RM750X v2 - Fläkt på under idle

Permalänk

RM750X v2 - Fläkt på under idle

Enligt specifikationerna så ska den klara av att ha fläkten av tills man når 300W. Jag sitter här och drar knappt 100W från väggen, och ändå går fläkten med jämna mellanrum eftersom den blir varm. Det blir varmt > Fläkten går igång > Det blir kallt > Fläkten stängs av > Det blir varmt... Är det så den beter sig för er med eller är det nåt fel på min tror ni?

Det konstiga är att när jag drar igång Valley Benchmark samtidigt som Cinebench och drar 400W från väggen så är det inga problem i världen att klara det utan fläkten.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Står även att temperaturen har betydelse, på mitt RM850i har fläkten startat någon enstaka gång under load när det var väldigt varmt i rummet. Borde inte vara för varmt när den endast drar ca 100W tycker man.

@Corsair Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Tar den luft inifrån chassit eller från utanför chassit?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@hipstergamer: Tar den luft inifrån chassit eller från utanför chassit?

Den är vänd med fläkten nedåt i ett Design R6-chassi.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av hipstergamer:

Enligt specifikationerna så ska den klara av att ha fläkten av tills man når 300W. Jag sitter här och drar knappt 100W från väggen, och ändå går fläkten med jämna mellanrum eftersom den blir varm. Det blir varmt > Fläkten går igång > Det blir kallt > Fläkten stängs av > Det blir varmt... Är det så den beter sig för er med eller är det nåt fel på min tror ni?

Det konstiga är att när jag drar igång Valley Benchmark samtidigt som Cinebench och drar 400W från väggen så är det inga problem i världen att klara det utan fläkten.

Hejsan,

Det är inte bara Watt den går efter utan också temperatur. Så jag gissar på att den blir varm och fläkten går igång, har du haft nätagget länge? Är det damm i det?

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Det är inte bara Watt den går efter utan också temperatur. Så jag gissar på att den blir varm och fläkten går igång, har du haft nätagget länge? Är det damm i det?

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Använt det i några dagar bara, monterat i ett nytt chassi utan damm. Rummet är inte varmare än 23c, och inget blockerar luft från att komma in.

Fläkten går kanske i 10 minuter, är avstängd i 20 minuter, sen går igång igen. Känner jag med handen på gallret där bak så är det lite ljummet ibland, men aldrig riktigt varmt. Detta händer när jag är i idle och drar 100-150W från väggen.

Nåt annat som jag tyckte var konstigt: Kollar jag på recensioner och unboxing-videos på själva nätagget så ska det tydligen komma i nån sorts svart tygpåse, vilket mitt inte gjorde; endast en plastpåse. De två stora kondensatorerna i är även i olika färger; svart och rödbrun, vilket de även inte tycks vara på andra ställen jag kollar.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder