Ge mig tips på ett bra spel att "försvinna in i"

Permalänk
Medlem

Ge mig tips på ett bra spel att "försvinna in i"

Hej,

Jag söker ett nytt spel att fastna i, dom senaste fem åren har jag endast spelat Starcraft 2, tidigare har jag spelat det mesta på allt från C64, Nintendo till Xbox360 (Är nu 38 år)

Vad jag söker är något som jag kan koppla av till samtidigt som jag lyssnar på en talbok eler kanske tom sneglar på en tv serie samtidigt till, detta för att koppla av nån timme innan det är dags att sova.
Förr gillade jag Settlers, Civilisation och alla C&C spelen, Halo serien funkar också men det är inte riktigt vad jag är ute efter just nu, jag letar efter något nytt, troligtvis strategi som aldrig tar slut, kan vara online,
Gamla Star wars spel gillade jag förr, Resident evil serien funkade,

Starcraft 2 är perfekt för mig men efter så många år hade det ju varit kul med något nytt att variera med,

Tips?

Gammalt eller nytt spelar ingen roll, finns det på GOG så är det en fördel.

Permalänk
Medlem

Kanske OpenXcom kan vara något? Det är en Open Source klon av UFO: Enemy Unknown/X-COM: UFO Defense som är en riktig klassiker inom strategi. Kräver ett inköp av originalet som finns bl a på GoG:

https://openxcom.org/

Permalänk
Medlem

Börja med speedruns så har du många år till att lägga på valfri titel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

The Long Dark kan vara värt att kolla in. Det finns ett survival mode där du kan spendera hur mycket tid du vill i. Rimworld är också riktigt nice.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

The Long Dark kan vara värt att kolla in. Det finns ett survival mode där du kan spendera hur mycket tid du vill i. Rimworld är också riktigt nice.

Har nu köpt The Long Dark men jag vill gärna ha fler tips, The Long Dark verkar på papperet vara vad jag är ute efter så jag är minst sagt förväntansfull!

Permalänk

Wow Classic släpps 27 aug och är lätt att försvinna i

För lätt

Permalänk
Medlem

Mutant zero 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@siglolmic:
Behöver man inte betala online konto för att spela det?

Permalänk
Medlem

Rimworld - Säg hejdå till dygnen
Stellaris - Se ovan

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Spelen skall vara hyffsatt lätta och komma in i också, då jag har svårt att lägga ner en massa tid på att lära mig, avancerade spel som börjar med bra tutorials är bra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Supreme Commander har jag ett part timmar i.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Spelen skall vara hyffsatt lätta och komma in i också, då jag har svårt att lägga ner en massa tid på att lära mig, avancerade spel som börjar med bra tutorials är bra

Diablo 3 tycker jag är riktigt kul spel att försvinna in i, enkelt att spela i sin egen takt och kan spela med vänner / hoppa in i public games / hitta vänner via communities.
Ny säsong som börjar nästa vecka med.

Om du vill ha mer AFK spel så rekommenderar jag starkt "Dota 2 Underlords". Gratis spel på steam, superkul och finns tutorial/enkla bottar att spela mot. Jag började själv spela det för inte så länge sen och hade aldrig lirat det tidigare och det var enkelt att förstå vad man gör.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

RimWorld är riktigt skoj och man kan lätt spendera väldigt många timmar där, lessnar man på grundspelet så finns det massvis med moddar man kan ladda ner.

Diablo 3 är också lätt att lägga väldigt mycket tid på. Du kan köra season och försöka bygga upp en eller flera klasser med så bra gear som möjligt, du kan köra hardcore där om du dör så är det permadeath, eller så kan du köra utan ladder och spela samma karaktärer i flera år om du vill (när en ladder tar slut, så flyttas dom automatiskt till icke-ladder, så dom deletas inte).

Satisfactory är skoj, Factorio är ett annat spel i samma anda fast 2D istället för 3D.

Jag är lite förvånad att ingen nämn Minecraft med dess uppsving i popularitet nyligen.
Jag själv föll för det och köpte nyligen Minecraft och spelar det för första gången, som 33 år gammal, haha. Det finns en viss progression, även om det inte finns någon riktig story i spelet i sig, du kan göra väldigt mycket i basspelet men skulle du tröttna på det så finns det sjukt många mods och modpacks du kan roa dig med om du fastnar för spelet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Som tredje person säger jag Rimworld. Jag förstod aldrig vitsen med det förrän jag av en slump satte mig ned för att spela. Numera är det mitt näst mest spelade spel på steam. Trots det har jag aldrig klarat ut spelet...

Stellaris är också ett givet val om man gillar 4x som civ m.fl. Enligt mig är Stellaris det bästa i genren, dessutom är det i rymden. Vem bryr sig om vad för imperium man kan bilda på jorden när man har en hel galax framför sina fötter.

XCOM 2 är också riktigt roligt och om du kör med "long war"-modden så blir kampanjen löjligt lång.

Om du har en iPad kan jag starkt rekommendera FLT. Ett till ytan ganska enkelt och kort spel men jag har nog aldrig spelat något som har ett sånt replay value. Finns på datorn också men jag tycker det blir så klumpigt med mus+tangentbord så jag kör det uteslutande på ipaden.

Något stadsbyggarspel kanske? Länge sedan jag spelade något sånt men det brukade sluka alldeles för många timmar av mitt liv.

Rocksmith, inte bara låter det dig fördriva tiden då kommer bli bättre på att spela gitarr också!

Permalänk
Medlem

Stranded Deep

"Take the role of a plane crash survivor stranded somewhere in the Pacific Ocean. Experience terrifying encounters both above and below an endless environment. Come face to face with some of the most life threatening scenarios that will result in a different experience each time you play."

Permalänk

Bloons tower defense 5!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag o köra Teamfight tactics (League of legends auto chess variant) när jag vill slöspela o kolla på film samtidigt. Funkar utmärkt då man inte behöver koncentrera sig allt för mycket på spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Helloooo TS.
Empire: Total War och Cities: Skylines är mina två tips, jag spelar på easy för att det ska vara just avslappnande och timmarna bara rinner iväg. Apropå det så borde jag gå och lägga mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

@siglolmic:
Behöver man inte betala online konto för att spela det?

Jo, det gör man!

Ett annat tips, kanske inte riktigt den typen av spel du letar efter dock, är The Witcher-serien - där finns det många timmar att "döda".

Permalänk
Medlem

Endless Legend, Endless Space 2. 4X med lite RPG-element inslängda. Lätt att tappa bort tiden.
Cities Skylines är en stadsbyggare man bara kan bli bättre på. Starta om några gånger, och varje stad blir bättre och bättre. Kan lätt lägga 90 timmar på att bygga en stad utan mods.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@dr nick: Sid Meier's SimGolf kanske? Ett kul abandonware spel som man kan fastna i ett par timmar. Lite som Simcity osv.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Cities: Skylines

Fastnar i timmar och helt plötsligt har jag byggt ett New York.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Måste även jag nämna rimworld, fruktansvärt roligt spel, som är väldigt mörkt, icke förlåtande och kaotiskt om man vågar uppa svårighetsgraden lite 👌

Permalänk
Medlem

@dr nick:

Någon tipsade om The Long Dark, du svarade att det på pappret såg ut som någonting du var ute efter, var exakt den typen av spel jag hade väntat på tyvärr tyckte jag inte att det var speciellt bra. Rimworld fastnade jag tyvärr inte för heller tyckte det kändes ofärdigt och krångligt ville verkligen gilla spelet.

