Håller med och känner igen!
På halkbanan i samband med körkortsutbildningen var vi några elever som delade trafikskolebil, och jag klarade undanmanöverprovet med 10 km/h högre fart än de övriga. När bilen gled på tvären mot första hindret sa de andra att det inte skulle gå, "inget problem" svarade jag och bilen undvek hindret med ett par centimeters marginal för att sedan glida mot nästa hinder. Inte heller då trodde övriga i bilen att det skulle gå, men jag undvek även det hindret med knapp marginal och smet ut mellan de avslutande konerna med en minimal retursladd.
Några månader senare blev det skarpt läge ute på en regnig (och så gott som öde) landsväg. Hade bilen full med kompisar och hade bråttom till ett möte, har sällskap med en annan bilist som ska till samma ställe och kör framför mig för att visa vägen. Kör med hög fart på en raka och upptäcker att jag behöver svänga höger in på en tvär avfart med refug längre fram. Trycker lätt på bromsen varvid alla hjul låser sig direkt! Bilen fortsätter med minimal inbromsning och min hjärna börjar arbeta för högtryck:
* Ska jag försöka pumpa på bromsen? Nej. Greppet är så lågt att jag inte kan bromsa mjukare, och så länge bilen inte kanar mot diket eller börjar vrida sig är det bättre att hålla hjulen låsta.
* Ett alternativ är att bromsa förbi avfarten, göra en u-sväng och sedan upp på avfarten. Får se om det behövs.
[Bilen har nu kasat ungefär halva sträckan till avfarten, jag känner att farten gått ner och att där finns ett visst grepp.]
* Jag kan nog ta avfarten direkt, vilken sida refugen ska jag välja?
* Känner att hastigheten nu avtar snabbare samtidigt som greppet ökar och bestämmer mig för att ta avfarten på rätt sida (hitom) refugen.
Med några meter kvar till avfarten börjar jag vrida ratten innan jag släpper upp bromspedalen och tar kurvan med en kontrollerad fyrhjulssladd. Hjulen nuddade inte ens refugen.
Haha, känner igen mig på körkortsgrejen. Lyckades väja för "älgen" (vilket inte var tänkt att man skulle göra). Efterföljande kommentaren var "mja, jo, men hade det varit en riktig väg så hade det ju varit ett dike där"
Men ja, för att jämföra med spel/simulator så tycker jag det är riktigt svårt att få en känsla för hur fort det går/hur mycket bromspedalen gör i ett givet läge. Ska jag bromsa hårdare/lösare osv. Tycker oftast i Assetto Corsa att de snabbaste bilarna(även bäst bormsar) går bäst då det är så fruktansvärt svårt att bedöma farten bra nog i de långsammare. I den snabba kan man enklare korrigera med att bromsa hårdare/gasa mer, vilket inte är lika enkelt i de långsamma.
Har i Assetto Corsa exempelvis tagit mig genom Nordschleife på "Guld-tiden" < 6.53 i McLaren P1 men har på något vänster svårt att slå medium bottar i en sketen Fiat 500, kanske skulle prova köra med VR och se om det gör någon skillnad i känslan.