretagen ändå hade försökt slänga in RT i sina spelmotorer även om det hade funnits en mindre spelarbas. Bara för att kunna säga att de har funktionaliteten och för att trycket från utvecklarna som gjort motorerna hade velat göra det så in i helvete (För att det är nytt och fantastiskt).

Men och andra sidan så känns det inte som det är värt att investera i just nu. Det som har hänt är att många utvecklare upptäckt att det inte är tillräckligt bra. Något bolag backade och sa att det inte var värt att lägga tid på det i dagsläget.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det som diskutterades var att du inte trodde att RT hade påverkat priset alls. Jag syftade på att fler transistorer ökar kostnaden för tillverkning p.g.a ökad die size och färra chip som är fria från defekter.

Viable för att kunna spela med samma prestanda som resten av kortet kan hålla. De hade kunnat lyckas direkt om de hade slängt in många fler transistorer eftersom det tar en jävla massa beräkningskraft att göra det som skall göras. Men då hade korten kostat tio gånger mer med deras monolitiska design. Om det överhuvud taget ens hade gått.

Du säger att det är ett smakprov. Om någon hade skickat med några bitar surströmming med varje billys pan pizza som du köper och höjt priset en jävla massa, hur hade du reagerat?

Jag tror att det är få som vill ha det "smakprovet." Man kan släppa ett par videos i stället.

RT-cores är grafikkortens surströmming just nu. Det ser bra ut på bild, men är fruktansvärt i verkligheten.

Majoriteten spelar och det är långt ifrån alls "kreativt skapande" som får någon hjälp av detta. I stora drag endast de som sysslar med rendering eller 3d-modellering. Inte om du klipper videos tror jag eller använder illustrator / photoshop / premiere.

Jag tror faktiskt att de hade gjort det ändå. RT är den heliga gralen för många spelutvecklare. De skulle inte behöva lägga tid på att fake:a naturliga fenomen och fenomenen skulle bli perfekta. T.ex ljussättning. Jag är säker på att spelföretagen ändå hade försökt slänga in RT i sina spelmotorer även om det hade funnits en mindre spelarbas. Bara för att kunna säga att de har funktionaliteten och för att trycket från utvecklarna som gjort motorerna hade velat göra det så in i helvete (För att det är nytt och fantastiskt).

Men och andra sidan så känns det inte som det är värt att investera i just nu. Det som har hänt är att många utvecklare upptäckt att det inte är tillräckligt bra. Något bolag backade och sa att det inte var värt att lägga tid på det i dagsläget.

Jo att det dricker prestanda är sannerligen ingen hemlighet vid det här laget.
Lite som att låsa bromsarna på bilen och tvinga iväg den.

Du kan absolut ha rätt i det du säger, däremot hade det tagit betydligt mer tid för RT att etablera sig och då tänker jag främst på kundbasen.

Något som dock är riktigt bra är att RT hittar in i konsolerna, för är det något vi vet nu så är det att spelutvecklarna följer konsolerna.

Det kommer att bli riktigt bra när allt har fått lite tid på sig, just nu är vi bara inne på första generationen RTX kort och står fortfarande kvar på PS4/Xbox one, men övergången kommer om bara lite över ett år.

Som sagt, vi får härda ut lite till, själv sitter jag på ett GTX 1060 och kommer inte att uppgradera förrän tidigast RTX generation två.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du kan absolut ha rätt i det du säger, däremot hade det tagit betydligt mer tid för RT att etablera sig och då tänker jag främst på kundbasen.

Ahh, så härligt det är med konsensus!

Jag har inget alls emot funktionen, bara hur resultatet blev.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Han är nog helt galen...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ahh, så härligt det är med konsensus!

Jag har inget alls emot funktionen, bara hur resultatet blev.

Ja nu dricker det för mycket prestanda, för mig som sitter och kör 1080P så räcker mitt MSI GTX 1060 utmärkt än så länge iallafall.

Därför kommer jag inte köpa denna RTX generation med undantag för en av mina vänners kommande riggar, men då får det bli RTX 2080, för pris/prestanda vs 2080TI gör verkligen inte 2080TI värt det. (på det planet fattar jag helt ärligt inte prishoppet.)

Så vi är på samma plan, funktionen är bra men prestandan lider lite för mycket, därav mitt första inlägg att den som vill ha och därmed bli erly adopter får köpa, och den som tycker att 10 serien räcker kan sitta kvar på sitt kort.

Jag tycker att det är fantastiskt att nVidia har släppt RTX, sedan att prestandan lider lite för mycket är snarare GPU-erna som inte är tillräckligt starka än, men det kommer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så det du säger är att en annan hårdvaruteknik för Ray Tracing kan köra Nvidia RTX kapabla titlar out-of-the-box helt utan involvering av utvecklaren av spelet eftersom det då bygger på en öppen standard?

Det är inte hur jag har förstått hur det ligger till. Även om det i grunden bygger på DXR så är det styrt via OptiX som är ett API i Designworks-portföljen.

Rätt mig gärna om jag har fel så skall jag också rätta mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som finns i DXR och "kommer finnas/finns" i Vulkan har inget med Optix att göra vad jag kan se efter en snabb titt, möjligt att Nvidia tolkar om DX12 till Optix i drivarna men det är ju upp till Nvidia att göra, dvs inget som en mjukvaruutvecklare behöver bry sig om om de tex väljer att använda DXR.
Så länge grafikkortstillverkarna aktiverar stöd för DXR så ska inte utvecklarna behöva göra något för att det ska "fungera". Sen är det ju dock möjligt att de behöver optimera olika beroende på vilken hårdvara som ligger i botten men det är ju ingen skillnad mot hur det redan är i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Nej det är ju jobbet som ger pengarna sen såklart.

Och tre år på uni till sjuksköterska t. Ex. Ger ju inge klirr i kassan direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han betalade fortfarande en premium för RTX.

kostar alltid att vara en early adopter hårdvaran lär ju inte gå till spillo då amd själva jobbar på det och det ska finnas i nästa gen konsoller

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Nuvarande generationen av "raytracing" är inte egentligen konsumentanpassad. Utvecklare kan roa sig med premium-RTX men för spelare är det bang-for-the-buck som gäller.

Sedan måste jag säga att han kopierade Elon Musks uttalande ", skillnaden är dock att Tesla Model 3 kommer kunna uppgraderas mjukvarumässigt och FÅ en ny FSD hårdvara om man betalat licensen oavsett hur många hårdvaruiterationer Tesla behöver göra för att uppnå självkörning.

Tesla slängde ut nVIDIA korten och gör nu sina egna långt kraftfullare (och billigare) självkörningschip ASIC.

Citatet: "Musk also said that public policy was on his side, with country after country moving to phase out combustion engines in cars. "It's basically financially insane to buy anything other than an electric car that can upgrade to full autonomy," he said.

"If you buy a gasoline car that is not self-driving, it's like riding a horse and using a flip phone," he added. "Hello—it's not wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och tre år på uni till sjuksköterska t. Ex. Ger ju inge klirr i kassan direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger ju att det är gaaalet!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av Kampis:

Den där kinesen påminner enormt om den liknande typen i blizzard, "Dont you have phones?!"

Vill egentligen bara höra om du fortfarande säljer musen, har ett nytt konto så kan inte svara på din annons 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

"If you buy a gasoline car that is not self-driving, it's like riding a horse and using a flip phone," he added. "Hello—it's not wise."

Where is the smartphone that last 8 days like my old flip phone did