Permalänk

Raijintek Asterion 9900K

Stationär PC byggd i huvudsak för fotoredigering, men även allround spel/surf/lagring. Det blev ett rejält omtag från min tidigare stationära baserad kring 2500K som hängde med från 2011 till 2018.

Bygget är baserat i ett Raijintek Asterion Classic i silver. Kunde inte hitta så mycket recensioner, men det jag hittade var i huvudsak positivt och det såg mycket trevligt ut. Hårddisk-buren för 3,5-tums enheterna är den svaga länken, klart lägre nivå än övriga chassit. Det är ingen större moddning, förutom att jag målat om ventilationsgallret på toppen från svart till silver.

Komponenter
Chassi - Raijintek Asterion Classic
CPU - Intel i9 9900K + Phanteks PH-TC14PE
MOBO - Gigabyte Aorus Z390 Master
RAM - Corsair Vengeance 64GB (4x16GB) DDR4 CL 3066 MHz
GPU - Gigabyte Windforce GTX960 2GB (moddat med röda LED)
PSU - Corsair AX750 modulärt
SSD - Samsung 960 Evo + Intel 730
HDD - Seagate Barracuda Pro 10 TB + WD RED 3 TB

CPU och GPU når runt 70C vid spel eller fotoredigering (t.ex. batch export/konvertering). Prioriterar ett tyst system före att kräma ut de sista procenten prestanda.

Besök galleriet här

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk

Snyggt! Men skulle rekommendera dig att vrida CPU-kylaren 90grader så att alla fläktar blåser åt samma håll, bättre luftflöde och lägre temps.

Permalänk

Har du sett något bra test på det? Jag kikade runt en del när jag byggde datorn, t.ex. här tycker de att man ska ha den så som jag monterat. Det beror såklart på chassit/luftflöde i övrigt, i mitt chassi sitter även tre fläktar i taket som blåser uppåt.

Skrivet av nikkepersson:

Snyggt! Men skulle rekommendera dig att vrida CPU-kylaren 90grader så att alla fläktar blåser åt samma håll, bättre luftflöde och lägre temps.

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Skrivet av DonThomaso:

Har du sett något bra test på det? Jag kikade runt en del när jag byggde datorn, t.ex. här tycker de att man ska ha den så som jag monterat. Det beror såklart på chassit/luftflöde i övrigt, i mitt chassi sitter även tre fläktar i taket som blåser uppåt.

Det är många som kör så standard, för att få luftflödet från fläktarna i chassits främre del som blåser genom kylaren och vidare ut genom chassits bakre fläkt.

Permalänk

Hehe tjusigt😀

Grafikkortet fick en väldigt lyxig cpu hehe😀 Roligt för ofta ser man ej sånna kombosar😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nikkepersson:

Det är många som kör så standard, för att få luftflödet från fläktarna i chassits främre del som blåser genom kylaren och vidare ut genom chassits bakre fläkt.

De faktiska tester jag hittat visar på motsatsen, och flödet i mitt chassi är lika mycket från botten till toppen som fram till bak.

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Skrivet av rikkille91:

Hehe tjusigt😀

Grafikkortet fick en väldigt lyxig cpu hehe😀 Roligt för ofta ser man ej sånna kombosar😀

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Det är i huvudsak för fotoredigering, där Lightroom och Photoshop inte är så bra på att utnyttja GPU, även om de börjar bli bättre på det. Heroes of Might and Magic III är det som spelas mest, har ju rätt så måttliga systemkrav Visserligen hade nog Cities Skylines och Two Point Hospital kunnat skruvas upp lite mer, en framtida uppgradering kanske. Just Windforce "G1 Gaming" varianten är väldigt bra för ett tyst system annars, 120W TDP och en för ändamålet överdimensionerad kylare.

