En till unifi ap pro som inte behöver kopplas till router?

Permalänk
Medlem

En till unifi ap pro som inte behöver kopplas till router?

Köpte en unifi ap pro som jag via kabel kopplade till min router och stängt av wifi på min router. Jag har nu nästan wifi i hela huset.

Har jag förstått det rätt om jag köper en till som jag placerar där wifi börjar bli dåligt fungerar det utan någon kabel till min router? Dvs bara ström i väggen.

Permalänk
Medlem

spontant nej. De är inte wifi mesh utan de kräver ethernet sladd vad jag vet!

Någon får rätta mig om jag fattat fel

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Köpte en unifi ap pro som jag via kabel kopplade till min router och stängt av wifi på min router. Jag har nu nästan wifi i hela huset.

Har jag förstått det rätt om jag köper en till som jag placerar där wifi börjar bli dåligt fungerar det utan någon kabel till min router? Dvs bara ström i väggen.

Ja och nej. Om du syftar på Mesh och din UniFi AP Pro saknar Mesh i modellnamnet så är svaret nej. Vill minnas att dessa kan agera som repeater och i så fall är svaret ja. MEN repeater halverar bandbredden på överföring som redan är i simplex. Dvs inte bra, så undvik. Kosta på dig att dra kabel i så fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Köpte en unifi ap pro som jag via kabel kopplade till min router och stängt av wifi på min router. Jag har nu nästan wifi i hela huset.

Har jag förstått det rätt om jag köper en till som jag placerar där wifi börjar bli dåligt fungerar det utan någon kabel till min router? Dvs bara ström i väggen.

Unfi har mesh.
Före mer info se: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Fe....

Om har har ett antal AP så måste de kunna kommunicera med varandra detta kan ske på olika sätt:

  1. Via kabel

  2. Via en separat WiFi kanal

  3. Via samma WiFi kanaler som den pratar med klienterna

1 är det bästa och 3 det sämsta. Om enheterna kan använda 2 eller 3 så kallas det Mesh.
För ett Mesh så gäller också att 1 är det bästa.
Unifi använder 3.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja wireless uplink kommer att fungera!