Permalänk
Medlem

Vänta eller uppgradera?

Hej på er!

Den eviga frågan som man ställer sig själv varje gång det känns dags. Jag har lagt undan en del pengar under de senaste fyra åren för att uppgradera min maskin. Dock blir jag osäker på om jag ska vänta eller köpa, händer en hel del på moderkort/CPU marknaden nu.

Jag sitter idag med:
Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 3000MHz CL15 Dominator
Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB
ASUS RAMPAGE V EDITION 10
Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe

och det är även dessa som skall uppgraderas. Allt är från 2016.

Så borde jag vänta till början på 2020 eller ska jag uppgradera nu? Samt till vad, AMD eller Intel? Budget för dessa komponenter är 20-25k. Sitter med 2080 TI idag, det behåller jag så klart.

Hoppas ni kan stötta mig i denna fråga.

Ha en fortsatt fin dag, ser fram emot era svar.

stavfel
Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till? När känner du att den inte räcker till?

Permalänk
Medlem

Med tankte på att folk med 3770K fortfarande kan spela dagens spel i " behaglig grafik " visar ju på att man kan få grejorna att hålla lite längre, skulle nog säga att du kanske ska fundera på att Överklocka processorn och fixa lite med Timings på minnerna för att få ut lite " gratis prestanda " ur riggen du redan har

Sen så kommer det alltid nya grejor varje år, beställer du grejor idag, så är de utdaterade imorn
Gick själv ifrån min 2600K, 32gb DDR3 och 980GTX till riggen jag har nu, detta förra året.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Hehe, det kan vara bra att skriva. Jag arbetar och spelar på den. Tycker det är svårt att avgöra om CPU flaskhalsar. Hade gärna tagit några fps till i alla moderna spel. Har en 21:9 skärm 3440x1440 120 hz.

Jag spelar alla moderna spel.

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till? Ditt RAM-minne och SSD:n behöver ju inte nödvändigtvis bytas ut (om du inte vill), så du kan ju köra på en billig uppdatering med Ryzen 3700X och ett B450 (t.ex. MSI B450 Tomahawk) för ca 5000kr. Men, det är ju ingen jättestor uppgradering.

Samtidigt känns 9900K som ett aningen onödigt köp. Visst, det är det bästa som finns just nu, men det är också rätt stagnerat.

Jag röstar nog på att vänta.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

köp bättre kylare o klocka CPUn, det där borde ju inte vara några problem i nya spel ser det ut som, beroende på upplösning

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Allt är klockat, prollen går på 4400 och minnena på 3400 om jag inte minns fel. Allt är custom loop.

Jag har lyxen att varje generation uppgradera till Nvidias senaste kort, så det har räddat mig en del. Dock är det första gången jag väntat så länge med en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Vill tacka er för stödet! Då avvaktade jag och forsätter att spara 😝

Skickades från m.sweclockers.com