Kenneth kör Formel-bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Håller med och känner igen!

På halkbanan i samband med körkortsutbildningen var vi några elever som delade trafikskolebil, och jag klarade undanmanöverprovet med 10 km/h högre fart än de övriga. När bilen gled på tvären mot första hindret sa de andra att det inte skulle gå, "inget problem" svarade jag och bilen undvek hindret med ett par centimeters marginal för att sedan glida mot nästa hinder. Inte heller då trodde övriga i bilen att det skulle gå, men jag undvek även det hindret med knapp marginal och smet ut mellan de avslutande konerna med en minimal retursladd.

Några månader senare blev det skarpt läge ute på en regnig (och så gott som öde) landsväg. Hade bilen full med kompisar och hade bråttom till ett möte, har sällskap med en annan bilist som ska till samma ställe och kör framför mig för att visa vägen. Kör med hög fart på en raka och upptäcker att jag behöver svänga höger in på en tvär avfart med refug längre fram. Trycker lätt på bromsen varvid alla hjul låser sig direkt! Bilen fortsätter med minimal inbromsning och min hjärna börjar arbeta för högtryck:
* Ska jag försöka pumpa på bromsen? Nej. Greppet är så lågt att jag inte kan bromsa mjukare, och så länge bilen inte kanar mot diket eller börjar vrida sig är det bättre att hålla hjulen låsta.
* Ett alternativ är att bromsa förbi avfarten, göra en u-sväng och sedan upp på avfarten. Får se om det behövs.
[Bilen har nu kasat ungefär halva sträckan till avfarten, jag känner att farten gått ner och att där finns ett visst grepp.]
* Jag kan nog ta avfarten direkt, vilken sida refugen ska jag välja?
* Känner att hastigheten nu avtar snabbare samtidigt som greppet ökar och bestämmer mig för att ta avfarten på rätt sida (hitom) refugen.
Med några meter kvar till avfarten börjar jag vrida ratten innan jag släpper upp bromspedalen och tar kurvan med en kontrollerad fyrhjulssladd. Hjulen nuddade inte ens refugen.

Haha, känner igen mig på körkortsgrejen. Lyckades väja för "älgen" (vilket inte var tänkt att man skulle göra). Efterföljande kommentaren var "mja, jo, men hade det varit en riktig väg så hade det ju varit ett dike där"

Men ja, för att jämföra med spel/simulator så tycker jag det är riktigt svårt att få en känsla för hur fort det går/hur mycket bromspedalen gör i ett givet läge. Ska jag bromsa hårdare/lösare osv. Tycker oftast i Assetto Corsa att de snabbaste bilarna(även bäst bormsar) går bäst då det är så fruktansvärt svårt att bedöma farten bra nog i de långsammare. I den snabba kan man enklare korrigera med att bromsa hårdare/gasa mer, vilket inte är lika enkelt i de långsamma.

Har i Assetto Corsa exempelvis tagit mig genom Nordschleife på "Guld-tiden" < 6.53 i McLaren P1 men har på något vänster svårt att slå medium bottar i en sketen Fiat 500, kanske skulle prova köra med VR och se om det gör någon skillnad i känslan.

Permalänk
Medlem

@MagnusT: Najs, tack för info.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Nu kan du säga upp dig på sweclockcers.com och börja en ny karriär som racerförare
Hur stor är skillnaden mellan ett spel och verkligheten förresten? menar dom riktigt bra spelen nu

Det här kan jag svara på då jag delvis jobbar med att köra racingbil Skillnaden är väldigt stor om du inte har en riktig bra rigg (tänk fanatec).

Du kommer aldrig få känslan av G-krafterna eller den påfrestning din kropp utsätts för i en simulator. Däremot kommer många simulatorer idag väldigt nära när det kommer till den allmänna känslan i körningen, hur bilen uppför sig vid press och hur olika inställningar påverkar körningen. Många banor är dessutom extremt bra återskapade och jag använder ofta en simulator som träning när jag ska ut på en ny bana

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kul! Älskar när fler blir stuckna av racingmyggan 😁 Har du vägarna förbi Mantorp igen någon gång så är du varmt välkommen att hälsa på i vår workshop 🏁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Men ja, för att jämföra med spel/simulator så tycker jag det är riktigt svårt att få en känsla för hur fort det går/hur mycket bromspedalen gör i ett givet läge. Ska jag bromsa hårdare/lösare osv. Tycker oftast i Assetto Corsa att de snabbaste bilarna(även bäst bormsar) går bäst då det är så fruktansvärt svårt att bedöma farten bra nog i de långsammare. I den snabba kan man enklare korrigera med att bromsa hårdare/gasa mer, vilket inte är lika enkelt i de långsamma.

