Raspberry med 3G-modem förbrukar mängder av data

Permalänk
Medlem

Raspberry med 3G-modem förbrukar mängder av data

Jag har en Raspberry Pi och ett 3G-modem som jag tänkte ställa i stugan för att hålla koll på huset. Jag har fått igång modemet och uppkopplingen så det är inga problem att köra en omvänd SSH-tunnel hem för att underhålla pajen. Dock märkte jag att den förbrukar vansinnigt mycket data om den är uppkopplad även när jag inte använder den, typiskt 20-40 MB/h (1 GB som jag hade på kontantkortet gick åt på under två dygn trots att jag vad jag vet inte hade några tjänster igång).

Vad är det som ligger och drar data och vad kan jag göra åt det? Tanken är att bara skicka några MQTT-meddelanden per dag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Installera något på pi:n som loggar trafiken, tcpdump borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Installera något på pi:n som loggar trafiken, tcpdump borde fungera.

Jag körde "nethogs" ett tag men blev inte klokare på det, det var ffa "named" och "wget" som kördes. Wget lugnade sig när jag drog ner en ny image och la på kortet men det är så surt att dra hundratals MB med data på inget, det kostar ju ändå lite grann...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kolla vilka ipnummer som data laddas från/till.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men vilket 3G-modem använder du? Jag har själv försökt hitta en dongle som funkar. /D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielGr:

Lite off-topic, men vilket 3G-modem använder du? Jag har själv försökt hitta en dongle som funkar. /D

Skickades från m.sweclockers.com

Både Huawei e3531 och e3351 har jag fått att fungera med en pi.

Permalänk
Medlem

Hmm 'named' är en del av 'bind' och har med DNS att göra och är allt annat än en 'oväsentlig' program/service...

wget används ofta för att tanka ned program och även hela hemsidors innehåll om så önskas

Men både wget och bind är service som gör uppdrag för någon annan programs räkning (tex uppdatering av OS) och detta kan hänga ihop. Du ser tjänarnas aktivitet men inte herren som beställer.

Det du bör kolla är _vad_ som tankas ned och kanske går att få ut detaljerat med debug-flaggor och att det loggar mot fil.

En gissning är att installationen tankar ned uppdateringar så fort det finns nya ute - en automatik som kanske går att stänga av/stoppa och att du gör alla uppdateringar direkt efter du har skapat din SD-bricka så att det är väldigt lite kvar att göra när du sedan börja köra över telefon