Google Stadia får ytterligare en stortitel i Cyberpunk 2077

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia får ytterligare en stortitel i Cyberpunk 2077

Spelutbudet för Googles strömmande speltjänst Stadia innehåller redan Baldur's Gate III och Destiny 2. Nu breddas detta med nästa års efterlängtade stortitel Cyberpunk 2077.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att jag är imponerad av vilka titlar de stoltserar med, känner mig ändå rätt sugen på att prova.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Måste ändå säga att jag är imponerad av vilka titlar de stoltserar med, känner mig ändå rätt sugen på att prova.

Samma här, kommer signa så fort de släpper att det endast stöds på Pixel, och om de tillåter andra controllers än stadias egna.
Min Razer Phone 2 kommer hamna i sitt esse om de dessutom ger stöd för 100+ fps gaming

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Stadia är ett bra alternativ om man inte har eller inte vill köpa en spelkonsol eller gaming-PC. Om man utgår ifrån att ett spel på Stadia kommer kosta ungefär lika mycket som i en vanlig affär (t ex Steam) och att man dessutom kan streama i 1080p60fps utan månadskostnad på Stadia så kan man få en ganska bra spelupplevelse väldigt billigt.

Angående latenser och kompressionsartefakter så återstår det att se. Enligt Digital Foundry så höll Stadia ungefär samma latens som en Xbox One.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rödskägg d ä:

Stadia är ett bra alternativ om man inte har eller inte vill köpa en spelkonsol eller gaming-PC. Om man utgår ifrån att ett spel på Stadia kommer kosta ungefär lika mycket som i en vanlig affär (t ex Steam) och att man dessutom kan streama i 1080p60fps utan månadskostnad på Stadia så kan man få en ganska bra spelupplevelse väldigt billigt.

Angående latenser och kompressionsartefakter så återstår det att se. Enligt Digital Foundry så höll Stadia ungefär samma latens som en Xbox One.

Jag skulle vilja påstå att Stadia kommer att kunna ses som ett "budgetalternativ" för den som vill kunna lira 4K@60fps men inte har råd med datorn utan har bara TV:n. Samt ser jag Stadia som ett komplement för den som har en 4K-TV och snabbt internet och kanske vill kunna lira ibland direkt genom att bara ta med TV:n (eller om man vill köra 1080p@60fps, mindre TV).

Jag har svårt att se många endast kör med Stadia och inte ens något annat TV-spel eller speldator. Visst, har man inte ekononim så har man inte det. Samtidigt ska det bli spännande att se hur Stadia presterar just med latens+kompressionsartefakter för att se hur många som kan leva med dessa oundvikliga kompromisser på grund av själva konceptet i sig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skulle vilja påstå att Stadia kommer att kunna ses som ett "budgetalternativ" för den som vill kunna lira 4K@60fps men inte har råd med datorn utan har bara TV:n. Samt ser jag Stadia som ett komplement för den som har en 4K-TV och snabbt internet och kanske vill kunna lira ibland direkt genom att bara ta med TV:n (eller om man vill köra 1080p@60fps, mindre TV).

Jag har svårt att se många endast kör med Stadia och inte ens något annat TV-spel eller speldator. Visst, har man inte ekononim så har man inte det. Samtidigt ska det bli spännande att se hur Stadia presterar just med latens+kompressionsartefakter för att se hur många som kan leva med dessa oundvikliga kompromisser på grund av själva konceptet i sig.

Underskatta inte streaming. Jag känner till de som inte köpt ny dator eller uppgraderat då de sköter allt via mobilen.

Det handlar inte om ekonomiskt beslut för någon av dem. De har råd. De ser inte ett behov av att ha dator.

(Brrr)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att Cyberpunk kommer till Stadia! Det spelet lär verkligen fungera bra till Stadia, dvs single player med krävande grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Stadia är ett bra alternativ om man...

... tycker att Google inte lyckats samla in tillräckligt mycket information om ens privatliv.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur mycket prestanda man kommer få tillgång till? Det här skulle kanske vara ett riktigt bra alternativ om man vill se raytracing?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rödskägg d ä:

Stadia är ett bra alternativ om man inte har eller inte vill köpa en spelkonsol eller gaming-PC. Om man utgår ifrån att ett spel på Stadia kommer kosta ungefär lika mycket som i en vanlig affär (t ex Steam) och att man dessutom kan streama i 1080p60fps utan månadskostnad på Stadia så kan man få en ganska bra spelupplevelse väldigt billigt.

Angående latenser och kompressionsartefakter så återstår det att se. Enligt Digital Foundry så höll Stadia ungefär samma latens som en Xbox One.

Jag tror du är inne på rätt spår. Jag behöver själv inte titta längre än till mina kollegor. Få av dom spelar men kan bli intresserade när jag nämner vad jag spelar. Men sannolikheten att de köper en speldator eller ens en konsol är minimal. Några har köpt PS4or som snabbt blir dammsamlare.

En tjänst där du strömmar till den enhet du har och de bara behöver betala för tjänsten samt de spel de vill spela är lär inte vara något bekymmer. De har pengar men inte tid och intresse för att hantera hårdvaran.

Kommer bli intressant att se hur tjänsten tas emot. Google verkar ju satsa på att faktiskt få med sig utvecklare och stortitlar i tjänsten och med tanke på hur dominerande Google och deras tjänster är lär det inte vara några problem att marknadsföra tjänsten.

Jag planerar att testa tjänsten, speciellt då Google lär lansera sin tjänst först men sannolikheten att jag lär använda mer än en testmånad är liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon som vet hur mycket prestanda man kommer få tillgång till? Det här skulle kanske vara ett riktigt bra alternativ om man vill se raytracing?

Skickades från m.sweclockers.com

De har sagt 4k@60fps, men vet inte vad de lovar vid för inställning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Undrar hur mkt bandbredd som behövs i 4k med all grafik på max

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Samma här, kommer signa så fort de släpper att det endast stöds på Pixel, och om de tillåter andra controllers än stadias egna.
Min Razer Phone 2 kommer hamna i sitt esse om de dessutom ger stöd för 100+ fps gaming

Minns jag rätt så har dom redan bekräftat att dom kommer stödja andra kontrollera, men man kommer då lida av lite högre inputtlag iom att kontrollerna måste ansluta till en "enhet" sen vidare till internet och stadia servern. Medans deras ansluter direkt till internet å Dera server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Hårdvaran i servrarna som driver Google Stadia baseras på Radeon Vega 56-klassade grafikkort, så att Cyberpunk 2077 får stöd för ray tracing på Stadia förefaller dessvärre tämligen osannolikt

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Börjar ju och bli lite som Epic.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Hårdvaran i servrarna som driver Google Stadia baseras på Radeon Vega 56-klassade grafikkort, så att Cyberpunk 2077 får stöd för ray tracing på Stadia förefaller dessvärre tämligen osannolikt

Utesluter nog inte att den som spelar Cyberpunk 2077 gör det från hårdvara bestyckad med raytracingstöd. Är en bra bit kvar till spelets lansering. Och när väl lanseringen sker lär den hårdvara Microsoft och Sony ska använda vara klar med.

Tjänsten handlar inte om att man hyr en virtualiserad speldator utan spelsessioner vad jag förstått. Fem olika spel kan köras på fem olika virtualiserad datorer, i och med att lösningen bara ska vara redo.

Men jag har inte lusläst allt om Stadia så kan ha missat något förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: spelen som strömmas via Stadia-tjänsten bygger på hårdvaran i Googles datacenter, och dessa ska vara baserade på Radeon Vega 56 enligt rapporter (AMD har gått ut med att deras produkter används i Stadia).
https://techcrunch.com/2019/03/19/google-scores-a-custom-amd-...

Såvida inte deras specialanpassade Vega 56-GPU:er har fått tillägg för ray tracing, vilket jag starkt tvivlar på, kommer ray tracing inte stödas i Cyberpunk 2077. Det ska väl vara om Google får för sig att sätta upp servrar med Nvidia-GPU:er också, men jag gissar att de vill hålla serverparken homogen, åtminstone över tjänstens första tid. När RT tar fart lär de däremot säkerligen utrusta den med RT-kapacitet, om det blir AMD-baserat eller från annan leverantör återstår att se.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Angående latenser och kompressionsartefakter så återstår det att se. Enligt Digital Foundry så höll Stadia ungefär samma latens som en Xbox One.

Känns som att det här nästan borde säga mer om en Xbox+tv uppsättning än om stadia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stadia kör väl Linux och Vulkan? Hoppas att CP2077 kör Vulkan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@anders190: spelen som strömmas via Stadia-tjänsten bygger på hårdvaran i Googles datacenter, och dessa ska vara baserade på Radeon Vega 56 enligt rapporter (AMD har gått ut med att deras produkter används i Stadia).
https://techcrunch.com/2019/03/19/google-scores-a-custom-amd-...

Såvida inte deras specialanpassade Vega 56-GPU:er har fått tillägg för ray tracing, vilket jag starkt tvivlar på, kommer ray tracing inte stödas i Cyberpunk 2077. Det ska väl vara om Google får för sig att sätta upp servrar med Nvidia-GPU:er också, men jag gissar att de vill hålla serverparken homogen, åtminstone över tjänstens första tid. När RT tar fart lär de däremot säkerligen utrusta den med RT-kapacitet, om det blir AMD-baserat eller från annan leverantör återstår att se.

Fast du ska nog se att dom kommer fortsätta köra amd, speciellt med amd's möjlighet att skräddarsy hårdvara vilket inte nvidia gör till samma nivå. Och med stora navi kommande som kommer ha stöd för raytracing så är det nog stor chans att dom kommer ha olika steg i hårdvara, vega baserat för 720p/1080p och navi för 4k/raytracing (vega till en början vid lansering)

Sen har jag svårt att se att dom skulle blanda amd och nvidia då det ur driftsynpunk alltid är lättare att köra "samma" rakt av istället för att blanda olika tiillvärkare. Inte som så att man gör superdatorer som blandar intel och amd cpuer eller amd och nvidia gpu'er. Och streaming delen av stadia blir mer eller mindre en tjänst där du får "hyra" en del av en superdator som driver spelet åt dig.

Sen är det även en kostnadsfråga, gör som ett avtal med både amd och nvidia så kommer dom betala bra mycket me än om dom bara kör en av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@norrby89: precis, jag tror också som sagt att Google vill köra en homogen serverpark och inte blanda in olika konfigurationer. AMD har presenterat samarbetet med Google Stadia, hade Nvidia också levererat hårdvara skulle de gjort detsamma. Det känns sannolikt att Google inväntar RT-stöd i AMD:s RDNA-baserade grafikkort och uppgraderar serverparken då, kommer ju vara ett väsentligt mindre arbete än att introducera grafikkort från andra leverantörer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Stadia kör väl Linux och Vulkan? Hoppas att CP2077 kör Vulkan!

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra, Stadia använder Linux och Vulkan - https://www.omgubuntu.co.uk/2019/03/googles-new-game-service-...

Snyggt hittat! Det vore guld. Med tanke på CD Projekt Reds "good guy" approach till spelbranschen är det mycket möjligt att de kör open source och Vulkan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@norrby89: precis, jag tror också som sagt att Google vill köra en homogen serverpark och inte blanda in olika konfigurationer. AMD har presenterat samarbetet med Google Stadia, hade Nvidia också levererat hårdvara skulle de gjort detsamma. Det känns sannolikt att Google inväntar RT-stöd i AMD:s RDNA-baserade grafikkort och uppgraderar serverparken då, kommer ju vara ett väsentligt mindre arbete än att introducera grafikkort från andra leverantörer.

Exakt, plus att kör dom amd nu så har dom säkert avtal med amd att dom ska leverera hårdvara exklusivt i x antal år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: spelen som strömmas via Stadia-tjänsten bygger på hårdvaran i Googles datacenter, och dessa ska vara baserade på Radeon Vega 56 enligt rapporter (AMD har gått ut med att deras produkter används i Stadia).
https://techcrunch.com/2019/03/19/google-scores-a-custom-amd-...

Såvida inte deras specialanpassade Vega 56-GPU:er har fått tillägg för ray tracing, vilket jag starkt tvivlar på, kommer ray tracing inte stödas i Cyberpunk 2077. Det ska väl vara om Google får för sig att sätta upp servrar med Nvidia-GPU:er också, men jag gissar att de vill hålla serverparken homogen, åtminstone över tjänstens första tid. När RT tar fart lär de däremot säkerligen utrusta den med RT-kapacitet, om det blir AMD-baserat eller från annan leverantör återstår att se.

Som tidigare nämnts så erbjuder AMD customkretsar för kunder som vill betala för detta. Både Microsoft och Sony har köpt AMD-lösningar med något raytracingstöd, sannolikheten att Google också beställt sådana kretsar är mer sannolik än osannolik.

Då Google gjort en stor sak av att kunna erbjuda bildkvalitet så lär de garanterat ha sneglat på raytracing med. Och Googles hårdvara lär även den behöva expanderas och uppgraderas allt eftersom. Och fler betalnivåer på tjänsten.

Osannolikt att Nvidia blandas in, denna typ av plattformslösningar verkar valet alltid falla på AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: absolut, men Google Stadia lanseras i november medan PS5/Xbox Scarlett lanseras mot slutet av nästa år. Med en snar lansering, och med tanke på hur långt i förväg tekniska lösningar likt Stadia sätts samman, misstänker jag att custom-kretsar med AMD:s implementation av RT inte var redo i tillräckligt god tid för att ingå i första rundans Stadia-hårdvara.

Att Google skulle hinna uppgradera delar av serverparken med RT-bestyckade grafikkort till april nästa år är väl inte omöjligt, men jag skulle tro att det dröjer längre än så. Fördelen med att spelen renderas i Googles serverpark är att de kan koppla på stöd för ray tracing framgent och erbjuda det till Stadia-kunder som vill uppleva exempelvis Cyberpunk 2077 med lajbans strålspårning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur prissättningen går ihop.
Fast 99:- kanske är för tjänsten? Måste man sen köpa spelen ovanpå det? Det är alltså inte 99:- och sen spelar man fritt ur biblioteket?

Var ser man vad spelen kostar?
Vad händer när man köper ett spel? Knyts det till t ex Steam eller är spelet ”fast” i ”stadia”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon som vet hur mycket prestanda man kommer få tillgång till? Det här skulle kanske vara ett riktigt bra alternativ om man vill se raytracing?

Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Hårdvaran i servrarna som driver Google Stadia baseras på Radeon Vega 56-klassade grafikkort, så att Cyberpunk 2077 får stöd för ray tracing på Stadia förefaller dessvärre tämligen osannolikt

Det är för tillfället osäkert om AMD kommer att erbjuda en DXR implementation/fallback på GCN (men det har funnits några indikationer på DXR stöd). Till Vulkan utvecklar de (och många andra) en specifikation för att efterlikna DXR (som släpps först när två implementationer är redo, NVIDIA har den i princip by default, och härnäst kommer nog AMD). Då de verkade ha något som liknade SFR där de kunde ta in GPU resurser från andra kort så kanske det kan vara möjligt med ~4 kort, de har visat att det kan vara hyfsat skalbart. Om de hjälper till på samtliga ställen, både RT och rendering/simulering, har vi nog något. Problemet som jag ser då är att det går åt väldigt mycket resurser och ström, så lösningen verkar mest temporär med brute force. Vi har nu introducerat två problem, hur kan de lösas?