Har i Assetto Corsa exempelvis tagit mig genom Nordschleife på "Guld-tiden" < 6.53 i McLaren P1 men har på något vänster svårt att slå medium bottar i en sketen Fiat 500, kanske skulle prova köra med VR och se om det gör någon skillnad i känslan.

Långsammare bilar maskerar ju inte misstagen på samma sätt som snabbare bilar. Men sen har vi det där med överföring till verkligheten. Sub 7 min på ringen lär kräva enorma kulor och massor av erfarenhet, oavsett bil. En sim kan aldrig efterlikna den känslan.

Bromsar är svårt att få till vid datorn. Jag tänkte testa modda min broms med trycksensor för att se hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Långsammare bilar maskerar ju inte misstagen på samma sätt som snabbare bilar. Men sen har vi det där med överföring till verkligheten. Sub 7 min på ringen lär kräva enorma kulor och massor av erfarenhet, oavsett bil. En sim kan aldrig efterlikna den känslan.

Bromsar är svårt att få till vid datorn. Jag tänkte testa modda min broms med trycksensor för att se hur det funkar.

Nej du har rätt i att långsammare bilar inte maskerar misstag på samma sätt MEN jag upplever även att saker som inte vore ett problem i verkligheten (ibland kör man ju trots allt bil där) resulterar i gruset i simulatorn just för att man inte får någon känsla för farten. Sen blir väl även farteffekten i simulatorerna tydligare/längre spann när hastigheten sträcker sig 0-350 vs 0-150.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej du har rätt i att långsammare bilar inte maskerar misstag på samma sätt MEN jag upplever även att saker som inte vore ett problem i verkligheten (ibland kör man ju trots allt bil där) resulterar i gruset i simulatorn just för att man inte får någon känsla för farten. Sen blir väl även farteffekten i simulatorerna tydligare/längre spann när hastigheten sträcker sig 0-350 vs 0-150.

Visst blir fartkänslan en helt annan. I verkligheten brukar jag känna mig hyfsat skitnödig i 200 plus. I en sim kan det kännas som en lagom hastighet att slänga upp bilen på ställ.
Annars har det ju en del med vana att göra också. Är du van vid de snabbare bilarna, och kanske lite snabba fps-spel också, lär de långsammare bilarna kännas mycket långsammare än det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Långsammare bilar maskerar ju inte misstagen på samma sätt som snabbare bilar. Men sen har vi det där med överföring till verkligheten. Sub 7 min på ringen lär kräva enorma kulor och massor av erfarenhet, oavsett bil. En sim kan aldrig efterlikna den känslan.

Bromsar är svårt att få till vid datorn. Jag tänkte testa modda min broms med trycksensor för att se hur det funkar.

Olika bilar är ju väldigt olika i karaktär också, så därför måste man köra in sig innan man klarar riktigt bra tider, iaf jag.

Jag hade glädjen att tillbringa en stor del av min tid i en Audi "ur-quattro" tiden efter jag tagit körkort (helt ny på marknaden då). Innan torsendiffar och med vakuumstyrda fasta diffar på bakaxel och mellan fram och bakaxel. När jag lärt mig hantera den bilen så kunde man köra hysteriskt fort vintertid. Krävde en helt annan stil än de flesta vanliga bilar vid den tiden, hur och när man gav gas i kurvor osv. Fortfarande rätt understyrd bil så vanlig på det sättet.

Senaste Audin jag hanterat en del är Audi R8 och den är (givetvis) betydligt mer racer-lik och mer överstyrd än understyrd. Krävde en stunds tillvänjning eftersom den är betydligt mer nyckfull i snäva kurvor under gaspådrag och framförallt gassläpp än det man kör till vardags. 400+ hästar gör sitt till. Går dock att köra riktigt fort med rätt teknik och känsla, men man kan absolut inte sova i den och rätt oförlåtande. Audi RS4 är t ex väldigt mycket snällare.

Minns hur lömsk den första årsmodellen av SAAB 9000 turbo kunde vara. Den stela bakaxeln höll i bra, men när det släppte bak, var det väldigt plötsligt. Knappt någon förvarning alls med de däcken jag använde (tror det var Goodyear F1, som givetvis påverkar stort), så när man gick in i kurvor var det totalt fokus på de minimala tecknen på när man närmade sig som ändå fanns, men uttröttande i längden. Detta hände ju dock i farter långt över man normalt kör i. Den BMW 535 från samma generation som jag hade under rätt många år släppte tämligen jämnt på alla fyra och var mycket lättare att köra riktigt fort med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

... Många banor är dessutom extremt bra återskapade...

Hur väl gäller det beträffande var det samlas vatten vid regn?
För ganska länge sedan köpte jag första utgåvan av STCC, som skulle ha "realistiska" banor. Blev ganska besviken när man ställde in regnväder över Mantorp och det inte bildades en lång djup vattenpöl i högerkanten av gamla startrakan, och inte heller stannade det mycket vatten i slutet av flygrakan...

Permalänk
Medlem

@Olle P: Nej just vattenfysik är fortfarande en svag punkt för typ alla simulatorer. När jag preppar och kör sim så undviker jag regnväder som pesten, just känslan av racingbil i vått underlag är det ingen simulator som är bra på.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

@Olle P: Nej just vattenfysik är fortfarande en svag punkt för typ alla simulatorer. När jag preppar och kör sim så undviker jag regnväder som pesten, just känslan av racingbil i vått underlag är det ingen simulator som är bra på.

Project Cars 2 har både vattenansamlingar och att det är halare där det samlats mest gummi, så man måste välja spår efter omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Som sagt, har du inte provat köra bana med egna bilen så gör det!!! Enkelt att komma iväg o testa!

Här är bara några förslag på träffar där alla bilfabrikat är välkomna och det går utmärkt med en vanlig bruksbil (men se till att bromsvätskan är fräsch och beläggen bra)

Måndag 30/9 - Mantorp söder om Linköping
www.mantorppark.com/track-monday

Lördag 5/10 - Gelleråsen utanför Karlskoga
www.tracklife.se

Söndag 6/10 - Sviestad utanför Linköping
www.idrottonline.se/LinkopingsMS-Bilsport/Sektioner/Banracing

....eller varför inte redan nu på söndag 22/9 med Opel och Fordklubben (andra bilmärken också välkomna!) på Kinnekulle söder om Vänern. För denna träff måste du fixa SMA-licens/försäkringen online innan www.smalic.se
www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116532

Det finns en hel bunt till datum på andra banor också men de här passar extra bra om man inte kört bana innan (med gruppindelning efter erfarenhet osv).

Du vet att du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Project Cars 2 har både vattenansamlingar och att det är halare där det samlats mest gummi, så man måste välja spår efter omständigheterna.

Jag vet, jag har provat. Project cars 2 bla använde jag flitigt innan jag skulle tävla på imola i somras. Teorin bakom vattenkörning finns där men känslan är inte i närheten av vad den behöver vara tråkigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Olika bilar är ju väldigt olika i karaktär också, så därför måste man köra in sig innan man klarar riktigt bra tider, iaf jag.

Jag hade glädjen att tillbringa en stor del av min tid i en Audi "ur-quattro" tiden efter jag tagit körkort (helt ny på marknaden då). Innan torsendiffar och med vakuumstyrda fasta diffar på bakaxel och mellan fram och bakaxel. När jag lärt mig hantera den bilen så kunde man köra hysteriskt fort vintertid. Krävde en helt annan stil än de flesta vanliga bilar vid den tiden, hur och när man gav gas i kurvor osv. Fortfarande rätt understyrd bil så vanlig på det sättet.

Senaste Audin jag hanterat en del är Audi R8 och den är (givetvis) betydligt mer racer-lik och mer överstyrd än understyrd. Krävde en stunds tillvänjning eftersom den är betydligt mer nyckfull i snäva kurvor under gaspådrag och framförallt gassläpp än det man kör till vardags. 400+ hästar gör sitt till. Går dock att köra riktigt fort med rätt teknik och känsla, men man kan absolut inte sova i den och rätt oförlåtande. Audi RS4 är t ex väldigt mycket snällare.

Minns hur lömsk den första årsmodellen av SAAB 9000 turbo kunde vara. Den stela bakaxeln höll i bra, men när det släppte bak, var det väldigt plötsligt. Knappt någon förvarning alls med de däcken jag använde (tror det var Goodyear F1, som givetvis påverkar stort), så när man gick in i kurvor var det totalt fokus på de minimala tecknen på när man närmade sig som ändå fanns, men uttröttande i längden. Detta hände ju dock i farter långt över man normalt kör i. Den BMW 535 från samma generation som jag hade under rätt många år släppte tämligen jämnt på alla fyra och var mycket lättare att köra riktigt fort med.

Det är mycket en vanesak också. Förr i tiden kunde jag hoppa in i vilken bil som helst och bara köra. Fast då innebar också jobbet att hoppa runt bland olika fordon: Truck, lastbil, personbil, pickis, lastband, moddad traktor, minibuss m.m. Sen körde jag flera bilar privat också. Enligt elaka rykten slutade jag jobbet efter att ha blivit påkommen med att köra en Ford Transit på två hjul.

På den tiden kändes det mest som ”Fyra hjul, ratt och pedaler? Toppen!”

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad att börja tävla i Formel Nordic på riktigt så har de testdag på Gelleråsen den 7/10 där man då kör pass om 10 varv för att känna på det hela för en mycket billig peng. Självklart ska man ha bankörningsvana, egen säkerhetsutrustning (hjälm, overall osv)