Kan Inet hjälpa till att flasha/uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem

Kan Inet hjälpa till att flasha/uppdatera BIOS?

Hej,
Har precis byggt ihop ett nytt rigg, som vid uppstart är visar svart, ingen POST.
Jag kikade runt en el på nätet och misstänker att moderkortet/bios måste uppdateras för att fungera med CPUn.

Till min fråga. Känner någon till ifall Inet hjälper till med sådant? någon småpeng hit eller dit är jag beredd att betala.
Om ja, räcker det då att plocka loss moderkortet och åka ner med detta till butiken? Eller behöver jag plocka med mig hela datorn?

Tacksam för svar.

Specs på systemet är:

ASUS PRIME X470-PRO
AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB
Sapphire Radeon RX 590 8GB Nitro+
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Avstängd

Ja, vet en polare som gjorde det. Han tog endast med sig moderkortet till butik så fixade dem resten på plats

Permalänk
Medlem

Ja, de gör det för 199kr men någon sa att de bjuder på det om man köper moderkort och/eller CPU hos dem. Det räcker med att bara ta med moderkortet men om det är lättare för dig så är det nog inga problem att ta med hela datorn.

Det sker säkert i mån av tid så om du vill få det fixat samma dag så kan det vara bra att ringa i förväg och se om de har tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Är moderkortet märkt med

Om inte behöver det kanske uppdateras, är det märkt är det mest troligt nått som är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är moderkortet märkt med
https://cdn2.techbang.com/system/excerpt_images/70440/original/6eebce87b0cca3ab7a27e509524784ae.jpg?1558974116

Om inte behöver det kanske uppdateras, är det märkt är det mest troligt nått som är trasigt.

Hej, såg detta på nätet också, men varken kartong eller manual tyder på att den är redo för 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Ja, vet en polare som gjorde det. Han tog endast med sig moderkortet till butik så fixade dem resten på plats

Skrivet av ågren:

Ja, de gör det för 199kr men någon sa att de bjuder på det om man köper moderkort och/eller CPU hos dem. Det räcker med att bara ta med moderkortet men om det är lättare för dig så är det nog inga problem att ta med hela datorn.

Det sker säkert i mån av tid så om du vill få det fixat samma dag så kan det vara bra att ringa i förväg och se om de har tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack hörni, jag skall slå dom en signal nu när de öppnar och kika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotoz:

Hej,
Har precis byggt ihop ett nytt rigg, som vid uppstart är visar svart, ingen POST.
Jag kikade runt en el på nätet och misstänker att moderkortet/bios måste uppdateras för att fungera med CPUn.

Till min fråga. Känner någon till ifall Inet hjälper till med sådant? någon småpeng hit eller dit är jag beredd att betala.
Om ja, räcker det då att plocka loss moderkortet och åka ner med detta till butiken? Eller behöver jag plocka med mig hela datorn?

Tacksam för svar.

Specs på systemet är:

ASUS PRIME X470-PRO
AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB
Sapphire Radeon RX 590 8GB Nitro+
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Samsung 970 EVO Plus 1TB

Nu har jag inte kollat på ditt specifika moderkort, men har du kollat så kortet inte går att uppdatera via en speciell USB port på baksidan? Det har många nyare moderkort nämnligen, så då kan du flasha bios utan att ha någon skärmbild alls!
Kolla upp det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nu har jag inte kollat på ditt specifika moderkort, men har du kollat så kortet inte går att uppdatera via en speciell USB port på baksidan? Det har många nyare moderkort nämnligen, så då kan du flasha bios utan att ha någon skärmbild alls!
Kolla upp det.

Hej, Jag tror det är USB BIOS Flashback du menar(?), jag kikade nämligen också på detta.
Tyvärr har inte detta moderkortet möjlighet att uppdatera BIOS utan en CPU monterat.

Permalänk
Medlem

@Lotoz: Ja precis, den funktionen brukar kunna gå att uppdatera bios med på många kort.
Men kan du inte det, så är det ju butik som gäller tyvärr.
Har du köpt moderkortet på Inet, så skulle jag gissa att dom gör det gratis åt dig faktiskt.
Just AMD med sin bakåtkompatibilitet med nya CPU modeller, har varit lite struliga på den här fronten tyvärr.

Ett annat alternativ är ju att köpa billigast möjliga AMD cpu som funkar, och sälja om den.
Men det kanske är mer strul än det är värt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

@Lotoz: Ja precis, den funktionen brukar kunna gå att uppdatera bios med på många kort.
Men kan du inte det, så är det ju butik som gäller tyvärr.
Har du köpt moderkortet på Inet, så skulle jag gissa att dom gör det gratis åt dig faktiskt.
Just AMD med sin bakåtkompatibilitet med nya CPU modeller, har varit lite struliga på den här fronten tyvärr.

Ett annat alternativ är ju att köpa billigast möjliga AMD cpu som funkar, och sälja om den.
Men det kanske är mer strul än det är värt.

Tror du att en AMD Athlon 200GE hade fungerat i syfte att uppdatera BIOS för Ryzen 3 CPUn? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotoz:

Tror du att en AMD Athlon 200GE hade fungerat i syfte att uppdatera BIOS för Ryzen 3 CPUn? 🤔

Jag vet faktiskt inte. Jag skulle gå in på ASUS hemsida, och kolla "suported" delen, och se vilken bios version vissa CPU'er behöver.
Där får du ett mer konkret svar.
Är det samma sockel, och en lite äldre cpu, så är chanserna dock rätt goda.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die