Operating System: Windows® 95/98 or NT4.0
CPU: Pentium® 133; (P166 recommended)
Memory: 32MB RAM
CD-ROM Drive: 4X Speed
Free Hard Disk Space: 200MB
Video Card: DirectX 6.0 compatible, capable of 800x600 16-bit display
Peripherals: Keyboard, mouse
Multiplayer: 28.8 modem or greater (modem/internet play); TCP/IP or IPX protocol (network play)

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Skrivet av DonThomaso:

Tack! Det är i huvudsak för fotoredigering, där Lightroom och Photoshop inte är så bra på att utnyttja GPU, även om de börjar bli bättre på det. Heroes of Might and Magic III är det som spelas mest, har ju rätt så måttliga systemkrav Visserligen hade nog Cities Skylines och Two Point Hospital kunnat skruvas upp lite mer, en framtida uppgradering kanske. Just Windforce "G1 Gaming" varianten är väldigt bra för ett tyst system annars, 120W TDP och en för ändamålet överdimensionerad kylare.

Operating System: Windows® 95/98 or NT4.0
CPU: Pentium® 133; (P166 recommended)
Memory: 32MB RAM
CD-ROM Drive: 4X Speed
Free Hard Disk Space: 200MB
Video Card: DirectX 6.0 compatible, capable of 800x600 16-bit display
Peripherals: Keyboard, mouse
Multiplayer: 28.8 modem or greater (modem/internet play); TCP/IP or IPX protocol (network play)

Jag tycker att du är skön som har en värre cpu än gpu, klart man gillar en overkill gpu också men jag själv tycker det är en fantastisk combo som är bra och prisvärd till sina ändamål plus att grafikkortet har kosmetisk swag för ålder samt lite extra bra kylning😀 Har också ett par 9900k i laptop och stationär samt en 1950x stationär och ca 29st i7or😀 Det är väldigt kul att bygga datorer😀🤩

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt , brukar föredra vattenkylda byggen men denna var snygg

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Snyggt , brukar föredra vattenkylda byggen men denna var snygg

Tack TT! Har inte så stor erfarenhet av vattenkylning, även om de säg senaste 5 åren kommit mycket mer som funkar out-of-the-box. Nästa bygge kanske jag vågar mig på det?

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk

Broscience om fläktarna i vanlig ordning. Tvivlar på att fläkten där bak gör någon mätbar skillnad på dina temperaturer..

Jag själv lägger stor tyngd på tystnad, iaf vid idle eller motsvarande, så jag tänkte vara snäll och ödmjukt framföra några potentiella tankeställare.

Saker som jag tänker på vid uppgraderingar:
Semi-passiv kylning för grafikkort - då är grafikkortet tyst när jag inte gör något.
Semi-passiv kylnining för PSU - då är PSU tyst när jag inte gör något (mitt är passivt till typ 540W, så fläkten startar enligt min högkompetenta matte - aldrig)
Vattenkylare - har förmågan att dumpa varm luft ut ur chassi, gör således chassifläktar överflödiga. Jag kan byta fläktarna på en AIO om jag inte är nöjd, men om pumpen brummar är det kört mer eller mindre.
Så få rörliga delar som möjligt.

Grattis till en fin dator

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Skrivet av NintendoRobin:

Broscience om fläktarna i vanlig ordning. Tvivlar på att fläkten där bak gör någon mätbar skillnad på dina temperaturer..

Jag själv lägger stor tyngd på tystnad, iaf vid idle eller motsvarande, så jag tänkte vara snäll och ödmjukt framföra några potentiella tankeställare.

Saker som jag tänker på vid uppgraderingar:
Semi-passiv kylning för grafikkort - då är grafikkortet tyst när jag inte gör något.
Semi-passiv kylnining för PSU - då är PSU tyst när jag inte gör något (mitt är passivt till typ 540W, så fläkten startar enligt min högkompetenta matte - aldrig)
Vattenkylare - har förmågan att dumpa varm luft ut ur chassi, gör således chassifläktar överflödiga. Jag kan byta fläktarna på en AIO om jag inte är nöjd, men om pumpen brummar är det kört mer eller mindre.
Så få rörliga delar som möjligt.

Grattis till en fin dator

Både PSU och nätagg är semi-passiva, väldigt smidigt! Har inte satt mig in så mycket i vattenkylning, men har fått uppfattningen att pumparna låter mer än fläktar (eller kanske ett annat typ av ljud?). Det som låter mest just nu är i alla fall Segate Barracuda Pro-disken, delvis pga chassits dåliga konstruktion för hdd.

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Medlem

Stilrent och enkelt.
Nu är inte jag någon expert på vare sig cpu, gpu eller luftflöden.
Men från mina amatörögon sett, så ser det bra ut 👌

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"