Permalänk

Problem med hastigheten

Jag ska ha en fiberuppkoppling på 1000/1000 Mbps.

När jag gör bredbandskollen via min router så kommer jag upp i följande hastighet, med fast uppkoppling nedladdning 454 Mbps uppladdning 445 Mbps.
Jag har en Netgear Nighthawk X6 Modell R8000.

Ringer till min bredbandsleverantör och de föreslår att jag ska koppla datorn direkt mot fiberuttaget och får då följande hastighet 761 Mbps nedladdning och 664 Mbps uppladdning, vilket dom tycker är helt OK, dom föreslår att jag även ska testa med en annan router.

Vilket nätverkskort jag har är lite mer problematiskt att veta, hittat följande
Jag har följande nätverkskort
Beskrivning . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GbE Family Controller
Tillverkare . . . . . . . . . . : Realtek
Leverantör . . . . . . . . . . : Realtek
Version . . . . . . . . . . . : 10.35.510.2019
När jag har gjort mina mätningar så har det varit en dator ansluten

Har även fått rådet att ha Cat6-kabel
Använder windows 10 Pro utvärderingsversion build 18945.rs_preerelease 190720-1835

Så hur ska jag göra för att få upp hastigheten, då helst via routern för jag vill ha åtkomst till min nätverksskrivare.
Nytt nätverkskort, isåfall vad?
Ny router? isåfall vad?
Nya kablar?

Permalänk
Rekordmedlem

Routern borde orka routa lite mer om den är frisk.
WAN - LAN 806.4 Mbps
LAN - WAN 782.1 Mbps
Total Simultaneous 1391.8 Mbps
Firmware Version 1.0.0.90
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/324...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du provat hastigheten på annan sida förslagsvis https://speedtest.net?

Permalänk

Ja ungefär samma resultat

Skrivet av terrakowski:

Har du provat hastigheten på annan sida förslagsvis https://speedtest.net?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja det ska ju va en vass router, men den sölade ned betänkligt mycke

Skrivet av mrqaffe:

Routern borde orka routa lite mer om den är frisk.
WAN - LAN 806.4 Mbps
LAN - WAN 782.1 Mbps
Total Simultaneous 1391.8 Mbps
Firmware Version 1.0.0.90
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/324...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har du några säkerhetsprogram igång som kan påverka ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kaspersky total security

Skrivet av mrqaffe:

Har du några säkerhetsprogram igång som kan påverka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasse4710:

Kaspersky total security

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat med det både av och på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Test

Skrivet av mrqaffe:

Har du provat med det både av och på ?

Har gjort följande test nu
1. testat med speedtest via router och Kaspersky påslaget. Nedladdning 429 Mbps, uppladdning 483 Mbps
2. testar med speedtest via router med Kaspersky avslaget. Nedladdning 431 Mbps, uppladdning 497 Mbps
3. testat med speedtest direkt fiberuttag Kaspersky avslaget. Nedladdning 421 Mbps, uppladdning 504 Mbps

Verkar inte va så stor skillnad om jag testar via router eller ej, samt Kaspersky verkar inte ta så mycket kraft.
Vad ska jag göra?

Kan ett nytt nätverkskort göra någon skillnad? Om jag köper ett kort med 2 ingångar göra så att jag kan koppla nätverksskrivaren i en post och direkt till fiberuttaget i den andra. Jag har inger behov av WiFi i denna dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasse4710:

Har gjort följande test nu
1. testat med speedtest via router och Kaspersky påslaget. Nedladdning 429 Mbps, uppladdning 483 Mbps
2. testar med speedtest via router med Kaspersky avslaget. Nedladdning 431 Mbps, uppladdning 497 Mbps
3. testat med speedtest direkt fiberuttag Kaspersky avslaget. Nedladdning 421 Mbps, uppladdning 504 Mbps

Verkar inte va så stor skillnad om jag testar via router eller ej, samt Kaspersky verkar inte ta så mycket kraft.
Vad ska jag göra?

Kan ett nytt nätverkskort göra någon skillnad? Om jag köper ett kort med 2 ingångar göra så att jag kan koppla nätverksskrivaren i en post och direkt till fiberuttaget i den andra. Jag har inger behov av WiFi i denna dator

Då verkar routern inte påverka, endera går inte din dator snabbare eller så är inte uppkopplingen snabbare, har dt en annan dator du kan testa med för att se om det påverkar ?
Du kan också testa vid olika tidpunkter för att se om det påverkar för då är det ju mest troligt uppkopplingen som begränsar för det brukar ju vara högst belastning på kvällar och minst på natten.

Man bör ha en router inkopplad närmast inkommande anslutning för att det blir säkrare och enklare men om du vill koppla som du skriver så går det bara du konfar rätt, du kommer ju då att få en publik ip på datorns "internetport" men din skrivare bör absolut inte ha en publik ip så du får väl adressera skrivaren och "skrivarporten" den är kopplad till statiskt med privat ip.
Eller så struntar du helt i att nätverksansluta skrivaren föär det är ju totalt onösigt med en nätverksskrivare om vdu ändå inte har nått lan och flera som ska dela skrivare, det blir mycket enklare att ansluta den direkt med usb än att konfa den för direktkoppling via ethernet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.