När Google introducerade stadia så sa de att AMD var deras partner, men använde en befintlig Intel CPU. Vid Epycs launch kom google fram och sa att de att de redan lagt till Rome i google cloud. Vulkan skvallrar om att stadia gen 1 visserligen är Vega. Om de uppgraderar CPU:erna , kan de likväl uppgradera GPU:erna till Navi (när de är redo). Således har de löst båda problemen, och också arbetat sig ett steg mot AMDs full scene RT plan om 3 år. Du kan inte slåss mot Xcloud med Epyc + Navi, Sonys cloud med Epyc + Navi med, vad de än har nu + Vega. If you can't beat them, join them. Jag skulle alltså inte bli så förvånad om vi ser en version 2.0 med Epyc+Navi. Jag ser ingen annan lösning. AMD har tidigare sagt att Navi ska vara till cloud gaming, vi får se om det innefattar stadia också.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande lätt skeptisk till att den faktiska upplevelsen man får når upp till det utlovade och jag tycker man ska betänka att Google lanserat en massa produkter, idéer, koncept, plattformar, tjänster och dylikt som sedan lagts ner. Vi kommer aldrig kunna köpa rätten att äga spel beständigt via Stadia. Man köper bara möjligheten att spela ett visst spel via Stadia så länge Stadia faktiskt existerar. Än så länge är grisen i en säck helt enkelt.

Men annars tycker jag att det är ett bra alternativ till att investera tungt i en fet maskin som klarar kommande krävande spel i 1440p/4K. Har man familj, jobb och en massa annat att rådda med har man redan många olika utgifter och begränsat med tid att faktiskt sitta och spela tillräckligt för att få ut något av hårdvaran, så att säga. Men med Stadia så kan man spendera en fast summa för månader där man vet att man har mera tid över. Därtill så skulle man slippa nosa fram rätt komponenter, oroa sig för måndagsexemplar, installera och hålla tummarna för att allt klaffar, eller lösa hårdvarufel. Det är ingenting för engagerade entusiaster men det kan ju inte alla vara.

Har jag missat någon aspekt av det hela?

Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur prissättningen går ihop.
Fast 99:- kanske är för tjänsten? Måste man sen köpa spelen ovanpå det? Det är alltså inte 99:- och sen spelar man fritt ur biblioteket?

Var ser man vad spelen kostar?
Vad händer när man köper ett spel? Knyts det till t ex Steam eller är spelet ”fast” i ”stadia”?

Nej, du har förstått rätt. Så här: Stadia Base är gratis, men du måste köpa spelen i Stadia och då kan du köra sagda spel i Stadia med feta inställningar fast begränsat till 1080p i upplösning. Du kommer inte kunna spela ett spel köpt i Stadias butik offline eller via en annan applikation som Steam. Stadia Pro ger dig möjligheten att spela spelen du köpt i 4K med max inställningar, förutsatt att du har en tillräckligt snabb uppkoppling.

Stadia Base blir tillgängligt under 2020 och ska funka i Chrome. Stadia Pro lanseras i november och kommer då kräva Chromecast Ultra, men senare så ska man kunna abonnera på Stadia Pro utan den hårdvaran och då spela i 4K/60 fps direkt i Chrome. Om man köper Stadia Founder's Edition får man tre månader Stadia Pro samt en Chromecast Ultra och en handkontroll.

Jag kan inte se tjusningen i att köpa in sig i Founder's Edition. Google har inte direkt imponerat när de haft sina AMA på Reddit och har inte världens mest attraktiva erbjudande så om Stadia är ett fiasko så har man i viss mån kastat pengar i sjön. Jag väntar tills Base lanseras så får jag se om de i alla fall kan leverera. Då kanske jag provar en månad Pro då och då.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelutbudet för Googles strömmande speltjänst Stadia innehåller redan Baldur's Gate III ...

Jag läste det som att BG3 redan släppts, men så var de inte. :/

Skickades från m.sweclockers.com