Lite blandade tips har kört in lite länkar till trailers då jag blev sugen på att återuppleva spelen lite

Kan köras till en talbok
-Stardew Valley: farming simulator/role-playing, pixel grafik liknande zelda någon form av basbyggande (farmen, grödor) och dungeon crawler (samla material, etc). Tidsdödare, typiskt spel som spelar på beroenden (samla/bygg/uppgradera, etc) ser skit ut men man fastnar.
-VVVVVV: 2d pussel/plattforms spel, ej avlsappnande, grymt soundtrack och underskattat om man gillar den typen av spel.
-Oxygene Not Included: Överlevnadssimulator, bygg en bas på en asteroid, hantera element (temperaturer, vätskor, gaser). Mysigt i början, räkna med att några omstarter då det är brant inlärningskurva. Tidsdödare
-Legend of Dungeon: rogue liknande spel, ner till botten hitta skatten upp igen utan att dö, simpel grafik, mysigt men svårt.
-They Are billions: Överlevnads/strategispel, postapokalyptiskt zombies, basbyggande har fått bra kritik jag har inte riktigt fastnat.
-Portal 2: Klassiker, humor, bra pussel "All these spheres are made of asbestos, by the way. Keeps out the rats. Let us know if you feel a shortness of breath, a persistent dry cough, or your heart stopping. Because that's not part of the test. That's asbestos." - Cave Jonsson

Story
-Dom första Assasins Creed spelen: Där man spelar karaktären Ezio Auditore da Firenze tror det är 2-3 delar, gameplay kanske är lite daterat men storyn är grym och knyter även till legender/religion som dom flesta har koll på och väver in det på ett oväntat sätt.
-Assasin's Creed black flag: väldigt mainstream gameplay, open world, snyggt och atmosfäriskt, speciellt när det gäller segling/havet.
-Mass Effect serien för storyn, gameplay och grafik är daterad med undantag för senaste spelet, som att titta på en lång rymdopera om man orkar traggla sig förbi dom bitarna man inte gillar gameplay mässigt, gör det för storyn (tänker då hela serien) storyn kan sammanfattas som episk, kika trailern som är länkad
-Life is Strange bra coming of age drama typ med lite twistar som kan vara värt att fundera på om man gillar den typen av spel.
-Hela Witcher serien, alla har sina fördelar och nackdelar, storyn är bra men kan bitvis vara rätt tung. 1'an är riktigt daterat/gammalt idag, 3'an har nog en av dom snyggaste/levande open-world värdarna som har skapats i ett spel och man vandra till varenda liten del av den.

En av dom bästa spelen jag har kört i år är Wilson's Heart men det är ju i VR så går nog bort för dom flesta och kanske inte något man kör innan läggdags. Är du ute efter basbyggande så kanske Subnautica ytterligare ett spel som jag verkligen vill gilla men inte fastnade för (musiken och ljuden är dock grymma)

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja ha något riktigt bra spel som är typ litet som sims i uppbyggnad där man kan vara en eller flera "gubbar" man sätter samman och kontrollerar själv, bygger hus man själv designar, osv, men där det går ut på att sköta en bondgård, odla saker (även på riktiga åkrar) och sälja, sköta om djur, köra maskiner, osv.

Vet inte om det finns dock...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Wow Classic kmr nästa måndag 00:00 varsågod

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dr nick:
Jag fastnade stenhårt i God of War, det kräver iofs en PS4.
Köper du en PS4 finns även Horizon Zero Dawn, eller Last of Us.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Mutant Year Zero som nu dessutom är gratis till den 22:a, jag skaffade det häromdagen och det försvann några timmar snabbt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker direkt på xcom enemy unknown och xcom enemy within.

Turbaserat där man styr en squad genom missions. Plus lite basbygge. Två olika spel samtidigt typ.
Väldigt bra gameplay.

Och som tidigare rekommenderat så är Mutant year zero ganska likt. Och svenskt med svenska miljöer.
Och helt gratis på epic store närmsta två dagarna. Så passa på!
Verkar vara ett kanonspel det också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled