Behöver tips för Städa Grafik kort

Permalänk

Behöver tips för Städa Grafik kort

Hej behöver lite kunskap, Jag har ett grafik kort, nätaggregat och ram som behöver städas utan på jag har luft på burk men måste tvätta bort det som är kvar och vad finns det för alternativ som man kan köpa i sverige. Nån sorts Alkohol antar jag Tack i förväg.

Permalänk
Skrivet av Mrbluegrand:

Hej behöver lite kunskap, Jag har ett grafik kort, nätaggregat och ram som behöver städas utan på jag har luft på burk men måste tvätta bort det som är kvar och vad finns det för alternativ som man kan köpa i sverige. Nån sorts Alkohol antar jag Tack i förväg.

Isopropanol, finns på Kjell&co tex. En liter kostar nästan ingenting känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvätta bort kylpasta?
Onödigt att köpa en lite isopropanol om du sen inte har anv av det.
Kemisk ren bensin finns på Ica i små flaskor.

EDIT. Är det beläggning på kretskorten så köp elektronikspray

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Är det säkert att använda?

Permalänk
Medlem

T-röd fungerar alldeles utmärkt för kylpasta, jag brukar använda det och smink bomulls pads.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk

Det är mest för själva dammet som inte försvinner när man blåser med luft på burk funkar T-röd på själva plasten och att det inte förstör?

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Tvätta bort kylpasta?
Onödigt att köpa en lite isopropanol om du sen inte har anv av det.
Kemisk ren bensin finns på Ica i små flaskor.

EDIT. Är det beläggning på kretskorten så köp elektronikspray

Skickades från m.sweclockers.com

Men varför säger du så? Vad tror du att elektronikspray innehåller? Har du gjort en pris jämförelse mellan en sprayburk och en liter flaska?
Han skulle kunna doppa hela grafikkortet i isopropanol och sedan låta ligga och torka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men varför säger du så? Vad tror du att elektronikspray innehåller? Har du gjort en pris jämförelse mellan en sprayburk och en liter flaska?
Han skulle kunna doppa hela grafikkortet i isopropanol och sedan låta ligga och torka.

Jag tänkte det var onödigt att överdriva.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbluegrand:

Det är mest för själva dammet som inte försvinner när man blåser med luft på burk funkar T-röd på själva plasten och att det inte förstör?

Är du själv eller någon annan i hushållet rökare? Damm sitter inte fast i en fläns utan att någon form av klägg också hittat dit.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag vill rengöra grafik kortet och nätaggregat för att det är köpt från en vän och jag har lite ocd så vill helst ha dom som nya. Hur skulle jag applicera Isopropanol?

Permalänk

@twit: Nej jag röker ej ingen i mitt hushåll heller. Inte i min väns hushåll heller det är mest för Ocd som jag vill rengöra dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbluegrand:

Jag vill rengöra grafik kortet och nätaggregat för att det är köpt från en vän och jag har lite ocd så vill helst ha dom som nya. Hur skulle jag applicera Isopropanol?

Jag brukar använda bomusstuss eller -pinne, beroende på ställe. Använd gärna en sort som är inte repas upp så lätt, så får du inte små tussar runt kylflänsar och liknande.

Isopropanol leder väldigt dåligt, men kom ändå ihåg att statisk elektricitet kan skada elektronik, så försök att putsa så lite som möjligt, även om det förstås kan vara utmanande med ocd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum