Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Dator dör, el fel?

Har problem med att datorn stängs av, den kan dö när som helst. Ibland kan den vara igång i flera timmar utan problem och ibland händer det att den slocknar någon minut efter uppstart. När den startar upp igen får jag meddelandet, Power supply surges detected during previous power on. ASUS anti-surge was triggerd to protect system from unstable powersupply unit!
Problemet uppstod någon gång i vintras. Testade då att byta till ett nytt nätaggregat då jag tänkte att det var fel på det. Problemet försvann i ca 1 månad sedan började det hända igen. Testade med grenuttag med överspänningskydd https://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest... och under 6-7 mån har jag inte haft ett enda avbrott för än nu.
Någon som vet vad som kan orsaka problemet?

Är det fel på elen eftersom det funkade fel fritt ganska länge med överspäningsskydd? Men att skyddet har slitits ut med tiden, det lyser dock en grön lampa som säger att skyddet är aktivt. Hur kan man komma till rätta med ett sådant problem?
Eller kan det ändå vara någon komponent i datorn som orsakar det? Fast då borde väl inte skyddet gjort någon nytta tidigare?

Datorn är mitt första egna bygge, fungerat fel fritt i ca 2 år innan detta började.

Core i7 6700k 4 GHz
Asus pro gaming z170
Corsair RM750x
Asus GTX 1070
Corsair 16Gb 3000Mhz

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Sätt datorn i ett annat rum som kör på annan säkring eller i annat hus/lägenhet om för att utesluta om det är något elfel. Nättagget har inbyggda skydd för under/överspänning, hörs det något från nättagget när datorn stänger av sig? T.ex ett klickande ljud?

Citera för svar!
8600K 4,3 GHz @ 1.05V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Vzano:

Sätt datorn i ett annat rum som kör på annan säkring eller i annat hus/lägenhet om för att utesluta om det är något elfel. Nättagget har inbyggda skydd för under/överspänning, hörs det något från nättagget när datorn stänger av sig? T.ex ett klickande ljud?

Ska testa att sätta den på en annan säkring när jag kommer hem i kväll. Det hörs ett tydligt klick från datorn när den stängs av.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Vzano:

Hade datorn i ett annat rum som går på annan säkring och den stod på i ca 1,5 dygn, trodde nästan att rummet kunde vara felet men nu slocknade den på samma sätt med samma meddelande.
Kommer troligtvis inte kunna testa att ha den hos någon annan inom de närmsta tiden.
Har inte tänkt på det innan men det klickar likadant från nätagget när jag stänger av datorn som vanligt.

Jag undrar också om det kan vara så att överspänningskydd och nätagg kan ha blivit utslitna om det ofta kommer överspänning, det funkade ju problem fritt ganska länge efter jag testade med det.
Kan man på något sätt mäta om det blir över/under spänning i uttagen för att kunna ta reda på om det är felet?
Något mer tips om hur jag kan gå vidare med?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Jag har likadant nätagg, det har gett ifrån sig ett "klick" sedan första starten. Är inget konstigt.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t